actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2015, 10:34
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Scholen die mobieltjes verbieden scoren beter

Slecht presterende scholieren hebben er veel baat bij als hun school smartphones weert uit het klaslokaal. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek onder jongeren van 11, 14 en 16 jaar in vier steden in het Verenigd Koninkrijk.

De onderzoekers van de London School of Economics and Political Science vergeleken de resultaten van studenten voor- en nadat scholen een smartphoneverbod hadden ingesteld. De 20 procent slechtst presterende scholieren bleken op examens tot ruim 14 procent beter te scoren, schrijven de onderzoekers. Ze onderzochten alles samen 130.482 testresultaten van scholieren tussen de 11 en 16 jaar van negentig scholen.

Bij een verbod is, volgens de definitie van deze studie, de telefoon helemaal verboden op de school of leveren de scholieren de smartphones in aan het begin van de les. De onderzoekers maken onderscheid tussen een verbod dat de school handhaaft en een verbod dat minder hard geldt.

De resultaten van de daarvoor minder scorende studenten bleken significant: bij hen was geen duidelijk positief resultaat van een telefoonverbod zichtbaar. Over de hele groep studenten was een verbetering van de score van zo'n 6 procent zichtbaar. "Dat is het equivalent van wekelijks een uur extra les krijgen", klinkt het.

De betrokken wetenschappers concluderen daarom dat een smartphoneverbod een van de middelen kan zijn om het gat tussen beter en minder scorende scholieren te verkleinen. Sinds 2001 steeg het aantal Britse scholen dat een mobieltjesverbod invoerde gestaag. Vandaag ligt het op 98 procent.

Bron: De Morgen, 19/05/2015 http://www.demorgen.be/binnenland/s...beter-a2328119/

Mening: Natuurlijk scoren scholen die mobieltjes verbieden veel beter. Als een leerling de hele dag zijn smartphone bij zich heeft, gaat hij niets anders doen dan sms'en of spelletjes spelen. De mobieltjes afpakken bij aanvang van de les, vind ik wel een goed systeem. De leerlingen zullen niet meer afgeleid worden door hun smartphone, maar dan halen ze misschien wel andere toeren uit als ze zich vervelen. Dit wel zou een goed systeem kunnen zijn, maar op de hele school de mobieltjes verbieden, zou ik niet doen. Leerlingen willen graag tijdens de speeltijd eens een sms sturen of een spelletje spelen. Ik zou het als ouder ook niet leuk vinden als mijn kind de hele dag geen gsm had. Als er iets ernstig gebeurt, breng je toch liever je kind zelf op de hoogte, dan dat je naar de school belt.

Laatst aangepast door Lore.P*eters : 19th May 2015 om 10:43.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2015, 11:24
j*na.toelen j*na.toelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Balen
Posts: 86
Met dit bericht ben ik het helemaal met Lore eens. Als ik directeur was zou ik ook enkel gsm's toelaten tijdens speeltijden en niet de hele dag door. Tijdens de lessen moeten de leerlingen opletten en als ze hun gsm mogen gebruiken gaan ze meer daar met bezig zijn dan met iets anders. Ik vind het ook heel logisch om te horen dat de prestaties van leerlingen verhoogd, wanneer gsm's niet toegelaten worden tijdens de lessen. Iedereen weet dat wanneer hij/zij met zijn gsm bezig is, men minder gefocust is met de omgeving rondom hem/haar. Kijk maar naar het verkeer. Veel ongevallen worden toch veroorzaakt door het gsm-gebruik in de auto. Vandaar dat een gsm gebruiken eigenlijk overal mag toegelaten worden, zolang men hier maar niet afgeleid van kan worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th May 2015, 12:07
J*ll.Bogaerts J*ll.Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 78
Ik ben het volledig eens met wat er al gezegd is. Ik vind het zelf ook niet nodig om de gsm volledig af te schaffen in scholen. De jeugd is gehecht aan zijn gsm, dus als die nu verboden wordt, dan gaan ze er toch stiekem proberen mee bezig te zijn. Op mijn middelbare school was de gsm verboden, maar op de speelplaats en tijdens de lessen zag je mensen dan stiekem toch hun gsm boven halen. Ik denk dat als je de leerlingen tijdens de pauzes hun gsm laat gebruiken, ze het van zichzelf minder snel tijdens de les stiekem zullen doen. Dan zijn er afspraken die voor alle partijen goed is. De leerling mag zijn gsm gebruiken maar niet tijdens de lessen en zo worden ze niet afgeleid.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th May 2015, 13:34
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Schilde
Posts: 98
Uiteraard begrijp ik de reacties op het verbod van GSM's en smartphones in de school of klas. Desondanks de resultaten van het grootschalig onderzoek, betwijfel ik of de minder goede resultaten het directe gevolg zijn van GSM-gebruik in de klas. Er zijn anderen die het integreren van GSM's en smartphones in de klas net toejuichen, waaronder Geert Callebaut, lector nieuwe media in de lerarenopleiding te Aalst. Hij pleit voor het gebruik van smartphones tijdens de les. Callebaut zegt dat de leerlingen geďnteresseerder zijn tijdens de les als ze hun smartphone mogen gebruiken. Als je de smartphone verbiedt, wordt het des te verleidelijker om hem te gebruiken. Daarom stelt hij voor er meer en meer beroep op te doen tijdens de les. Eerlijk gezegd sluit ik me aan bij zijn mening. ICT-integratie wordt alsmaar belangrijker in onze samenleving. We worden ook vanuit de hoge school gestimuleerd om ICT integreren... Waarom zou de GSM of smartphone daar ook niet kunnen toe bijdragen? Leerlingen kunnen extra informatie opzoeken tijdens de lessen. Ook kan het gebruikt worden als differentiatiemiddel. Ik denk niet dat de GSM op school verbieden de oplossing is. Wat wel noodzakelijk is, zijn duidelijke afspraken. Jongeren moeten beseffen dat de GSM of smartphone enkel mag gebruikt worden voor schoolgerelateerde zaken. Als ze dat niet doen, moet er direct gevolg worden gegeven aan de overtreden afspraak.

Bron: http://www.klasse.be/leraren/53533/...one-in-je-klas/
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th May 2015, 13:56
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Tessenderlo
Posts: 83
In mijn secundaire school werd de regel het laatste jaar ook aangepast. Normaal mochten we helemaal niet op onze gsm zitten, maar toen mochten we tijdens de pauzes op onze gsm zitten door de leerlingenraad. Nu vind ik wel dat hier strikte regels voor moeten zijn. Bij ons op school werden er tijdens de speeltijd dan ook foto's genomen als de mensen van het secretariaat eens niet keken. Deze foto's kwamen dan natuurlijk ook op sociale media zoals Facebook. Hierdoor zouden de leerlingen natuurlijk ook wel eens meer aan cyberpesten kunnen doen. Zelf vind ik het toelaten van de gsm in de speeltijden niet zo een goed idee. De leerlingen gaan doorheen de speeltijd heel te tijd bezig zijn met hun gsm in plaats van met de medeleerlingen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 19th May 2015, 21:06
T*ďssa.Vermeiren T*ďssa.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 55
Ik ben het hier volledig eens met Romy! Gsm-gebruik is allemaal goed en wel, en de dag van vandaag kan je het absoluut niet meer wegdenken. Maar waar gaan we naartoe als we allemaal tijdens de pauzes en in de les onze gsm vastpakken en niet meer opletten als het ons niet interesseert. In de hogeschool is het al zo tot ergernis van vele docenten. Maar daar is het nog je eigen verantwoordelijkheid of je slaagt of niet. In het middelbaar is dit verhaal heel anders. Een verbod op gsm tijdens de les, ik ben voor! Tenzij ze gebruikt worden voor educatieve doeleinden zoals een quiz, iets opzoeken,... Laat die gsm tijdens de pauze ook gewoon weg. Mensen praten niet meer met elkaar. Als je 's middags in de refter zit, kijk eens om je heen. Ze zitten allemaal op hun gsm te kijken. Het heet social media, maar ze zouden het beter asociale media noemen. Ik laat mezelf ook vangen maar probeer het toch zoveel mogelijk te vermijden. Ook het feit dat elke gsm tegenwoordig van een camera in bezit is. Misschien denkt u er niet meteen bij na, maar ik zou niet graag ergens een ongewenste foto van mij op het net zien verschijnen. Wie weet wat wordt er allemaal achter jouw rug gezegd. Een gsm bij hebben, of hem effectief ook gebruiken is een heel ander verhaal waar niet te kort bij stilgestaan mag worden vind ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.