actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2008, 13:17
Sofie Huybreckx Sofie Huybreckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 66
Leven is 6,6 procent duurder geworden

BRUSSEL - Tien basisproducten waarmee we bijna dagelijks in contact komen, zijn het voorbije jaar 6,6 procent duurder geworden. Dat is de helft meer dan de 4,39 procent stijging van de gewone index, zo schrijft Het Laatste Nieuws woensdag. Volgens federaal minister van Economie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) zijn het net die producten die de beeldvorming over de prijzen bepalen.

Of het leven duurder of goedkoper wordt, leidt de consument af uit de prijsevolutie van tien basisproducten als brood, aardappelen, biefstuk, gsm's, een biertje, tanken met de auto, ...

Die 'gevoelsindex' laat geen twijfel: de tien basisproducten stegen het voorbije jaar met 6,6 procent. Slechts drie producten in de gevoelsindex zijn het afgelopen jaar goedkoper geworden: aardappelen, gsm-gesprekken en biefstuk. De rest stijgt. En hoewel de aardappelen goedkoper zijn geworden, is de prijs van frieten gestegen.

Van Quickenborne wil nu verder onderzoeken of andere stijgingen niet het resultaat zijn van prijsafspraken tussen de producenten.

'Wat de frieten betreft, ga ik de Raad van Mededinging vragen of er voldoende aanwijzingen zijn en laten nagaan of er eventueel prijsafspraken worden gehanteerd', zegt Van Quickenborne aan VRT radio.


Prijsevolutie maart 2007- maart 2008


Aardappelen - 24,00%
GSM-gesprekken - 13,25%
Biefstuk - 0,64%
Gehakt + 2,37%
Pakje frieten + 3,70%
Pils + 4,08%
Bruin brood + 7,46%
Eurosuper en diesel + 10,53% en + 22,16%
Magere yoghurt met fruit + 11,46%
Stookolie + 45,14%

Bron: www.standaard.be

Het leven wordt echt wel een pak duurder. Tegenwoordig praten de mensen er ook de hele tijd over. Ik ben gisteren nog bij mijn oma geweest en ook zij was bezig over de tijd dat stookolie nog maar 2 frank kostte terwijl dit nu al 32 frank is. Ze praat nog in franken, maar ook ik vond dit echt wel een enorme stijging. Sinds de invoering van de euro is het leven een heel stuk duurder geworden. Als deze evolutie blijft verderduren zullen er nog veel meer mensen in armoede terechtkomen. Ik vraag me af of er een oplossing is voor dit probleem...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd April 2008, 19:44
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Dat het leven duurder aan het worden was, dat was me al opgevallen, maar van deze cijfers verschiet ik toch wel. Ik wist niet dat het al zoveel was. Ik heb enkele reportages gezien over armoede. Deze gezinnen zeggen ook dat dit veel te maken heeft met de invoering van de euro. Voordien moesten ze ook wel krabben op rond te komen, maar nu hebben ze het nog veel moeilijker. Als dit inderdaad zo blijft doorgaan en al de stijgingen die er jaarlijks nog eens bijkomen, komt half België in armoede terecht vrees is.
Of er echt een oplossing is voor dit probleem, daar heb ik wel een beete schrik voor...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th April 2008, 10:11
stefanie Mermans stefanie Mermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2007
Locatie: Arendonk
Posts: 56
Ik benme er wel van bewust dat het leven duurder is geworden , maar dat dit allemaal zo is opgeslagen wist ik niet.
Dat de voeding en al de rest opslaagt is niet zo erg, als de lonen van de mensen ook mee omhoog gaan, maar dat is niet zo.
Op deze manier blijft het niet duren, er moet dringend iets aan worden gedaan, maar wat? Ik hoop enkel dat het zal goed komen...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th April 2008, 10:37
Moors_Nathalie Moors_Nathalie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Dessel
Posts: 61
Gezinnen rijker dan ooit ondanks crisis

BRUSSEL - Het nettovermogen van de Belgische gezinnen is in 2007 met 6 procent gestegen tot een recordhoogte van 1.650 miljard euro. De stijgende huizenprijzen en de toename van het sparen compenseerden ruimschoots de negatieve invloed van de kredietcrisis op de beurs. De gemiddelde Belg had eind vorig jaar een vermogen van 154.000 euro en een doorsneegezin bezat bijna 355.000 euro, schrijven De Tijd, De Morgen en L'Echo zaterdag.

Woningen werden gemiddeld ongeveer 8 procent duurder, blijkt uit de jaarlijkse studie van Stadim.

De waarde van het onroerend vermogen steeg daardoor tot 964 miljard. Het financieel vermogen, de waarde van alle beleggingen, steeg volgens de Nationale Bank met 4 procent tot 851 miljard.

De gezinnen spaarden 23 miljard en de niet-beursgenoteerde aandelen werden meer waard.

Maar de gezinnen werden ook geconfronteerd met tegenvallers. De genoteerde aandelen en beleggingsfondsen, die een deel van hun vermogen op de beurs investeren, zagen hun koersen dalen door de internationale financiële crisis.

Daardoor vertraagde de groei van het totale vermogen. Voorts valt op dat de gezinnen voor het eerst netto beleggingsfondsen verkochten. De schulden van de gezinnen stegen met 8 procent tot 165 miljard. Vooral de hypothecaire schulden namen toe.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.