actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th February 2018, 14:58
Elise.v*ndervliet Elise.v*ndervliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Oosterlo
Posts: 55
Eenpersoonskamer? Dan opereert de prof

Patiënten die in het UZ Leuven een operatie ondergaan, kunnen kiezen: ofwel een eenpersoonskamer en de garantie dat de prof de ingreep uitvoert, ofwel een meerpersoonskamer en de kans dat een arts-assistent het scalpel hanteert. "Dit kan niet door de beugel", reageert minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld).

Sam (26) schrok toen hij net voor zijn oogoperatie in het UZ Leuven een brief in de bus kreeg. Daarin werd hem uitgelegd dat hij kan kiezen tussen een eenpersoons-en een meerpersoonskamer. “Bij patiënten op een eenpersoonskamer wordt de garantie gegeven dat de ingreep volledig uitgevoerd wordt door het staflid zelf”, zo staat te lezen. “Bij patiënten op een meerpersoonskamer kunnen sommige onderdelen van de ingreep kwaliteitsvol uitgevoerd worden door een collega-staflid, een assistent in opleiding of oogarts-consulent (onder supervisie van het staflid).”

Bij het Vlaams Patiëntenplatform herkennen ze de klacht. De voorbije jaren is het af en toe voorgevallen dat een patiënt hier melding van maakt. Telkens ging het om het UZ Leuven.

In een reactie bevestigt het ziekenhuis dat dit zijn algemene beleid is. “Dit is een opleidingsziekenhuis”, benadrukt hoofdarts Johan Van Eldere. “Wij hebben hier meer dan 500 artsen in opleiding. Die mensen moeten de stiel kunnen leren. Patiënten die eisen dat de prof alles zelf doet, beantwoorden aan de definitie van een privépatiënt. Patiënten kunnen dus kiezen: willen ze een privé-ingreep of niet. Maar qua kwaliteit van de behandeling is er absoluut geen enkel verschil.”

Klassengeneeskunde
Kiest een patiënt voor een eenpersoonskamer, dan mag de arts ereloonsupplementen aanrekenen. In sommige ziekenhuizen kunnen die oplopen tot 200 procent van de totale kosten. Dit betekent dat bij een operatie van 800 euro de arts 1.600 euro extra mag vragen. Een arts die zelf de operatie uitvoert, mag een hoger honorarium vragen dan een arts die de supervisie doet.

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) is formeel: "Dit soort praktijken kunnen niet door de beugel en zijn onwettig." Ze verwijst naar de nieuwe ziekenhuiswet waarin duidelijk staat dat elke patiënt recht heeft op hetzelfde zorgaanbod, ongeacht of de patiënt op een individuele of gemeenschappelijke kamer ligt. Bij een ongelijke behandeling kan er een strafsanctie volgen. Al heeft professor medisch recht Herman Nys (KU Leuven) daar twijfels bij. "Volgens mij is het niet onwettig. Dokters mogen altijd weigeren om een ingreep uit te voeren. Maar deontologisch kun je je hier natuurlijk vragen bij stellen."

Of het in andere ziekenhuizen voorvalt, is onduidelijk. Professor gezondheidseconomie Lieven Annemans (Universiteit Gent) vermoedt van wel. “Het gebeurt nog, al zullen die het wellicht niet zo expliciet meedelen aan de patiënt.” Zowel UZ Antwerpen als UZ Gent benadrukt dat de kamerkeuze geen impact heeft op wie de ingreep uitvoert.

Ook Annemans vindt het Leuvense beleid onverantwoord. "Dit is niet deontologisch en eigenlijk een vorm van klassengeneeskunde. ‘De assistenten doen dat even goed’, zullen zij beweren. Meestal is dat terecht. Maar wat er erachter zit, is dat die artsen natuurlijk hogere supplementen kunnen aanrekenen bij een eenpersoonskamer. Een deel van dat geld stroomt trouwens terug naar het ziekenhuis. Zij hebben er dus ook baat bij om zoveel mogelijk patiënten in een eenpersoonskamer te krijgen."

Bron: De Morgen, 16-02-2018

Eigen mening:
Ik was enorm geschrokken toen ik dit artikel in de krant zag verschijnen. Net zoals vele andere lezers, sluit ik mij volledig aan bij de mening van mevrouw De Block. Ik vind het niet kunnen dat wie meer betaalt, superieure zorg krijgt. UZ Leuven geeft hiermee hun patiënten de indruk dat ze moeten bijbetalen voor iets wat eigenlijk vanzelfsprekend en gratis hoort te zijn, namelijk kwaliteitsvolle gezondheidszorg. Anderzijds begrijp ik wel dat de assistenten ook hun vak moeten leren, maar ik vind niet dat dit niet zou mogen afhangen van het feit dat je op een één- of tweepersoonskamer ligt. In mijn ogen worden patiënten die het op financieel vlak minder breed hebben, en zich dus geen éénpersoonskamer kunnen veroorloven, bijna als "proefkonijnen" gebruikt. Dit kan uiteraard niet door de beugel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.