actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd December 2008, 08:58
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 109
Vlaming koopt meer maar goedkopere kerstcadeaus

Vlaming koopt meer maar goedkopere kerstcadeaus

Volgens het Nationaal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) hebben de winkeliers op de tweede koopzondag voor Kerstmis 3 procent meer verkocht dan vorig jaar. “Maar de twee koopzondagen samen zijn wel slechter dan die van 2007”, zegt voorzitster Christine Mattheeuws. De Vlaming koopt over het algemeen iets meer, maar goedkopere cadeautjes.

In de eindsprint naar Kerstmis waren gisteren in Vlaanderen drie op vier winkels open. Er werd veel verwacht van deze tweede koopzondag. Dit jaar moest die de lagere omzetten van het najaar wat opkrikken. Dat lukte aardig, zo zegt het NSZ. “De handelaars deden het drie procent beter dan vorig jaar”, legt Mattheeuws uit.
Last minute

“Dat heeft in de eerste plaats te maken met het feit dat mensen wachten tot het laatste moment om kerstcadeaus of een nieuwe feestoutfit te kopen. Crisis of niet, mensen hebben cadeaus nodig. Bovendien waren nu ook de examens gedaan, waardoor men gemakkelijker kon gaan winkelen.”

Ook Unizo beweert dat er geen terugval was te zien in de verkoop. Luc Ardies: “Er is geen sprake van een omzetdaling.”
Bedachtzamer

De twee koopzondagen voor kerst 2008 zijn wel slechter dan de twee koopzondagen voor kerst 2007. Het NSZ noteerde een verlies voor de eerste koopzondag van 8%. De 3% winst van de tweede koopzondag gisteren kan dat cijfer niet echt compenseren.

Luc Ardies van Unizo zegt dat de Vlaming bedachtzamer shopt ten gevolge van de crisis. “Hij kiest voor nuttige of meerdere goedkopere cadeautjes in plaats van duurdere stukken.” Volgens de kledingwinkels wachten de mensen de solden af om grotere stuks te kopen. Toch zou het de komende dagen voor hen nog kunnen keren. “Er wordt nog veel verwacht van maandag en dinsdag.”
46 euro

Heel wat consumenten grijpen terug naar klassieke maar nuttige cadeaus, waar ze gemiddeld 46 euro voor neertellen. Mattheeuws van NSZ: “De kledingsector deed het vrij goed, net als de winkels die parfums, juwelen, cd’s, dvd’s, computerspelletjes, kookboeken en geschenkbonnen verkopen.” De voedingssector deed het zoals verwacht minder goed dan vorig jaar.

Vorig jaar viel kerstavond op een maandag zodat toen al volop eten moest gekocht worden op de tweede koopzondag. “Dit jaar zit er meer tijd tussen de tweede koopzondag en kerstavond. We verwachten dan ook dat het de komende dagen erg druk zal zijn bij traiteurs, beenhouwers en bakkers.”

Gazet van Antwerpen, 22 december 2008


Ik vind dat de laatste tijd kerstmis ook echt een commerciele bedoeling is geworden. Het is toch een periode van samen zijn, elkaar te bedanken en dat je samen met z'n allen gelukkig bent en elkaar nog hebt. Dat is veel dierbaarder dan al die cadeaus. Natuurlijk krijg ik ook cadeaus, maar ik hecht daar helemaal niet zoveel waarde aan. Ik zit liever bij mijn familie. Dan kan ik echt genieten dat mijn opa en opa hiervan genieten dat we met z'n allen samen zijn. De kerstmarkten van tegenwoordig zijn ook helemaal niet meer zoals vroeger. Je ziet veel volk, maar ze kopen heel weinig. Zoals gisteren moest ik werken op de markt. De mensen hebben gewoon geen geld meer om hun eten te kopen. Precies of dat ze nu allemaal moeten gaan bezuinigen omdat ze cadeaus hebben moeten komen voor kerstmis? Gisteren betaalde ze mij gewoon met belgische franken. Een ander koppel moest nog 1 euro betalen, en liep al verder weg bijna. Ik wil maar zeggen dat ik kerstmis een heel gezellige periode vind en dan is het samen-zijn het belangrijkste in mijn ogen. En dat kun je nergens kopen in géén enkele winkel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.