actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th August 2013, 11:01
l*sa123 l*sa123 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Arendonk
Posts: 69
Al 70 inschrijvingen voor "Marokkaanse" school Antwerpen

Al 70 inschrijvingen voor "Marokkaanse" school Antwerpen

Iqra, het schooltje van de Marokkaanse gemeenschap in Borgerhout, start zijn allereerste schooljaar onder een goed gesternte. Er zijn al 70 kinderen ingeschreven, en dat zijn niet alleen kinderen van Marokkaanse ouders, zo zegt initiatiefnemer Mohamed Chakkar (foto) vandaag in De Standaard.
Iqra, Arabisch voor "leren", is gegroeid uit een bestaand project voor begeleiding van schoolkinderen. Beide zijn initiatieven van de Federatie van Marokkaanse Verenigingen.

Het schooltje moet volgens de oprichters een leemte invullen. De bestaande, Vlaamse scholen zijn er immers niet in geslaagd om de sociale ongelijkheid terug te dringen, luidt het. Te veel Marokkaanse jongeren verlaten vroegtijdig de schoolbanken, zonder diploma en belanden zo in de problemen. Iqra zal onder meer gebruik maken van elementen uit het ervaringsgericht onderwijs. Nederlands wordt de voertaal, maar de kinderen mogen op de speelplaats ook hun thuistaal spreken. Dat respect voor hun cultuur moet hun zelfrespect stimuleren.

Toch komen volgens Chakkar niet enkel kinderen van Marokkaanse ouders op het initiatief af. "We hebben al 70 inschrijvingen, meer dan 80 procent van hen zijn kinderen van Marokkaanse origine. Maar enkelen komen uit Zwart-Afrika, Afganistan, Portugal."

De school die onderdak heeft gevonden in enkele containers aan de Hogeweg, gaat voorlopig van start met drie kleuterklasjes en een eerste leerjaar. Eventuele uitbreiding later is niet uitgesloten.

Bron
De redactie
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/r...pen_Iqra_school

Eigen mening
"De bestaande, Vlaamse scholen zijn er immers niet in geslaagd om de sociale ongelijkheid terug te dringen, luidt het. Te veel Marokkaanse jongeren verlaten vroegtijdig de schoolbanken, zonder diploma en belanden zo in de problemen." Wij zijn er volgens hen niet in geslaagd om de sociale ongelijkheid terug te dringen? En door alle Marokkaanse jongeren samen af te zonderen in één school gaat dat wel lukken?
Ik denk net dat dit helemaal een omgekeerd effect gaat bereiken. Zo worden ze helemaal afgesloten van de inwoners en de cultuur van het land waar ze wonen..
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th August 2013, 14:16
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
waar zijn we mee bezig?

Ik kan mij helemaal volgen in Lisa's mening. Ik heb de indruk dat deze schoolkinderen zich juist meer gaan afzonderen. Ze zouden juist zo veel mogelijk Nederlands moeten spreken hier. Zelfs thuis zouden ze moeite moeten doen om Nederlands te spreken. De beste oplossing volgens mij is een gewone school. Ze moeten gewoon naar een school gaan met zowel Belgische als buitenlandse kinderen. Er moet geïntegreerd worden! Moskeeën, speciale winkels voor deze mensen,... vind ik allemaal geen probleem, dat is een deel van hun cultuur. Het onderwijs is in mijn visie geen deel van hun cultuur, ze moeten hier ook aan werk geraken. Ze gaan op hun nieuwe werk niet (altijd) mogen doen wat ze willen, ze moeten zich ook perfect integreren met de collega's op de werkvloer.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th August 2013, 20:29
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Al 70 inschrijvingen voor "Marokkaanse" school Antwerpen

Ik ben het helemaal eens met de vorige reacties. Ik denk dat scholen net veel moeite proberen te doen om een sociale gelijkheid te creëren, maar dit is niet zo vanzelfsprekend.
Ik ben vandaag begonnen met mijn stage in een OKAN-school. Hier leren leerlingen die een andere taal spreken Nederlands. Er wordt heel veel gedaan om die leerlingen hier thuis te laten voelen. Ze leren onze cultuur kennen en de leerkrachten hebben ook veel respect voor hun cultuur. De bedoeling is om de leerlingen daarna naar een gewone secundaire school te laten gaan. Het doel is dat de leerlingen goed kunnen functioneren in een gewone middelbare school en dat vind ik een mooi uitgangspunt. Op deze manier zijn ze goed voorbereid op het leven in en buiten de school.
Ik vind het ook belangrijk dat er geen concentratiescholen ontstaan en met de Marokkaanse school is dat wel het geval. Een mix van culturen is veel beter, zo leren de leerlingen iets van elkaar en krijgen ze (hopelijk) een open kijk op de wereld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.