actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th December 2015, 13:50
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
China voert strijd tegen vervuiling op

China voert strijd tegen vervuiling op

China gaat de komende drie jaar geen nieuwe koolmijnen openen en gaat ook door met de reductie van zijn productiecapaciteit. ’s Werelds grootste energieverbruiker wil zo de strijd tegen de vervuiling opvoeren.


Het Aziatische land gaat het aandeel kool in zijn energieverbruik reduceren van 62.4 procent naar 62.2 procent. Dat verklaart het hoofd van de nationale energieadministratie (NEA) Nur Bekri. Het is de eerste keer dat de Chinese overheid de goedkeuring voor nieuwe koolmijnen heeft opgeschort.

’s Werelds grootste producent van koolstofemissies streeft naar het gebruik van hernieuwbare brandstoffen. De voorbije weken heeft smog zich over grootsteden als Sjanghai en Beijing verspreid, waardoor fabrieken en scholen gedwongen waren om tijdelijk de deuren te sluiten en de druk op openbare ambtenaren intensifieerde om sterker op te treden tegen vervuiling.

Deze maand schortte China alvast zijn prijsaanpassingen voor brandstof op om de auto-uitlaatgassen terug te dringen. Het land heeft beloofd om de uitstoot van koolstof rond 2030 sterk te doen afzwakken. Tegen die tijd is het ook de bedoeling om 20 procent energie te halen uit hernieuwbare bronnen.

Minder koolmijnen, meer wind- en zonne-energie

De Chinese regering gaat verder meer dan 1.000 koolmijnen sluiten volgend jaar, waardoor 60 miljoen ton aan onnodige capaciteit verwijderd wordt. Het land sloot al een gelijkaardig aantal mijnen dit jaar, waarbij 70 miljoen ton productie verloren ging.

China gaat 3.58 miljard ton steenkool produceren dit jaar, een daling van 0,5 procent ten opzichte van 2014, volgens de NEA. De Volksrepubliek is ook van plan om haar wind- en zonne-energie capaciteit te verhogen met meer dan 21 procent. Het land wil ten minste 20 gigawatt nieuwe windenergie en 15 gigawatt extra fotovoltaïsche capaciteit installeren volgend jaar.

‘Dit nieuwe beleid, samen met de inspanningen om inefficiënte mijnen te verwijderen, zou kunnen helpen om het serieuze binnenlandse overaanbod aan kool te doen afzwakken’, zegt Deng Shun, analist bij ICIS China. ‘Maar het zal nog verschillende jaren duren voor we resultaten zullen zien.’

Bron: De Standaard (30/12/2015)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151230_02043052

Mijn mening: Het beeld dat ik heb van China, is dat de mensen daar met maskertjes voor hun mond de straat op moeten. Zo herinner ik mij dat China elke keer in het nieuws komt in verband met smog. Hierdoor vind ik dit artikel zeer positief. Ik vind het tijd dat China hier maatregelen tegen neemt. Ze denken zo aan het milieu, maar ook aan de gezondheid van de bevolking. Want al dat smog is toch niet gezond. Ik ben blij dat zo'n groot en productief land als China dit doet, zo gaan meerdere landen misschien een voorbeeld nemen aan China. Er is nog veel werk aan de winkel om onze wereld te beschermen, maar als iedereen zijn steentje bijdraagt, kunnen de gevolgen beperkt blijven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.