actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2009, 11:56
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Congo krijgt bloedgeld uit Belgie


Congo-oorlog krijgt bloedgeld uit België

In België woont een tiental geldschieters van een rebellenbeweging die in Oost-Congo oorlog voert tegen het regeringsleger en de VN-macht. Verschillende kranten berichten donderdag over het confidentiële, uitgelekte VN-rapport waarin een en ander staat.

Het FDLR is een Rwandese rebellengroep die actief is in Oost-Congo en een bijzonder slechte reputatie heeft. Deze extremistische Hutumilities hebben het vooral gemunt op burgers en gebruiken seksueel geweld als oorlogswapen om in Oost-Congo een terreurklimaat te zaaien. Volgens een nog niet gepubliceerd VN-expertenrapport verblijven in België meerdere geldschieters van het FDLR, van wie een aantal regelmatige contacten onderhoudt met de militaire commandanten in Oost-Congo. De onderzoekers steunden onder andere op een groot aantal interviews met voormalige FDLR-strijders maar ook op bankuittreksels en lijsten van gesprekken die de verdachten via gsm-toestellen en satelliettelefoons voerden. De VN-onderzoekers onderzochten ook de illegale trafieken van goud waarmee het FDLR zijn militaire campagnes financiert. Uit het rapport blijkt dat het FDLR-goud vooral naar Burundi wordt gesmokkeld, waar het verhandeld wordt door het bedrijf Berkenrode bvba, dat in handen is van zakenman Mutoka Ruganyira. Volgens een notarieel document is Berkenrode bvba in Antwerpen gevestigd, net naast de goudsmederij Tony Goetz & Zonen. Ruganyira beweerde tegen de VN-onderzoekers dat hij zich om fiscale redenen in België had gevestigd. Tony Goetz verklaarde aan de onderzoekers aanvankelijk dat hij geen goud uit Congo importeerde, maar enkele maanden later moest hij toegeven dat hij een lading van 3 kilo uit Congo had aangekocht. Anders dan in Duitsland werd in België nog geen dossier geopend tegen mogelijke geldschieters van het FDLR. (DWM)



Bron Door Belga, www.belga.be, Vernieuwd: 26/11/2009






Dit artikel interesseerde mij enorm omdat dit betrekking heeft op een aantal vrienden van ons. Het goud-verwerkingsbedrijf Goetz is een goede vriend van ons. Daarom verbaasde mij dit ten zeerste.
Het zal waarschijnlijk liggen aan de nalatigheid van het onderzoek dat zij hebben gedaan naar de oorsprong van het goud, maar ook wil ik even zeggen uit ervaringen dat dit niet 100 percent controleerbaar is.

Hierbij wil ik de Bloeddiamanten bij betrekken. Het is zo goed als onmogelijk om alles te controleren want daar in Congo wordt alles ter goede trouw verkocht. Dit gaat van persoon naar persoon. Uiteindelijk worden bloed diamanten met normale diamanten gemixt en kan je deze niet meer uit elkaar houden.

Wanneer ze hier in Belgie aankomen zijn ze al zo vaak gemixt. Je kan het niet meer uit een houden. Hier worden ze dan nog eens geslepen. En er is niets meer waaraan je kan merken vanwaar de diamanten komen.

Dat gaat net zo met het goud dat hier aankomt.
Ik zeg dit niet om hen goed te praten, want het kan best zijn dat Goetz wel wist waarmee ze bezig waren, maar gewoon even een schets te geven hoe het bij ons gaat.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2009, 12:10
Valerie.Vaes Valerie.Vaes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Itegem
Posts: 24
Ik vind het jammer dat België hieraan meewerkt. Ik wil best geloven dat het heel moeilijk is om de oorsprong van goud en diamanten na te trekken, maar ik denk ook dat een beetje meer inspanningen doen, geen kwaad kan. De rebellenlegers maken heel vaak gebruik van ontvoeringen, misbruik, drugs... om kindsoldaten te recruteren. Als België nu gewoon geld blijfy geven aan dit soort toestanden, zal de situatie nooit veranderen. We zijn maar een klein landje, maar ik denk als we massaal protesteren tegen de handel in bloedgoud en -diamanten, er wel iets kan veranderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.