actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2016, 23:53
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Ook conservatieve moslima’s moeten op zwemles

Een elfjarig Duits meisje vond dat de boerkini waarin ze zwemles volgde, onvoldoende haar lichaamsvormen verhulde en dat ze daarmee tegen de regels van haar geloof handelde. Maar het Duitse Grondwettelijk Hof oordeelt nu dat haar argumentatie niet overtuigend is.

Een Marokkaanse meisje van elf had in 2012 een zes op haar rapport gekregen, omdat ze niet wilde gaan zwemmen met de jongens in de klas. Ze zei dat de boerkini die ze tijdens de zwemles mocht dragen, onvoldoende haar lichaamsvormen verhulde. Zo’n zwempak is speciaal voor conservatieve moslima’s ontworpen en bedekt het hele lichaam, op het gezicht, de handen en voeten na. Maar de jonge vrouw vond toch dat ze niet volgens de regels van haar geloof handelde als ze ging zwemmen in de boerkini. Ze vond het ook storend dat de schaars geklede jongens uit haar klas naar haar keken in het zwembad. Ze wilde alleen leren zwemmen als er geen jongens in de zwemles zaten.
Ze trok naar de rechtbank om haar gelijk te halen. Haar advocaat vond zijn inspiratie in een vonnis in 1993, dat in een soortgelijk dispuut de godsdienstvrijheid boven de leerplicht stelde. Maar dat was in 1993, toen de boerkini nog niet was ontworpen en de godsdienstvrijheid in Duitsland een minder heikel punt was dan vandaag.
In 2012 vonniste de rechter dat er geen enkele reden was om het meisje vrij te stellen van de verplichte zwemles. Hij was van mening dat opleiding belangrijker was dan geloof, zelfs als de opleiding aan een gemengde groep werd gegeven. De rechter vond ook dat de school aan de wensen van de moslima tegemoet was gekomen door haar de toelating te geven om in boerkini te leren zwemmen. Zwemmen in een boerkini is in Duitsland al jarenlang het compromis dat de staat met de conservatieve moslims heeft gesloten (hoewel sommige burgemeesters in de openbare zwembaden een boerkiniverbod willen afkondigen).

Religieuze regels

Maar het meisje nam er geen genoegen mee en putte alle juridische mogelijkheden uit om toch maar niet aan de gemengde zwemles te moeten deelnemen. Ze probeerde bij elke beroepsinstantie haar gelijk te halen.
Woensdag heeft het Duitse Grondwettelijk Hof in Karlsruhe, de laatste instantie die zich daarover kon buigen, in haar arrest duidelijk gemaakt dat de argumentatie van de jonge moslima niet overtuigend was. Ze had niet kunnen uitleggen waarom de boerkini niet strookte met de islamitische kledingvoorschriften en dus kunnen, volgens het Hof, islamitische schoolmeisjes aan de verplichte zwemles deelnemen zonder de religieuze regels te schenden. (hbo)

Bron: De Standaard 9/12/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161209_02616547

Mening:
In eerste instantie vind ik het ergens logisch dat kinderen die zich niet goed in hun vel voelen, het recht moeten krijgen bepaalde aanpassingen te kunnen doorvoeren om het welbevinden te doen stijgen. De school nam enkele maatregelen om aan de verwachtingen van het meisje te voldoen, en dat vind ik een mooi gebaar. Ik vind het vreemd dat ze er toch een zaak van heeft gemaakt, ondanks alle inspanningen van de school. Het lijkt mij ook eerder vreemd dat het meisje uiteindelijk niet kon zeggen waarom de boerkini niet strookte met de islamitische kledingvoorschriften. Echter vind ik het enorm belangrijk om kinderen niet te dwingen bepaalde activiteiten uit te voeren die ze écht niet zien zitten omwille van hun geloofsovertuiging. Ik denk dat het als school enorm belangrijk is om hierover in dialoog te gaan met het kind en met de ouders.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.