actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th February 2018, 10:01
Robbe.S*arckx Robbe.S*arckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 50
Wie is de jongeman die 17 mensen doodde op een middelbare school in Florida?

In de Amerikaanse staat Florida heeft een jongeman 17 mensen gedood bij een schietpartij op een middelbare school. De schutter van 19 ging met een halfautomatisch machinegeweer te werk, maar kon zonder verzet opgepakt worden. Het gaat om een oud-leerling die om disciplinaire redenen van school werd gestuurd. Hij zou vorig jaar medeleerlingen hebben bedreigd.

Bij de schietpartij in de Marjory Stoneman Douglas-school in Broward County kwamen 12 mensen om in de school, 3 buiten de school en 2 slachtoffers stierven aan hun verwondingen in het ziekenhuis. Over het aantal gewonden is voorlopig nog niets bekendgemaakt.

In eerste instantie hadden de leerlingen en de medewerkers van de school niet door wat er gaande was toen het brandalarm afging. Eerder op de dag was er al een brandoefening geweest, waardoor de meeste aanwezigen dachten dat het opnieuw een vals alarm was. Het draaide uiteindelijk uit op chaos.

Op de campus van Marjory Stoneman Douglas lopen maar liefst 3.000 tieners school. Een deel vluchtte naar buiten, een ander deel verschool zich 45 minuten lang in de klassen onder banken en in kasten.

Dader stelde "verontrustend gedrag" op internet

Een uur na de schietpartij kon de schutter op de campus worden opgepakt. Hij mengde zich onder de vluchtende massa, wellicht in de hoop onopgemerkt te kunnen ontsnappen. Bij zijn arrestatie verzette hij zich evenwel niet. De dader is een jongeman van 19, Nikolas Cruz. Hij is een oud-leerling die om disciplinaire redenen van school werd gestuurd.

De politie startte meteen een onderzoek, onder meer naar zijn gedrag op het internet. "We hebben de websites bekeken die hij bezocht en zijn profiel op sociale media nagegaan. Het is verontrustend", klinkt het. Zo zou hij een foto op Instagram hebben gezet waarop hij poseert met een wapen bij zijn gezicht.

"Hij droeg altijd wapens"

Een wiskundeleraar van de school zegt in de Miami Herald dat de dader vorig jaar mede-leerlingen had bedreigd, en hij dus al als een potentieel gevaar werd aanzien. Zo mocht hij de terreinen niet betreden met een rugzak op.

Leerlingen die de verdachte kennen spreken over een "rare jongen die vaak alleen was" én opschepte met het doden van dieren. Eén leerling stelt zelfs dat Nikolas Cruz "altijd wapens droeg". De burgemeester van Broward County laat aan zender CNN weten dat de schutter in behandeling was in een kliniek, maar al een jaar had afgehaakt.

Volgens de antiwapengroepering Everytown for Gun Safety is dit het 18e schietincident op een Amerikaanse school van dit jaar. Bij die telling zijn ook zelfmoorden en incidenten waarbij geen doden of gewonden vielen, meegerekend.

Eigen mening bij dit artikel:
Ik vind het heel gek hoe een 19 jarige jongeman zichzelf zodanig kan brainwashen en zichzelf zo ver kan krijgen om met een machinegeweer in het rond te gaan schieten op zijn vorige school. Waar hij bovendien werd weggestuurd omdat hij verontrustend gedrag vertoonde in verband met bedreigingen, het doden van dieren en wapendracht. Dan zou je toch wel moeten doorhebben dat zoiets niet oké is? Ik vind wel dat de school meer betrokken had moeten optreden en hier veel harder op in had moeten gaan. De jongeman was wel in begeleiding maar haakte vrij snel af. Eerst en vooral vraag ik me af of deze begeleiding door de school werd opgelegd en opgevolgd. Door hem gewoon weg te sturen van school los je het probleem niet op, zo stel je het gewoon uit of schuif je het in iemand anders zijn schoenen. Mij lijkt het dat deze jongen een kreet slaat naar aandacht, door hem vervolgens weg te sturen van een school krijgt hij niet de aandacht die hij wil en gaat hij nog extremer om aandacht vragen, zo blijkt. Ik probeer hier deze jongeman zeker niet de verdedigen, alles behalve. Wat hij gedaan heeft is fout en hij moet gestraft worden. Ik probeer gewoon te kijken naar de reden waarom het probleem zich voor doet, een gezonde man van 19 doet zoiets niet. Ook stel ik me vragen bij de huidige wapenwet die geld in Amerika. Dit is al het zoveelste incident, Amerika moet toch inzien dat het zo niet verder kan? Maar over deze wapenwet kan ik blijven speculeren en argumenteren, dus daar ga ik niet verder op in.

Bron: De Redactie:VRT.be: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...school-in-flor/
Geraadpleegd op 15/02/2018, 10:00u

Laatst aangepast door Robbe.S*arckx : 15th February 2018 om 10:13.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.