actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd June 2010, 19:06
Sanne Wauters Sanne Wauters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Heist-op-den-berg
Posts: 109
Dader schietpartij nog op de vlucht

Vrederechter en griffier in koelen bloede doodgeschoten

Dader schietpartij nog altijd op de vlucht

BRUSSEL - De man die donderdagvoormiddag in het Brusselse vredegerecht een rechter en een griffier doodschoot, is nog niet opgepakt. Dat meldt het Brusselse parket. De politie houdt momenteel een klopjacht naar de dader die te voet op de vlucht is.
In het vredegerecht in Brussel heeft vanmorgen een schietpartij plaatsgevonden. Daarbij werden een vrouwelijke vrederechter en een griffier van dichtbij doodgeschoten.

Ondertussen is de identiteit van de slachtoffers bekend. Het gaat om rechter Isabelle Brandon en griffier André Bellemans. Er wordt momenteel met man en macht naar de dader gezocht, die nog steeds is gewapend.

Om 11.23 uur werd de politie verwittigd dat er een schietpartij aan de gang was in de zittingszaal van het vredegerecht in de Ernest Allardstraat in Brussel.

'Wij hebben onmiddellijk een anti-overvalbrigade gestuurd', zegt commissaris De Coninck tijdens een persconferentie om 14 uur.

'Ook de hulpdiensten waren snel ter plaatse. Maar onze ploeg kon alleen maar vaststellen dat de twee slachtoffers overleden waren. De dader was toen al gevlucht. Hij werd even achtervolgd door een getuige, maar hij is uiteindelijk toch te voet kunnen vluchten'.

Schietpartij op einde zitting

De dader was al een tijdje in de zaal aanwezig vooraleer hij zijn wapen trok. Pas aan het einde van de zitting schoot hij gericht op de hoofden van de griffier en de rechter.

Naast de dader en de slachtoffers waren er ook een drietal advocaten en een toeschouwer aanwezig tijdens de zitting.

De dader vluchtte te voet het gebouw uit en werd kort achtervolgd door een van de getuigen. Ondertussen verwittigde een andere getuige en de receptioniste van het gebouwde politie.

'Campagne onderbroken'

'Minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) noemt de schietpartij dramatisch. 'Het is bij mijn weten de eerste keer dat er in volle zitting een schietpartij plaatsvindt', verklaarde De Clerck.

De 250 zittingszalen van het vredegerecht kunnen niet superbeveiligd worden, dat gaat ook in tegen het publieke karakter van de rechtbank. Dit is niet de oplossing', zei De Clerck.

'We moeten nu sereen de dialoog aangaan over wat er nu moet gebeuren. Ik neem mijn verantwoordelijkheid. De regering staat op enkele dagen van verkiezingen, maar voor mij is de campagne nu onderbroken.'
Bron: Het Nieuwsblad
Datum: 3 juni 2010


Mening:
Verbazingwekkend! Schokkend nieuws is dit wel.
Minister De Clerck vindt het niet mogelijk en noodzakelijk om bij elke rechtzaak een politiepatrouille in te schakelen. Dit lijkt mij nu ook wel een te grote taak en onhaalbaar.
Toch moet er een oplossing gevonden worden zodat soortgelijke situaties vermeden worden. Ik vind het raar dat de dader zomaar met een pistool binnen kan. Misschien moeten we in de toekomst dan toch minder privacy geven aan de burgers en hen fouilleren wanneer ze in de rechtzaken binnen willen komen.

Ik vind het ook wel lachwekkend dat de verkiezingen hier weer bij betrokken worden. Waarom kan het nu niet gewoon over het voorval zelf gaan? Logische reactie is uiteraard dat de campagne nu onderbroken zal worden, maar moet dit dan specifiek vermeld worden in het artikel? Dat is typisch media veronderstel ik dan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th June 2010, 11:41
DieterVerheyen DieterVerheyen is offline
So a Toridé
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 44
Citaat:
Orgineel gepost door Sanne Wauters
Vrederechter en griffier in koelen bloede doodgeschoten



Mening:
Verbazingwekkend! Schokkend nieuws is dit wel.

Ik vind het ook wel lachwekkend dat de verkiezingen hier weer bij betrokken worden. Waarom kan het nu niet gewoon over het voorval zelf gaan? Logische reactie is uiteraard dat de campagne nu onderbroken zal worden, maar moet dit dan specifiek vermeld worden in het artikel?



Het idee over het artikel moet in dit geval ruimer benaderd worden, om de politiek erbij te betrekken. Het betreft dan de (tegen)werking van politieke instanties en de nodige grondwettelijke aanpassingen. In een notendop:
- Vermoedelijk zal er een artikel in de grondwet opgenomen moeten worden die toestaat dat gedagvaarden onderworpen mogen worden aan strenge controles, opdat bij een strenge controle aan de gerechtsgebouwen inderdaad de rechten op de privacy geschonden kunnen worden (met -indien er geen amendement over bestaat- de nodige aanklachten tot gevolg). Dit artikel zal waarschijnlijk (om de procedure te versnellen) door de Vlaamse Regering goedgekeurd worden, waarna dit grondwettelijk artikel verworpen kan worden door het Grondwettelijk Hof, opdat justitie een Federale zaak is. Dan komen we opnieuw in een mallemolen van dikke dossiers, eindeloze debatten enz. om uiteindelijk terug bij af te komen en aan start 'NIETS' (in de betekenis van een positieve verandering) te ontvangen.

Tot zo ver een blik op de Belgische politiek (die steeds hetzelfde patroon blijft behouden en zo stilaan vierkant begint te draaien).

Laatst aangepast door DieterVerheyen : 8th June 2010 om 11:45.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.