actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2015, 11:01
Esther.V*nLaer Esther.V*nLaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Tielen
Posts: 25
G20-landen willen samenwerking tussen inlichtingendiensten verder uitbouwen

In de nasleep van de aanslagen in Parijs, willen de landen van de G20 werk maken van een betere samenwerking tussen de verschillende inlichtingendiensten. In een ontwerptekst wordt verder ook gesproken over beter grensbeheer en een grotere beveiliging van de luchtvaart.


De twintig belangrijkste industrie- en groeilanden willen vooral voorkomen dat hun eigen onderdanen in oorlogsgebied (zoals Syrië) worden opgeleid en vervolgens naar hun thuisland terugkeren om aanslagen te plegen. Een van de maatregelen die de staats- en regeringsleiders daarbij naar voren schuiven, is een een betere samenwerking tussen de inlichtingendiensten voor de "uitwisseling van operationele informatie".

Verder wordt de nadruk gelegd op een beter grensbeheer, zodat kan worden vastgesteld wanneer een verdachte persoon de grens oversteekt. De ontwerptekst vermeldt verder ook "preventieve maatregelen en een gepaste gerechtelijke respons". Daarbij wordt benadrukt dat de financieringskanalen van het terrorisme moeten worden drooggelegd en dat de "terroristische propaganda" moet worden aangepakt.

"We gaan samenwerken om de veiligheid van de internationale luchtvaart te versterken", luidt het verder, al is het niet duidelijk welke concrete maatregelen daarbij worden voorgesteld.

"De strijd tegen het terrorisme is een topprioriteit", klinkt het nog. De tekst moet wel nog worden goedgekeurd door de leiders van de twintig belangrijkste economieën.

De top van de G20-landen vind nog tot maandag plaats in de Turkse badplaats Antalya. De aanpak van het terrorisme stond sowieso al op de agenda van de top, maar na de aanslagen in de Parijs is het thema uitgegroeid tot het belangrijkste gespreksonderwerp van de bijeenkomst.

Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/g...ouwen-b9dd5a1e/
(G20-landen willen samenwerking tussen inlichtingendiensten verder uitbouwen. (2015, 11 16)

Eigen mening:
Na da aanslagen in Parijs dit weekend moet men volgens mij als G20 een krachtig signaal uitsturen. Dit moet naar de eigen bevolking naar mijn mening vooral een oproep tot kalmte zijn. Chaos en paniek zijn de reacties die de terroristen op het oog hadden en men moet dus voorkomen dat we hen deze overwinning gunnen. Naar de terroristen toe moet mag men volgens mij niet te dreigend overkomen. Indien men dit toch zou doen zal de waarschijnlijkheid dat er nog ergere aanslagen als reactie komen niet ondenkbaar zijn. Ik moet wel toegeven dat ik het vreemd vind dat men in deze tijden van globalisering nog geen algemene uitwisseling heeft van informatie tussen de grootste economische landen. Maar zoals ik eerder in een dader artikel zei is men ook nu te laat in zijn acties. Het zit ellenwaar in de menselijke natuur om pas zodra er een probleem is een oplossing te zoeken maar dit soort oplossingen beschouw ik dan weer meer als oplapwerken. Het is misschien utopisch, maar wat ik het liefst van al zou zien is een globale communicatie die doorzichtig is en mogelijke aanslagen zoals deze in Parijs te voorkomen. Kort samengevat vindt ik het weeral typerend voor de internationale organisaties zoals de G20 om pas als het te laat is te reageren. Hier geld echter het gezegde beter laat dan nooit dus de mogelijkheid op een reactie kan ik niet anders dan positief noemen.

Laatst aangepast door Esther.V*nLaer : 16th November 2015 om 11:18.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.