actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th February 2018, 17:29
Emma.L*ysen Emma.L*ysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 62
Elke week een boete? Straks voor de rechter

Elke week een boete? Straks voor de rechter

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) onderzoekt de mogelijkheid om ‘mini-recidivisten’ strenger te straffen.


Een bestuurder die eenmalig met honderd kilometer per uur door de bebouwde kom scheurt, moet direct voor de politierechtbank verschijnen. Een snelheidsduivel die elke week 20 kilometer per uur te snel rijdt, krijgt telkens een onmiddellijke inning voorgesteld en moet bijgevolg geen enkele keer voor de politierechter verschijnen.

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil ook die ‘mini-recidivisten’ strenger bestraffen. In 2016 stuurde de politie 3,543 miljoen onmiddellijke inningen. Niet iedereen betaalt die, maar het levert de schatkist jaarlijks toch zo’n 270 miljoen euro op.

‘Bestuurders die geregeld onmiddellijke inningen betalen, ervaren geen andere gevolgen’, zegt de minister. ‘Het kan aangewezen zijn dat “kleine veelplegers” op een bepaald moment geconfronteerd worden met zwaardere straffen of een rijverbod.’

Een wetswijziging is daarvoor niet nodig. Nu al kunnen politierechters veelplegers tot de orde roepen. Maar ze blijven te makkelijk onder de radar, onder meer omdat de databanken van de diverse politiezones nog onvoldoende op elkaar zijn afgestemd. Om tot een strengere aanpak te komen wil de minister samenzitten met het college van procureurs-generaal, de FOD Justitie en de politiediensten.

De mobiliteitsorganisaties zijn gewonnen voor het idee. ‘Dit is een logische volgende stap om verkeersrecidivisten strenger te straffen’, zegt Stef Willems, woordvoerder van Vias Institute, het vroegere BIVV. ‘De minimumstraffen voor zware verkeersovertredingen, zoals dronken rijden en rijden zonder rijbewijs, zijn nu al verhoogd. En die straffen stijgen nog voor wie meermaals op zo’n overtreding betrapt wordt. Nu is het aan de snelheidsduivels.’

Hetzelfde geluid bij mobiliteitsorganisatie VAB. ‘Wij zijn daar al langer vragende partij voor’, zegt woordvoerster Joni Junes. ‘Het is duidelijk dat die bestuurders niet vatbaar zijn voor sensibiliseringscampagnes.’

‘Elke overtreding houdt een risico in’, zegt Kamerlid Jef Van den Berghe (CD&V). ‘Wie hardleers is, mag dus een strengere sanctie krijgen. Binnenkort verschijnt de studie over het rijbewijs op punten. De twee ideeën zouden gecombineerd kunnen worden.’
Ook Open VLD is bij monde van Sabien Lahaye-Battheu gewonnen voor een strengere aanpak van recidivisten.

Bron: MdC, 15 februari 2018, De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180214_03357390

Eigen mening: Naar mijn mening is het voorstel van François Bellot een mogelijkheid om het verkeer in België veiliger te maken in de toekomst. Een bestuurder met een grote snelheidsovertreding moet meteen naar de politierechtbank. Dit lijkt mij een correcte sanctie, aangezien de bestuurder niet enkel zijn/haar eigen leven op het spel zet, maar ook dat van iedereen die zich op dat moment in de buurt bevindt. Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen die systematisch snelheidsovertredingen begaan - al zijn ze geen 100 km/u - ook een grotere sanctie moeten krijgen dan 'dagelijks' een boete in hun brievenbus. Zij blijven herhaaldelijk hetzelfde gevaarlijke gedrag stellen en de levens van zichzelf en andere bedreigen. Bovendien worden zij duidelijk niet tegengehouden door boetes. Iedereen kan de snelheidsmeter eens uit het oog verliezen, maar dit mag niet stelselmatig blijven gebeuren. Dit idee zou uiteraard een grens moeten stellen tussen 'kleine overtredingen met boete' en 'kleine overtredingen die leiden tot een bezoek aan de politierechtbank'. Deze grens zoeken is niet evident en daar ben ik mij van bewust, maar toch hoop ik dat de grens er ooit effectief komt. Dit zal hopelijk consequente snelheidsovertreders tegenhouden, aangezien de straf groter is. Bovendien hoop ik dat het snelheidsduivels zal laten nadenken over hun gedrag, want ze krijgen dan niet meer gewoon een papiertje in hun brievenbus, maar worden er effectief mee geconfronteerd in de rechtbank. Hoewel het vermoedelijk nog lang op zich zal laten wachten, kan ik alleen maar toejuichen dat de eerste stappen zijn gezet.

Laatst aangepast door Emma.L*ysen : 15th February 2018 om 17:33.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.