actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2010, 22:59
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Griekse crisis volgens Reynders

Griekse crisis: "blijk geven van echte solidariteit" (Reynders)

De eurolanden moeten met de oprichting van een stabiliseringsfonds hun solidariteit bewijzen en er moet een echte Europese economische regering voor de eurozone uitgebouwd worden. Dat is volgens aftredend minister van Financiën Didier Reynders (MR) de dubbele inzet van het crisisberaad van de ministers van Financiën van de Europese Unie.

"De eurolanden moeten zich solidair tonen. Dat kan bijvoorbeeld via het verlenen van waarborgen of de uitgifte van Europese obligaties door de Europese Commissie. Daarnaast moet er een echte economische regering voor de eurozone komen om de begrotingsproblemen beter aan te pakken", zei Reynders zondag bij aanvang. De ministers buigen zich over de oprichting van een Europees stabiliseringsmechanisme dat eurolanden in nood geld kan lenen. Vraag is hoe dat mechanisme financieel gestut zal worden. De mogelijkheden van de Europese Commissie om geld te lenen op de kapitaalmarkten zijn beperkt vanwege de bescheiden omvang van de Europese begroting. Daarom wordt ook uitgekeken naar waarborgen van de lidstaten. De Britse minister Alastair Darling, wiens land niet in de eurozone zit, gaf reeds aan dat zijn land niet meedoet. "Laat de eurolanden op zijn minst de vrijheid om samen iets te doen", reageerde Reynders op het Britse standpunt. Reynders beklemtoonde dat de ministers net als ten tijde van de kredietcrisis van 2008 harde en moeilijke beslissingen moeten nemen. Maar die zijn volgens hem niet enkel nodig om Griekenland te helpen, maar ook om de werkgelegenheid, koopkracht en economische perspectieven in eigen land te vrijwaren.

Eigen mening
Wat vooral in mij opkomt bij de crisis rond Griekenland is waarom wij allemaal moeten steunen? En zoveel. Per persoon in Belgie moet er 300 euro ongeveer betaald worden. Dit is ontzettend veel, voor mij toch. Vooral als ik weet dat er bij mij per maand net ietsje meer binnen komt van het werken. En dan moet het al een goede maand zijn. Ok het wordt allemaal van de belastingen getrokken en ik moet me er momenteel nog niet zoveel zorgen over maken. Maar wie mag dat gat in het Belgische fonds dichten? Wie moet er later werken om die leegte in de geldpot op te vullen en waarschijnlijk zelf geen pensioen krijgen van de staat ?
Het is natuurlijk heel erg wat daar gebeurd, en die mensen moeten natuurlijk enorm afzien. Hun economie zal wel helemaal naar de knoppen zijn, en wat daar van angst onder de mensen leeft is enorm.
We moeten ergens wel solidair zijn, maar hoever moet onze solidariteit gaan?
Zelfs een Nederlandse politieker heeft al gezegd om weer naar hun oude munt te gaan zodat ze minder moeten betalen. Dus het is niet enkel een gedachte van hier.
Ik wil steunen, maar laat ieders zelf beslissen hoeveel ze willen en vooral kunnen steunen. En niet dat de staat beslist dat iedereen zoveel moet betalen.



Bron : msn nieuws
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th May 2010, 11:48
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Akkoord over steunpakket voor alle eurolanden

Akkoord over steunpakket voor alle eurolanden


De ministers van financiën van de Europese Unie zijn het zondagnacht eens geworden over een pakket maatregelen om de euro te beschermen. De beursen reageren positief op het nieuwe akkoord.



Het steunpakket beslaat in totaal 500 miljard euro en bestaat merendeels uit garanties van de EU-lidstaten, maar ook uit door de Europese Commissie en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) verstrekte leningen.

De maatregelen moeten voorkomen dat andere EU-landen in dezelfde situatie belanden als Griekenland en de euro nog verder onder druk komt te staan. De ministers wilden een beslissing over de maatregelen rond hebben voordat de aandelenbeurzen maandag weer opengingen en werkten tot diep in de nacht door.

Naar aanleiding van de crisis in Griekenland en de gevolgen daarvan voor de euro is de aandacht nu vooral gevestigd op de fragiele financiële systemen van Spanje en Portugal.


© Trouw, 10-05-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.