actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2016, 15:35
V*ncent V*ndyck V*ncent V*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Herentals
Posts: 25
Meer nettoloon in plaats van maaltijdcheques? Vlaamse meerderheidspartijen zijn vóór

Meer nettoloon in plaats van maaltijdcheques? Vlaamse meerderheidspartijen zijn vóór


Kamerlid Egbert Lachaert (Open VLD) dient een wetsvoorstel in om maaltijd- en ecocheques af te schaffen ten voordele van een nettobedrag op de rekening van de werknemer. Dat schrijft De Tijd. CD&V en de N-VA steunen dit idee, maar de MR is tegen.
Twee miljoen werknemers in ons land krijgen van hun werkgever maaltijdcheques bovenop hun loon. Anderhalf miljoen werknemers krijgen daarnaast ook ecocheques waarmee ze milieuvriendelijke producten kunnen kopen.

Hoewel de papieren cheques eind vorig jaar zijn gesneuveld ten voordele van een elektronische kaart, blijven ze de politiek een doorn in het oog. Werkgevers betalen immers een bepaald kostenpercentage aan bedrijven als Sodexo en Edenred die de cheques verstrekken.

"Kostenpercentage van 2 tot 3 procent"

Kamerlid Lachaert van Open VLD dient daarom een wetsvoorstel in om maaltijd- en ecocheques af te schaffen. In ruil krijgen werknemers het overeenkomstige bedrag dan gewoon netto op hun rekening gestort.

"Vandaag storten werkgevers dit bedrag nog op de elektronische kaart van de werknemers", vertelt hij aan VRT Nieuws. "Daarop betalen werkgevers een kostenpercentage van 2 tot 3 procent. Bovendien innen werknemers een heel deel van dat bedrag niet en gaat het dus verloren. Het lijkt ons daarom eenvoudiger dat werknemers dit geld gewoon cash op hun rekening krijgen."

"Uitgiftebedrijven zijn enige winnaars van maaltijdcheques"

Kamerlid Stefaan Vercamer van CD&V steunt het voorstel van Lachaert volmondig. Aan het begin van deze legislatuur diende hij zelf al eens een gelijkaardig voorstel in, maar dat haalde het toen niet omdat de MR zijn kar keerde.

"De Sodexo's en Edenreds van deze wereld weten zich goed als lobbymachines te organiseren en slagen erin ons net niet te doen slagen om hiervoor een meerderheid te vinden. Deze uitgiftebedrijven zijn de enige winnaars. Zij strijken de winsten op, terwijl de kosten voor de werkgevers zijn."

MR vreest banenverlies

"Wij zijn altijd voorstander geweest om maaltijdcheques te vervangen door nettoloon", zegt ook Kamerlid Zuhal Demir van de N-VA. "Het betekent een winst voor de werknemer want die kan zelf kiezen wat zij of hij met het geld doet. Ik zie het ook als een administratieve vereenvoudiging voor de bedrijven."

"Drie partijen zijn het eens met dit voorstel", benadrukt ze voorts. "Ik hoop dat de MR zich ook een voorstander zal tonen." Dat laatste is niet het geval. In een reactie laat een woordvoerder weten dat de MR tegen het afschaffen van de cheques is omdat dit tot een banenverlies zou leiden.

Bron: Belga
do 03/11/2016 - 12:03
Update: do 03/11/2016 - 13:12
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2810284


Eigen mening: Persoonlijk vind ik het niet slecht dat ze meer nettoloon willen geven in plaats van maaltijdcheques. Nu kunnen deze mensen bepalen wat ze met dat geld doen. Wat mij wel verontrust is dat als ze daadwerkelijk het nettoloon gaan vermeerderen in plaats van maaltijdcheques. Dat er als gevolg banen verdwijnen waardoor de overheid met meer werklozen zit. Met als gevolg dat deze werklozen een vergoeding krijgen van de overheid. Waardoor de overheid weer gaat moeten besparen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd November 2016, 20:22
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Ik vind het persoonlijk een goede zaak dat de maaltijdcheques plaats moeten maken voor een hoger nettoloon voor de werknemer. Maaltijdcheques zijn naar mijn mening achterhaald. Het kost de werkgever een heleboel geld en bovenop de kosten die de werkgever heeft, verliest de werknemer ook een percentage aan geld. Daarnaast is het doel van deze cheques om maaltijden of voedingswaren te kopen ook niet meer wat het zou moeten zijn. Vele winkels (en nachtwinkels) innen de cheques bij het verkopen van bijvoorbeeld tabakswaren of andere producten die niet onder de categorie voeding vallen. Uiteraard ben ik van mening dat de regering goed moet nadenken over hoe ze het eventuele verlies aan jobs kunnen opvangen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.