actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2007, 14:29
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Mars voor België

Ik vind het een beetje jammer dat de politici hier tussen moeten lopen. Er is al genoeg hooi op het vuur gegooid, denk ik. Maar bon: ze zijn vrij om te doen wat ze willen natuurlijk.
-------------------------------------------------------------
20.000 demonstranten voor België
De deelnemers aan de betoging in Brussel beginnen rond 13 uur toe te stromen in het Jubelpark. Aan de staart van de betoging ter hoogte van metrohalte Kunst-Wet moest de politie rond 12.45 uur de stoet even ontdubbelen aan beide kanten van de ring. Daarvoor liepen de betogers maar aan één kant. De politie van zone Brussel-Elsene telde 19.000 tot 20.000 deelnemers.
In het Jubelpark zijn vanaf 13 uur festiviteiten en enkele toespraken gepland. Initiatiefneemster Marie-Claire Houard zal er het toestromende volk toespreken.

De sfeer tijdens de betoging is heel uitgelaten. Er lopen veel gezinnen mee, evenals jeugdbewegingen en fanfares. De opschriften op de spandoeken zijn meestal in het Frans. Hier en daar duiken ook tweetalige slogans op. Een vaak voorkomende slogan op de spandoeken is 'Union fait la force - Samen staan we sterk'. Er worden ook bladen uitgedeeld met de tekst van de Brabançonne in de drie landstalen.

Er werden al verschillende politieke gezichten gespot. Aan Franstalige kant lopen onder meer de voorzitters van PS en CDH, Elio Di Rupo en Joëlle Milquet mee, naast François-Xavier de Donnea (MR), Anne-Marie Lizin (PS), Fadila Laanan (PS), Isabelle Durant (Ecolo) en Jean-Michel Javaux (Ecolo) mee in de betoging.

Petitie

De mars wordt georganiszeerd door Marie-Claire Houard, een ambtenaar uit Luik. Enkele weken geleden lanceerde zij op internet een petitie voor het behoud van België. Die werd tuim 110.000 keer ondertekend.

Het initiatief voor de petitie kwam er toen de regeringsvorming in een communautaire crisis belandde. De petitie vraagt de politici dan ook ‘om zich bezig te houden met de echte, en meer dringende problemen van dit land zoals de werkgelegenheid, de veiligheid, de energieprijzen, het milieu, de pensioenen en de lonen’.

Bron: www.standaard.be ; zondag 18 november 2007.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th November 2007, 18:17
kevin pluym kevin pluym is offline
kevin pluym
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Berlaar
Posts: 96
Ik vind dit een prachtig initiatief en hoop van harte dat de politiekers rekening gaan houden met de terechte wensen van de demonstranten. Ik vond vooral de beelden op tv met zeer vele Belgische vlaggen hartverwarmend. Ik verneem ook dat de meerderheid Franstalig was en er is ook sprake van verschillende Waalse politici. Ik vind het spijtig dat er geen Vlaamse politici gespot zijn. Het bevestigd nogmaals mijn indruk dat de Vlaamse politici geen verzoening willen maar koppig willen verderstrijden aan een toch al verloren strijd. Die volgens mij nog veel geld en verloren energie gaat kosten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th November 2007, 20:13
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Citaat:
... en hoop van harte dat de politiekers rekening gaan houden met de terechte wensen van de demonstranten.


35 000 deelnemers en pakweg 150 000 handtekeningen. Vraag is of dit een significante hoeveelheid burgers is om zoiets te verlangen, niet Kevin? Om het cru te stellen zijn er pakweg 9,5 miljoen burgers die niets van zich laten horen hebben...

Maar bon, blijkbaar waren er meer Vlamingen dan verwacht in de stoet. Zo'n 30 procent van alle betogers. Feit dat vanochtend in De Zevende Dag werd aangehaald wil ik toch nog even aankaarten: Ik heb de indruk dat er in de Vlaamse media maar weinig aandacht is gegeven aan deze Mars voor België. Oorzaken??? ...
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th November 2007, 00:04
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Er bestaan nog minstens 35.000 overtuigde Belgen

Er bestaan nog minstens 35.000 overtuigde Belgen


Ze bestaan nog, de Belgen. Massaal betoogden ze in Brussel voor behoud van hun land. Maar ze spraken bijna allemaal Frans.



„O dierbaar België”, zongen duizenden kelen, even later gevolgd door „O Belgique, ô mère chérie” en tot slot „O liebes Land, o Belgiens Erde”. De drie versies van het Belgische volkslied, de Brabançonne, stonden op een spiekbriefje in ieders hand, anders hadden weinigen de woorden geweten. „Bloei, o land, in eendracht niet te breken.”

Die eendracht staat juist wel op breken, nu Vlaamse en Franstalige politici na ruim vijf maanden onderhandelen nog geen uitzicht kunnen bieden op een nieuwe regering. Dat zit de betogers van gisteren dwars.

Potverdekke staat er op het witte petje van mevrouw Jacobs uit Brussel. En daaronder: It’s great to be a Belgian. Hoezo? Ze lacht en antwoordt zoals ware Brusselaars doen in een mengeling van Nederlands en Frans. „Veel werken, goed lachen, bier, frietjes, voetbal en onze koning. Dat is België en daar hou ik van.”

Ze geeft politici de schuld van alle onmin in het land. „Het zijn de dikke nekken die de problemen maken. Het volk wil daar niets van weten.”

Uit de kraampjes die de demonstratie omringen stijgen walmen op van friet en warme wafels. Het Belgische leger zorgt voor elektriciteit, zodat ook het bier koel blijft.

Het volk dat is samengekomen in het Jubelpark is 35.000 mannen, vrouwen en kinderen sterk. Die telling is van de Brusselse burgemeester en lijkt wat overdreven.

Christian Coen kan zich grotere demonstraties herinneren. De Witte Mars van 11 jaar geleden bijvoorbeeld, toen het tienvoudige op de been kwam tegen de affaire-Dutroux. „Belgen hebben moeite om trots op België te zijn”, vindt de Franstalige Coen. Hij zegt dat hij in zijn 67 jaren in 22 landen heeft gewoond voor de bouw van waterkrachtinstallaties. „In al die landen zijn mensen trots dat ze burgers van hun land zijn, behalve in België.” Hoe dat komt weet hij ook niet. Wat maakt iemand een echte Belg? „We houden allemaal van het goede leven, welke taal we ook spreken.”

Met 140.000 anderen heeft Coen een petitie getekend die de politiek oproept zich te bekommeren om echte problemen. Politici zijn niet zo welkom op deze betoging. Toch loopt er een handvol mee, tamelijk onopvallend. Ze zijn allemaal Franstalig. Tachtig procent van de ondertekenaars is Franstalig en in het Jubelpark overheerst het aantal Franstaligen zo te horen in dezelfde mate.

Als er een kloof is in België dan heeft deze betoging die niet gedicht.


Trouw, 19-11-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th November 2007, 22:20
maarten.gilops maarten.gilops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Sint-Lenaarts
Posts: 73
juij

Het land rust op de schouders van de brave huismoeders lijkt het. Na de milieu problematiek is er een andere vrouw die zich wil in zetten voor ons geliefde koninkrijk. En maar goed ook! Ik ben blij dat er ook eens een signaal wordt voor de andere kant, een pro-België signaal. Ik ben er zeker van dat er zeer weinig Vlamingen een echte splitsing willen. Ik hoop dat dit signaal de onderhandelaars ook wat milder stemt en ze misschien allemaal de kan water nemen om de wijn wat te verdunnen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 21st November 2007, 11:34
Hanne Wuyts Hanne Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Schilde
Posts: 107
Wel ik denk dat buiten de echte Vlaams Belangers niet veel Vlamingen een echte splitsing zien zitten. Als deze splitsing erdoor zou komen, dan denk ik dat we het voor de Vlaams Belangers alleen maar mooier maken en als ik ergens echt tegen ben, dan is het goed stellen van die racisten. Ik zeg niet dat alle programmapunten van het Vlaams Belang slecht zijn, want er steken goede dingen in, maar het belangrijkste programmapunt van deze partij daar kan ik niet mee leven!!
Ik ben zelf ook geen voorstander van de splitsing, ik vind wel dat er een grotere autonomie mag zijn voor de verschillende gewesten. Maar uiteindelijk ik ben fier dat ik een Belg ben, want Belg zijn vind ik nog altijd iets anders dan Vlaming zijn.
En stel je eens voor, als er een splitsing zou komen, ik zit in de scouts. Daar gaan we bij de givers om de drie jaar op buitenlands kamp en de andere jaren gaan we naar de Ardennen op kamp, dan heb je elk jaar een buitenlands kamp, ik vind dat wel een beetje raar...

groetjes
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 28th November 2007, 13:02
Julie De Ceulaer Julie De Ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 76
Uit dit artikel zou men kunnen afleiden dat de modale Belg niet echt wakker ligt van het punt of België nu één blijft of niet. De opkomst was niet echt groot, en dan waren het nog vooral franstaligen. Aan Vlaamse kant was de opkomst heel miniem. De Vlaming maakt zich blijkbaar niet echt ongerust over een eventuele splitsing van België en denkt waarschijnlijk dat het zo'n vaart wel niet zal lopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.