actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th February 2018, 14:44
Robbe.S*arckx Robbe.S*arckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Turnhout
Posts: 50
Cyriel Ramaphosa verkozen tot nieuwe president van Zuid-Afrika

In Zuid-Afrika is Cyriel Ramaphosa verkozen tot nieuwe president. Ramaphosa volgt Jacob Zuma op. Zuma nam gisteren ontslag onder grote druk.

De nieuw verkozen president van Zuid-Afrika, Cyriel Ramaphosa, is de nummer twee van het ANC, de partij waartoe ook de afgetreden Jacob Zuma behoort. Door het aftreden van Zuma en de verkiezing van Ramaphosa komt er een einde aan wekenlange politieke onrust in Zuid-Afrika.

Ramaphosa (65) was vicepresident onder Jacob Zuma. Het parlement verkoos hem tot opvolger van de afgetreden Zuma. Ramaphosa blijft president tot volgend jaar, dan zijn er presidentsverkiezingen.

Ramaphosa kwam in 2014 in het nieuws als adviseur van het Britse mijnbouwbedrijf Lonmin. Lonmin was de eigenaar van een mijn waar wekenlang werd gestaakt. Ramaphosa stuurde een nota naar de eigenaars van de mijn waarin hij aandrong op een harde repressie tegen de stakers. De dag nadien werden 34 stakende mijnwerkers gedood.

Eind vorig jaar werd Ramaphosa verkozen tot leider van het ANC. Nadat Jacob Zuma gisterenavond was afgetreden na aanhoudende corruptieverhalen, was de aanstelling van vicepresident en leider van het ANC Ramaphosa een logische keuze van het Zuid-Afrikaans parlement.

Eigen mening bij dit artikel:
Om eerlijk te zijn reikt mijn kennis over de politiek in Zuid-Afrika niet zo ver. Ik wist wel dat Jacob Zuma president was van Zuid-Afrika maar daar stopt het dan ook. Nadat we gisteren de opdracht gekregen hebben om net zoals vorig jaar 20 posts te posten op deze website volg ik de actualiteit veel meer op. Vanochtend zag ik het artikel verschijnen waarin te lezen viel dat Jacob Zuma zijn ontslag gaf, weliswaar onder grote druk. Hij werd vernoemd in corruptieschandalen, alhoewel hij deze zelf ontkent. Hij gaf wel toe dat zijn presidentschap niet perfect is geweest omdat het een enorme ervaring en een monumentale taak is die hij wat onderschat had. Dit vind ik een eerlijke maar rare uitspraak, als je jezelf opgeeft voor de presidentsverkiezingen zou je toch moeten weten wat het presidentschap inhoud? Ook is hij het niet eens met de beslissingen van de leiders van het ANC, hij noemt zichzelf wel een gedisciplineerd lid van deze partij.

Cyriel Ramaphosa is de tweede man van het ANC en was vice president van Jacob Zuma. Het lijkt me dus een logische keuze dat hij nu verkozen werd om Zuma op te volgen waardoor er een einde komt aan de politieke onrust in Zuid-Afrika, een goede zaak lijkt mij. Of Ramaphosa het beter zal doen dan Zuma moet nog blijken, hopelijk wel! Ik heb er alleszins goede hoop in. De dood van 34 stakende mijnwerkers op je naam dragen is hard, maar anderzijds ook een motief en drijfsfeer om dit goed te maken in zijn presidentschap denk ik.

Bron: De Redactie: VRT.be: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/0...nt-zuid-afrika/
Geraadpleegd op 15/02/2018, 14:40u

Laatst aangepast door Robbe.S*arckx : 15th February 2018 om 14:58.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.