actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2009, 17:04
Ann Wulleman Ann Wulleman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Brecht
Posts: 76
Steeds meer leerkrachten islamitische godsdienst

Steeds meer leerkrachten islamitische godsdienst


Het tekort aan leerkrachten islamitische godsdienst in het gemeenschapsonderwijs (GO!) is de laatste jaren in Vlaanderen sterk teruggelopen. In het schooljaar 2008-2009 waren er nog 36 scholen met een tekort, tegenover 109 twee jaar eerder. De voornaamste problemen situeren zich nog in Vlaams-Brabant (11), Antwerpen (7) en West-Vlaanderen (6). Dat zegt Vlaams Onderwijsminister Pascal Smet (sp.a).

In het schooljaar 2008-2009 waren er in totaal nog 9 leerkrachten tekort in het GO!, tegenover 25 twee jaar eerder. In het basisonderwijs waren 98 lestijden niet ingevuld, tegenover 740 twee jaar voordien. Voor het secundair onderwijs waren dat er respectievelijk 62 en 258.

In 213 scholen van het basis- en 162 scholen van het secundair onderwijs was het voorbije schooljaar een dergelijke leerkracht aan de slag. In totaal ging het om respectievelijk 160 en 147 leerkrachten. (belga/sps)
16/11/09 16u42

Bron: HLN

Mening:
Dat het aantal inschrijvingen voor leerkrachten stilletjes aan stijgt wisten we al. Ik vind het goed dat ook de andere godsdiensten meer leerkrachten ter beschikking krijgen.

Door de toenemende immigratie in België, komen er natuurlijk meer kinderen bij elkaar met eenzelfde godsdienst. Ook zij gaan naar school en hebben recht op een goede school, met een aanbod van verschillende godsdiensten.Ik vind het goed dat die mensen zich willen inzetten voor de andere godsdiensten, het zal waarschijnlijk wel zijn dat ze voor die godsdienst gekozen hebben en zelf ook islamitisch zijn. Maar toch vind ik het positief dat het tekort aan leerkrachten voor alle vakken stilletjes aan daalt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2009, 11:38
Diewert.Alaerts Diewert.Alaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Tessenderlo
Posts: 32
Ik denk dat het algemeen geweten is dat het tekort aan leerkrachten aan het dalen is. Misschien een beetje nadelig voor ons, maar goed voor de maatschappij.
Ik denk dat er de dag van vandaag ook meer nood is aan zo'n soort leerkrachten. Dit door de toenemende immigratie.
Ik denk dat het ook belangrijk is dat er zo'n leerkrachten zijn. Iedereen heeft recht op school!
Misschien als Vlaamse leerkrachten dit vak zouden geven, dan zouden misschien de banden met de immigranten versterkt worden. Ook al veronderstel ik dat de meeste mensen die dit vak geven zelf immigranten zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.