actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th September 2016, 17:23
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
Van Overtveldt reageert op kritiek dat hij ‘niet kan rekenen’

Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) is niet te spreken over de kritiek aan zijn adres naar aanleiding van de fors hoger uitgevallen begrotingsinspanning die de federale regering moet leveren. Hij waarschuwt tegelijkertijd dat bijkomende besparingen nog mogelijk zijn.

De regering-Michel kreeg deze week te horen dat ze bij de nakende begrotingsonderhandelingen voor volgend jaar op zoek moet naar 4,2 miljard euro. Binnen de oppositie plaatsten Groen en SP.A vraagtekens bij de rekenkundige capaciteiten van de minister, nadat eerder op het jaar ook al was gebleken dat de fiscale inkomsten onder de ramingen bleven.

‘Laakbare politieke recuperatie’, reageerde minister Van Overtveldt zondag in het middagnieuws op VTM. ‘Het Planbureau schat de economische groei lager in en verwacht dat de impact van de Brexit hoger zal uitvallen. Dat onmiddellijk in de schoenen van de regering en de minister schuiven, is politieke recuperatie van een zeer laakbaar niveau.’


‘Het zij zo’

Ook binnen de regering liet vicepremier Kris Peeters (CD&V) horen dat hij uitleg wil over de verslechtering van de cijfers. ‘Ik heb nooit commentaar gegeven op mijn collega’s binnen de regering. Als anderen zich geroepen voelen, het zij zo’, aldus Van Overtveldt.

Hij blikte vooruit naar de begrotingsonderhandelingen die binnen een drietal weken moeten afgerond zijn. Halfweg oktober moet de regering haar budgettair huiswerk bij Europa binnendienen. ‘Belastingsverhogingen zijn een van de manieren om het positieve economische elan te fnuiken’, waarschuwde de N-VA-minister.

Hij reageerde ook op collega’s binnen de regering die lieten noteren dat bij hen niet meer kan worden bespaard. ‘In een land waar het overheidsbeslag hoger ligt dan 50 procent, moet het kunnen om nog maatschappelijk verantwoorde besparingen te doen’, vindt Van Overtveldt. Waar en hoeveel, dat moet aan de regeringstafel worden beslist. Maar voor Van Overtveldt mogen er geen taboes bestaan. Zo moet ook de sociale zekerheid ter sprake kunnen komen.


Bron: De Standaard 25/09/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160925_02484908

Mening:
In eerste instantie schrik je wel van de forse stijging die werd meegedeeld betreffende 'het gat in de begroting'. Echter begrijp ik de uitleg van Johan Van Overtveldt wel. Alle schuld wordt nu in zijn schoenen geschoven terwijl dit naar mijn mening een zaak is waar niet enkel hij 'schuldig' pleit. Een begroting is en blijft een raming naar de opbrengsten en kosten die het komende jaar zullen passeren. Uiteraard is een stijging van 2,4 miljard naar 4,2 miljard niet niets. Zoals Van Overtveldt ook reageert in dit persbericht zegt hij dat de plotselinge stijging mede wordt veroorzaakt door de Brexit. Ik vind het wederom spijtig dat ze elkaar op de vingers tikken door fouten die worden gemaakt. Het lijkt mij een beter idee om de neuzen naar dezelfde richting te laten wijzen en na te denken over een eventuele oplossing. De regering heeft nog twee weken om de begroting rond te krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.