actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th September 2008, 14:09
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Talking Music for Lies

Music for Lies


En zo zijn we alweer een illusie armer. Nog geen jaar nadat Peter Van De Veire, Siska Schoeters en Tomas De Soete zich uitgehongerd hebben om massale aandacht te vragen voor het gebrek aan drinkwater in de wereld, geeft Studio Brussel nu auto's weg. Gisteren was het de grand finale van de win-je-eigen-auto-actie, waarmee ouders voor elk van hun kinderen boven de 18 - bij de winnende familie zijn dat er vier! - een Opel in de wacht konden slepen.



Ik weet het wel: een actie is een actie is een actie, zo'n zender interesseert alleen de aandacht, en je moet nu eenmaal iéts doen om de Sinterklazen van Q-Music te counteren. Net wat u zegt, maar het maakt me wat melancholiek.

In de eerste plaats omdat het de heisa rond de vlotte jongens en het al even leuke meisje in dat glazen huis tot een grote oplichterij maakt. Of hoe denken ze bij Studio Brussel dat het komt, dat er zo weinig drinkwater is? Zo weinig, dat er - in de woorden van Music For Life zelf - elke 15 seconden een kind aan sterft? Dat komt onder meer doordat de natuurlijke reservoirs opdrogen. Het regent minder, gletsjers smelten, grote meren krimpen. Op andere plaatsen neemt dan weer het aantal zware stormen en overstromingen toe, waardoor rivieren, meren en andere waterbronnen vervuild raken. En wat is daar de oorzaak van? Radiozenders die het nodig vinden om auto's uit te delen aan achttienjarigen, zodat die van jongsaf aan leren dat het toppie is om met zo'n ding naar de bakker te gaan.

Kijk nu naar dat tv-spotje! Twee hippe vogels - te hip om in een auto te rijden, maar alla - zien al cruisend twee vlotte chicks. Ze vertragen, en al toeterend trachten ze hun aandacht te trekken. De meisjes kijken verveeld weg, wat maar logisch is: kerels die al toeterend naast je komen rijden, zijn hoerenlopers. Of lid van de cast van Grease. Maar nee! Dat is niet de reden waarom de meisjes verveeld kijken! Ze doen dat omdat ze bizar genoeg niet de modieuze jongens in de wagen zien, maar een stel bejaarde knarren! Volgt de slogan: 'Je lijkt ouder in de auto van de je ouders. Win je eigen auto.'

Leuk spotje, goed bureau, is altijd zo bij Studio Brussel. Maar welke boodschap geeft het nu eigenlijk? Dat vrouwen vallen op mannen met een eigen auto? In de tijd van Jerry Lee Lewis, ja. Misschien moeten ze het bij Studio Brussel zelf eens proberen, toeteren naar een lekkere kont op straat. Je trekt nog beter een regenjas open.

Wat nog? Dat een achttienjarige die de auto van zijn ouders leent, suf en saai is? Dat iedereen van bij de geboorte zijn eigen exemplaar dient te bezitten, voorzien van iPod, tv en Playstation? (Een Playstation in de auto? Zodat je kunt racen in de file?) Dat een gezin met zes gezinsleden, zés van zulke auto's dient te hebben?

En ten slotte: dat het oké is om zulke dure dingen zomaar te krijgen? Zonder dat je ervoor gewerkt hebt?

Wat is er in 's hemelsnaam met Studio Brussel gebeurd? Toen ik 18 was en nog tot het doelpubliek behoorde, kende ik ook leeftijdsgenoten met een auto. Fils ŕ papas met een gelkop, die wij hoonden zoals zij dat met ons deden, en die nu iets onbestemds doen in immobiliën. Ze gingen uit in de Zillion, de La Rocca of de Boccaccio. No way dat zij ooit naar Studio Brussel zouden luisteren. Jongeren met een eigen auto, dat was een target audience dat door de VRT zelfs niet bediend werd. JIM, TMF, de eerste Big Brothers: dat was hun ding. En op de radio: Crazy FM.

Met deze actie is Studio Brussel gezwicht voor het dedeckerisme, de cultus die de keuzes en opvattingen van rijke, arrogante mannen voorstelt als jong en rebels, taboedoorbrekend zelfs. Iedereen zijn eigen auto! Iedereen 180 op de snelweg! Iedereen dood op zijn 21!

Zullen we de cijfers opzoeken van hoeveel kinderen er sterven in het verkeer? Zullen we daar de volgende Music For Life rond organiseren?

De enige hoop die ik nog had - dat de benzineprijzen zo hoog zijn dat mensen vanzelf wel minder gaan rijden - wordt nu door een andere zender de grond ingeboord. Q-Music geeft volgende week voor tienduizend euro aan benzine weg. 'Tank op onze kosten!' Het is goed, Deedee: jij hebt gewonnen. Maar dat er dan geen enkele radiozender mij nog komt vertellen hoe erg het is dat een miljard mensen geen toegang hebben tot drinkbaar water.

Ik kan alleen nog mijn eigen kinderen gezonde principes meegeven: 1. Je haalt je rijbewijs niet voor je gaat solliciteren, 2. Je bezit geen auto voor je zelf kinderen hebt, en 3. Zelfs dan gebruik je hem met tegenzin, en haat je alle andere bestuurders op de weg, die eruitzien alsof ze wél voor hun plezier in dat ding zitten.

Wie zo niet leeft, die verdient het om te verongelukken. Hoe meer, hoe liever. En het liefst voor ze mij, of een van mijn geliefden, met zich meenemen.

Tom Naegels is schrijver


DS, 27-09-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.