actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th December 2008, 11:23
Joost Heylen Joost Heylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 70
Dertienjarige met 2,5 promille naar ziekenhuis

MARCINELLE - Een jongen van 13 jaar, die met Kerstmis op bezoek was bij zijn oom in Marcinelle, bij Charleroi, is compleet dronken afgevoerd naar het ziekenhuis. Daar werd vastgesteld dat hij 2,5 promille alcohol in zijn bloed had. Dat schrijft de krant La Nouvelle Gazette dinsdag.

Dylan kwam al zichtbaar dronken aan bij zijn oom. Samen met een vriendje van 11 jaar dronk hij in de keuken bier, wijn en Cointreau. Daarna sloten ze zich op in een kamer.

De moeder riskeert vervolgd te worden omdat ze geen hulp verleende aan een persoon in gevaar.

Reactie
De jeugd van tegenwoordig toch. Maar waarom de moeder vervolgd word begrijp ik niet goed?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th December 2008, 11:27
Joost Heylen Joost Heylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 70
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th December 2008, 12:16
BjornBlommé BjornBlommé is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: balen
Posts: 55
2.5 promille? Dat is heel wat! En zeker voor een jongen van die leeftijd. Maar die zal zijn lesje wel geleerd hebben.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th December 2008, 13:12
Kathleen Van Staeyen Kathleen Van Staeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Bouwel
Posts: 29
Volgens mij is dit niet het enige voorbeeld dat jongeren steeds op jongere leeftijd beginnen te drinken. Alcohol is schadelijk voor kinderen in de groei. Zo verstoort het bijvoorbeeld de ontwikkeling van de hersenen. Daarnaast hebben ze ook meer kans om verslaafd te raken op latere leeftijd.
Daarom vind ik het toch belangrijk dat jongeren, alsook de ouders, zich bewust zijn van de gevolgen van het gebruik van alcohol op jongere leeftijd.

In vele dorpen vind je machines waar eten en drinken inzit. In deze machines zitten ook flessen met alcohol. Iedereen, ongeacht de leeftijd, kan dingen uit deze machine halen. Daarom vind ik het ook onverantwoord dat men in deze machines alcohol voorziet. Men heeft geen zicht op wie deze flessen koopt.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th December 2008, 13:58
chelsy collart chelsy collart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oosterwijk
Posts: 82
2.5 promille?
Dat is ongelofelijk veel en zeker voor een 13-jarige. Als moeder let je toch op je zoon en je merkt toch onmiddellijk als hij zat is, hoe kun je dit toelaten! En dan zeker als heel de familie er bij zit en dan nog op zijn kamer zich opsluiten met zijn neefje! Dit had slecht kunnen aflopen! Als ouders en familie moet je toch je verantwoordelijkheid opnemen en op de kinderen letten. Zo’n dingen zouden niet mogen gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 30th December 2008, 16:07
jasper.meeussen jasper.meeussen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Massenhoven
Posts: 56
Op die leeftijd experimenteert iedereen wel eens met zo'n dingen. En meestal moet dat dan ook eens goed fout aflopen zodat die hun lesje geleerd hebben. Met 'fout aflopen' bedoel ik natuurlijk niet zo drastisch als dit. In zo'n geval moeten de ouders ingrijpen en dat is spijtig genoeg niet gebeurd in dit geval. Toch vind ik niet dat de moeder vervolgd moet worden, maar goed. Dat is nu gewoon ons rechtsysteem.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 30th December 2008, 18:21
Mathias Van der Sanden Mathias Van der Sanden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 65
Ik vind dit totaal niet kunnen. Als je als moeder ziet dat je zoon dronken is, dan grijp je toch in, toch op die jonge leeftijd.
Het is normaal dat pubers af en toe is een klein alcoholisch drankje nuttigen. Maar zo'n grote hoeveelheid, vind ik toch overdreven. Ik zou dat op die leeftijd niet gedurfd hebben om zo dronken te zijn, want dan zou er thuis wel een vlieg aan de lamp gezeten hebben.
Je gaat me niet vertellen dat een jongen van 13 niet weet wat hij doet. Hij wist goed genoeg waarmee hij bezig was.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 30th December 2008, 18:25
lottevangorp lottevangorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: grobbendonk
Posts: 119
Ik vind niet dat de moeder voor zulke dingen vervolgt moet worden! Als deze jongens zich volwassen genoeg voelden om zichzelf dronken te voeren, dan moeten ze ook maar zo volwassen zijn om de straf op hen te nemen. En trouwens je gaat mij niet vertellen dat wanneer iemand van 13 jaar zoveel gedronken heeft niemand hierop gaat reageren??
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 30th December 2008, 18:35
Jeroen Sueten Jeroen Sueten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 67
Ik denk dat het verbieden van de ouders dit probleem in de hand werkt. Je moet kinderen vroeg genoeg eens 'laten proeven'. Kinderen vinden het op jonge leeftijd meestal niet lekker en zullen er dan ook langer mee wachten. Maar waar het moet wel duidelijk zijn dat dronkenschap op minderjarige leeftijd absoluut taboe moet zijn. Ik vind ook dat ouders hun kinderen meer verantwoordelijksheidsgevoel in hun schoenen moeten schuiven. Kinderen weten dat ze minderjarig zijn en gaan zichzelf ook zo onverantwoordelijk gedragen. En net daar wringt het schoentje. Ook kinderen moeten verantwoordelijkheden dragen. Al is dit natuurlijk hoe ik er over denk.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 30th December 2008, 19:40
Frederik Bogaerts Frederik Bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Geel
Posts: 45
2,5 promille in het bloed hebben is zelfs voor een volwassene al serieus veel.
Voor een kind kan dit erg schadelijke gevolgen hebben.
De moeder had blijkbaar gezien dat het kind dronken was, maar nam geen maatregelen.

Een 13 jarige kan je verantwoordelijkheid geven, maar niet over zoiets.
Het kind kent het nog niet en weet de gevaren nog niet ervan.
De moeder had er gewoon voor moeten zorgen dat het kind niet
in het bereik van dit soort alcoholische dranken kon komen. En daar zit haar 2e fout.

Inderdaad, het kind eens laten proeven zou nog geen slecht gedacht zijn.
Het kind vindt het vies, omdat nog te bitter is en houdt het kind weliswaar tegen
om alcoholische dranken te drinken.
Op latere leeftijd zal dit wel evolueren.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 30th December 2008, 20:25
Tinne.Buyens Tinne.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 74
Het is alom bekend dat pubers experimenteren met vanalles en nog wat en dus ook met alcohol, de jongen zou geen jongen zijn moest hij dat niet proberen en zeker met een vriendje, dan kunnen ze later aan de rest van hun vrienden hun verhaal vertellen (al zal dat nu niet meer zo rooskleurig zijn als dat ze gedacht hadden).
Ik vind wel dat de ouders op hun kind hadden mogen letten want zomaar 2 jongens laten begaan in de kelder met toch wel sterke drank is eigenlijk ongehoord. Maar dan is er weer het gezegde dat zegt 'afraden is aanraden'. Erover praten met je kinderen en ze eens een borreltje laten meedrinken als je zelf iets drinkt is, vind ik, de beste manier om hen te waarschuwen op de gevaren maar hen toch mee te laten genieten zonder dat ze het in het geniep moeten doen.
Maar toch, wat er gebeurd is, is vrij schandalig en dit had eigenlijk nooit mogen gebeuren. Al kunnen we er zelfs zeker van zijn dat deze jongen niet zo gauw meer zal drinken!
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 30th December 2008, 21:35
Vincent Vincent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Sint-Job in't-Goor
Posts: 132
Hoe kan dit gebeuren? Als uw kind al zat is dan let je toch nog extra hard op hem? Maar hij moet toch wel zeer veel gedronken hebben 2,5 promille in het bloed dat is niet niks. Maar hij zal zijn lesje hopelijk wel geleerd hebben.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 30th December 2008, 21:40
dominiquevandevliet dominiquevandevliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Kasterlee
Posts: 80
Niet te geloven! Voor mij is dit een teken dat die jongen een heel erg slechte invloed van buitenaf heeft meegekregen!
Zelfs kinderen (wat dat zijn ze eigenlijk nog) weten wel beter. Is het een soort druk van buitenaf geweest? Om mee te kunnen praten met de rest? In dat geval kunnen ze trots zijn op zichzelf wanneer ze aan hun vriendjes kunnen vertellen dat hun maag leeggepompt moest worden.
Of komt het door de ouders? Ouders met drankproblemen kunnen een negatieve invloed op hun kinderen hebben...
Waarom de moeder vervolgd kan worden begrijp ik ook niet. Het is misschien buiten haar medeweten gebeurd. Als ouder kan je toch niet verantwoodelijk zijn voor alle daden van je kinderen?
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 30th December 2008, 22:21
valerie caers valerie caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mol
Posts: 71
Hoe is het mogelijk dat een moeder haar dertienjarige zoon zo laat begaan. Als je het kind nu geen grenzen leert, leert het het nooit!!
Ik vind het zeker terecht dat de moeder hierover aangepakt wordt! Dit is een vorm van kindermishandeling he. Je laat een kind zich toch niet aan zijn eind drinken? Hoe kan je dit in godsnaam laten gebeuren? De moeder is precies niet in staat haar zoon onder controle te houden.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 31st December 2008, 00:32
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Citaat:
Orgineel gepost door Joost Heylen
MARCINELLE - Een jongen van 13 jaar, die met Kerstmis op bezoek was bij zijn oom in Marcinelle, bij Charleroi, is compleet dronken afgevoerd naar het ziekenhuis. Daar werd vastgesteld dat hij 2,5 promille alcohol in zijn bloed had. Dat schrijft de krant La Nouvelle Gazette dinsdag.

Dylan kwam al zichtbaar dronken aan bij zijn oom. Samen met een vriendje van 11 jaar dronk hij in de keuken bier, wijn en Cointreau. Daarna sloten ze zich op in een kamer.

De moeder riskeert vervolgd te worden omdat ze geen hulp verleende aan een persoon in gevaar.

Reactie
De jeugd van tegenwoordig toch. Maar waarom de moeder vervolgd word begrijp ik niet goed?


Ik begrijp heel goed waarom de moeder vervolgd wordt. De details weet je natuurlijk niet maar wettelijk is de moeder verantwoordelijk hoewel ik in dit geval eerder de oom zou vervolgen in plaats van de moeder.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.