actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2014, 08:42
Lars.C*ynen Lars.C*ynen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud Turnhout
Posts: 21
Vlaamse regering gaat door met statiegeld op blikjes

Over goed vijf maanden neemt de Vlaamse regering een beslissing over statiegeld op drankblikjes en flessen. Een studiebureau onderzoekt wat mogelijk is.
Volgens de kranten van het Mediahuis onderzoekt een studiebureau onder meer hoeveel statiegeld er gevraagd kan worden.

Eerdere studies zeggen dat mensen hun blikjes pas terugbrengen als er 0,50 euro statiegeld voor wordt betaald. In Wallonië wordt gedacht aan 0,10 euro.

Het studiebureau moet ook uitzoeken op welke verpakkingen statiegeld kan worden geheven. Voorts wordt onderzocht hoe de inzameling gebeurt: via eender welke winkel, alleen via de grootwarenhuizen of met een ander systeem.

Over goed vijf maanden moet het rapport klaar zijn, waarna de Vlaamse regering een beslissing neemt.

Het voornemen botste afgelopen zomer op kritiek. Zelfstandigenorganisatie Unizo en Comeos, de federatie voor handel en diensten, vrezen dat zo'n systeem de bedrijven veel geld zal kosten.

bron: www.deredactie.be 03/12/2014
mening: Ik vind het goed dat ze statiegeld willen vragen voor drankblikjes. Ik ben benieuwd wat de beslissing gaat zijn van onze Vlaamse regering.
Voor mij is het in ieder geval een goed initiatief. We moeten duurzamer omgaan met materialen..
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2014, 10:39
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Vlaamse regering gaat door met statiegeld op blikjes

Ik vind het een goed initiatief voor het milieu. Ik geloof dat dit kan bijdragen aan betere recyclage en aan minder afval. Ik denk wel dat ze duidelijk moeten zijn met hun regeling. Wat als ik bijvoorbeeld een blikje ice tea koop in een cafe? Moet ik dan de prijs bijbetalen en dit zelf naar een verzamelpunt gaan brengen of kan de uitbater je verbieden een leeg blikje mee te nemen? Ik vind ook dat er werk moet gemaakt worden van het promoten van drank in glazen flessen aan te kopen. Er worden nog veel te veel plastic flessen verkocht. Als drank in glazen flessen duidelijk minder zou kosten denk ik dat meer mensen overschakelen op glazen flessen. Wat hier dan het probleem is zijn oudere of minder mobiele mensen of mensen die geen auto ter beschikking hebben. Bakken met glazen flessen wegen erg veel en mensen die deze niet van en naar de winkel kunnen vervoeren hebben een probleem. Misschien kan er een lever-en ophalingsysteem beschikbaar gesteld worden voor deze mensen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.