actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: KU Leuven kan student schorsen bij fuifoverlast?
Gaat me wat ver 68 86.08%
Terechte maatregel 11 13.92%
Stemmers: 79. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th September 2011, 17:29
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question KU Leuven kan student schorsen bij fuifoverlast

KU Leuven kan student schorsen bij fuifoverlast


LEUVEN - De Katholieke Universeit Leuven heeft de mogelijkheid om een student te schorsen als die herhaaldelijk voor overlast zorgt in de Leuvense studentenbuurt. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.



De maatregel maakt deel uit van het gloednieuwe 'fakbarcharter' dat het stadsbestuur van Leuven, de politie, de K.U.Leuven, de overkoepelende studentenvereniging LOKO en de fakbarverantwoordelijken volgende week ondertekenen.

Het charter moet een belangrijk instrument worden om overlast tegen te gaan. Volgens schepen vanStudentenzaken Denise Vandevoort (SP.A) waren er al langer mondelinge afspraken met de fakbars, maar werden ze nu voor de eerste keer op papier gezet.

Zo moeten fakbars het afval voor hun deur opruimen, niet toelaten dat bezoekers met glas buiten lopen en geen acties organiseren die een massa volk lokken. Voor speciale activiteiten moeten de fakbars voortaan ook toestemming vragen.

Het charter legt ook een deel van de verantwoordelijkheid bij de bezoeker zelf. Zo verbinden de nrichtende machten van de KUL en Groep T zich ertoe om meer op te treden en te sanctioneren.

"Als iemand over de schreef gaat, kan hij op het matje geroepen worden. Dat geldt voor individuele studenten, maar ook voor fakbarverantwoordelijken. En als iemand heel hardnekkig is, kan hij geschorst worden als student. Trouwens, een fakbar kan ook altijd gesloten worden." aldus schepen Vandervoort.


Nultolerantie

Ook de Leuvense politie draagt zijn steentje bij. Zondagnacht werden alvast 35 fuivende studenten op de bon geslingerd voor overlast. Wildplassen en nachtlawaai kan hen een boete tot 250 euro opleveren.

Volgens Marc Vranckx, politiewoordvoerder in Leuven, zal de arm der wet niet hard optreden, maar kordaat. "De boodschap is: fuiven met respect voor de nachtrust en eigendommen van derden."

De studentenkringen en fakbars staan achter een harde aanpak. "Meer nog: we moedigen de politie aan om een nultolerantie te handhaven", zegt Bram Smits (22), voorzitter van de Leuvense overkoepelende studentenraad in Het Laatste Nieuws.


Blog DS, 27-09-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th September 2011, 13:05
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
KU Leuven kan student schorsen bij fuifoverlast

Deze maatregel vind ik echt absoluut onterecht. Ik begrijp dat de omgeving en de school hiervan hinder kan ondervinden en dat er misschien maatregelen moeten worden getroffen. Maar het is niet aan de school om daar een student voor te schorsen! Studenten betalen al genoeg om aanwezig te mogen zijn, dus indien er geen (criminele) misdaden gebeuren op schoolniveau, vind ik dit echt niet kunnen. De school heeft daar eigenlijk geen gezag in, vind ik persoonlijk. Het is eerder de buurt, de huis- of kotbaas en de politie die zich moeten mengen in deze situatie. Bovendien mag niet één student daarvoor verantwoordelijk gehouden worden, want lawaaihinder maak je (meestal) niet in je eentje! En wie bepaalt de criteria om iemand persoonlijk verantwoordelijk te stellen voor het probleem? Wie gaat getuigen of met bewijzen afkomen? Ik vind de maatregel ongepast en ik zou ook voorstander zijn om deze te veranderen. Daarom wil ik hem niet meteen afschaffen of afschrijven, maar toch aanpassen in een context waar iedereen mee kan leven. Ik spreek natuurlijk wel in standpunt van studenten, want nogal duidelijk is, veronderstel ik.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd October 2011, 19:05
Eveline.Leysen Eveline.Leysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 67
Ik ben het helemaal eens met Michael.
Als de studenten geen materiële schade hebben aangericht aan de school, vind ik dat de school geen reden heeft om de studenten te schorsen.
Leuven is een studentenstad, er wordt daar nu eenmaal uitbundig gefeest en hierdoor kan er geluidsoverlast optreden, maar je moet daardoor niet één of enkele personen voor beschuldigen. Er zijn veel jongeren die gaan feesten in Leuven die zelfs geen studenten van de KU Leuven zijn.
Laat fuifoverlast over aan de politie.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th October 2011, 12:31
Nico.Peeters Nico.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: brasschaat
Posts: 68
Buiten hun boekje

Het klopt, Het instituut dat zorgt voor de opleiding gaat ook ineens buiten hun 'invloedszone' beginnen oordelen.
Wat is de volgende stap? Als je naar een TD gaat wordt je geschorst omdat je je niet toelegt op je studies??
Overal zijn er wel studententradities, Leuven is een van de bekendste studentensteden. Hier wordt gefeest..
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th October 2011, 19:55
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Student schorsen na wangedrag op fuif

Ik vind het een beetje overdreven om de student te schorsen.
Ik kan mij wel voorstellen dat er een straf moet komen voor wangedrag, maar de student heeft op zich niets misdaan op schoolgebied. Een straf dat in mijn ogen passender is, is bijvoorbeeld dat de student wordt uitgesloten op bepaalde fuiven.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 9th October 2011, 22:17
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Langs de ene kant kan ik het begrijpen dat studenten zich deels moeten 'gedragen' naar bepaalde normen die de KULeuven stelt, maar dan wel over zaken OP de KULeuven. Maar ik vraag me af wat het verband is tussen de vrije tijd van de studenten en de universiteit. Ik vind dat feestjes van studenten geen verband hebben met hun toekomst en zeker niet met hun huidige studie. Ik denk dat bijvoorbeeld op TD's in Vorselaar er ook plezier wordt gemaakt, ook alcoholgebruik is, ... en later hebben we allemaal diezelfde voorbeeldfunctie: leerkracht. Dat je nachtlawaai gebruikt en vandalisme op andermans bezit, daar kan je ook voor beboet worden in het dagelijks leven, dat vind ik normaal dat de politie je daarvoor bestraft. Maar ik zou me niet kunnen voorstellen dat de KHK iemand op het matje roept én sanctioneert voor wangedrag tijdens een TD.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 10th October 2011, 09:48
Joren.Paulussen Joren.Paulussen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Lille
Posts: 30
Studenten in een studentenstad als Leuven hebben volgens mij het recht om te feesten. Er zijn nu eenmaal heel veel studenten in Leuven met het logische gevolg dat die wel wat lawaai bij hebben.
Langs de andere kant vind ik het niet meer dan normaal dat je als student respect hebt voor anderen en hun bezittingen. Wildplassen, met glazen door de straat lopen en fietsen stelen zijn voor niets nodig, dat men hier tegen optreedt is dan ook niet meer dan normaal naar mijn mening.
Toch sluit ik me hier bij de meerderheid aan dat men studenten niet kan schorsen op gebeurtenissen buiten de school. Als iemand een boete van 250 euro krijgt voor overlast is die wat mij betreft meer dan genoeg gestraft.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 23rd October 2011, 14:06
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Fuifoverlast

Ik vraag mij af wat de drijfveer is van de scholengemeenschap om
zulke zware sancties op te leggen. Waarschijnlijk willen zij hun imago behouden , wat ik niet meer als normaal vind , maar dan kan er op een andere manier gehandeld worden. Door middel van gesprekken met de ouders van en/of de leerling in kwestie kan er bemiddeld worden zonder dat dit uitgroeit naar een vete tussen de school en de leerling.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 23rd October 2011, 19:18
kevin.vanderauwera kevin.vanderauwera is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 25
Gaat de KU Leuven hier zijn boekje niet een beetje te buiten? Net zoals werk en privé gescheiden moet blijven, vind ik ook dat er hier een duidelijk onderscheid mag gemaakt worden tussen overtredingen OP en BUITEN de campus.

Als we de sociale controle buiten de leefwereld van de school niet kunnen handhaven op een systematische manier zoals we dat altijd al gewend geweest zijn en we het nodig gaan achten om alles met elkaar te verweven, vrees ik dat we, België zijnde, op langere termijn wel is bedrogen zouden kunnen uitkomen!
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 23rd October 2011, 19:38
Glenn.Urkens Glenn.Urkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: turnhout
Posts: 30
Iedereen weet dat het uitgaansleven nu eenmaal een onderdeel is van student zijn. Door de week worden er verschillende fuiven en TD's georganiseerd waar natuurlijk vele studenten naartoe gaan.
Iedereen weet dit en daarom vind ik het des te belachelijker dat deze student geschorst kan worden. Natuurlijk moet er een limiet zijn. Vanaf het moment dat een student schade aan andermans bezit bezorgt of zich niet onder controle kan houden, dan moeten er natuurlijk sancties komen.
Maar voor mij mag een student( zeker in een stad als Leuven) zich wel eens laten gaan met harde muziek en wat alcohol zolang dit in de juiste mate is.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 24th October 2011, 19:09
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Een maatregel met 2 kanten naar mijn mening toe. De studenten hebben het recht zich als een student te gedragen. En als student kan men geen feestje bouwen zonder muziek en stilletjes op kot met eventueel wat kaarsjes. Zo gaat het niet bij de jeugd van vandaag. Natuurlijk is het wel zo dat er limieten moeten kunnen gesteld worden. Geluidsoverlast is zeker niet prettig, maar men kan op feest vieren op een normale luidheid van de muziek. De studenten moeten zelf hun verantwoordelijkheid nemen als ze feest bouwen. Maar om hiervoor een schorsing, vind ik wel net iets te ver. Waarschuwingen en eventuele maatregelen die een oplossing kunnen bieden. Maar een student schorsen van school omdat hij wat overlast bezorgde gaat te ver. De studenten zijn slim genoeg om eventuele maatregelen toe te passen.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 25th October 2011, 18:25
Julie.raedts Julie.raedts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 51
Ik vind het logisch dat de studenten zich aan bepaalde normen en waarden moeten houden van de KU Leuven, maar dit is dan wel geldig binnen het schooldomein vind ik. Een student schorsen vind ik persoonlijk iets te ver gaan aangezien deze niets verkeerd doet op de school.
Ik vind het een beetje overdreven om de student te schorsen. Hier moeten andere straffen voor komen zoals schorsing voor bepaalde fuiven ofzo.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.