actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th February 2018, 10:21
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Aanpak van tienerpooiers in België faalt

‘Aanpak van tienerpooiers in België faalt’

SP.A-voorzitter John Crombez pleit voor een hardere aanpak van tienerpooiers. Child Focus en Payoke, opvangcentrum voor slachtoffers van mensenhandel, beamen in Het Nieuwsblad dat het beleid faalt. ‘Die kwetsbare meisjes allemaal samen in een instelling zetten, is niet genoeg. Er is specifieke begeleiding nodig.’


Yasmin Van Damme van Child Focus deed enkele jaren geleden het complexe fenomeen van tienerpooiers uit de doeken. Ze telde zestig slachtoffers in amper twee jaar tijd. Na haar rapport volgde een actieplan van Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V). Hij beloofde onder meer extra plaatsen in instellingen.

Volgens Van Damme is het actieplan echter zwaar onvoldoende. Ze pleit samen met de directeur van Payoke al langer voor aangepaste vluchthuizen in de Ardennen. Enkele weken ‘cold turkey’ op een plaats waar het contact met de pooier totaal verbroken wordt.

Strengere straffen

Crombez spreekt van een gefaald beleid. ‘Het is tijd voor een harde aanpak van tienerpooiers en honderd procent zorgzekerheid voor de slachtoffers’, klinkt het. Concreet pleit hij voor een verhoging van de strafmaat voor pooierschap, de oprichting van een specifieke beleidscel, meer opsporingscapaciteit en de aanstelling van een *crisismanager.

Bij het kabinet van Vandeurzen wijzen ze erop dat de capaciteit om de slachtoffers ‘gedegen’ op te vangen serieus is opgetrokken, en dat een miljoen per jaar werd uitgetrokken om 70 meisjes te kunnen begeleiden in een intensief traject achteraf. Daarnaast heeft de minister sensibiliseringsacties gevoerd. Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) heeft van de strijd tegen tienerpooiers naar eigen zeggen een speerpunt gemaakt, vooral door in te zetten op patrouilles op het internet.

Payoke en Child Focus schatten dat vandaag meer dan honderd meisjes in de greep zitten van een mensenhandelaar. Extra verontrustend is dat de namen van slachtoffers van tienerpooiers uit oude dossiers almaar terugkomen.

Bron: BELGA, 17 februari 2018, De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180217_03362532

Eigen mening: Naar mijn mening zijn er al een aantal belangrijke eerste stappen afgelegd in de aanpak van tienerpooiers en de opvang van slachtoffers, maar is er nog een lange weg te gaan. Ten eerste ben ik akkoord met het idee van Van Damme en de directeur van Payoke om vluchthuizen in de Ardennen te creëren. De slachtoffers volledig afsluiten van de pooier en andere invloeden van buitenaf, kan in mijn ogen enkel positief uitdraaien voor het slachtoffer. Ten tweede ben ik akkoord met de visie van Crombez. Over het mogelijk falen van het beleid, kan ik geen uitspraken doen, maar ik vind ook dat er een harde aanpak van tienerpooiers moet komen. Zij moeten niet enkel worden gestraft voor hun daden, maar worden opgevolgd zodat zij niet opnieuw mensenhandel starten. De patrouilles op het internet, een focus van Jan Jambon, kan hier in mijn ogen zeker aan bijdragen. We leven in een digitale maatschappij en onze hele leefwereld is aan het verplaatsen naar het internet. Dit beperkt zich jammer genoeg niet enkel tot shoppen en afspraken maken, maar gaat verder in cyberpesten en hoogstwaarschijnlijk ook online platforms voor tienerpooiers. Als laatste punt vind ik het inderdaad verontrustend dat de namen van slachtoffers van tienerpooiers uit oude dossiers almaar terugkomen. Zij zijn ooit geholpen, maar blijven terugvallen in de handen van hun pooier. Dit sluit aan op het eerste punt, de opvanghuizen in de Ardennen. Deze opvanghuizen zouden misschien ook kunnen voorkomen dat de slachtoffers hervallen, omdat ze in een cruciale periode effectief worden afgezonderd. Over het falen van het beleid kan ik geen uitspraken doen, omdat er wel al een verbetering lijkt te zijn. Wel denk ik dat de ideeën voor een verbetering van de aanpak positief zullen zijn in de strijd tegen tienerpooiers.

Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 17th February 2018 om 10:34.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.