actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Creastage 1Baso: succes of mislukking?
Was een succes, volgende keer net zo... 15 50.00%
Dat is nu eenmaal in de prijs inbegrepen... 3 10.00%
Twijfel... mss volgende keer beter inrichten voor tweedejaars 5 16.67%
Moet compleet niet kunnen. Strenger graag, en nog geen klein beetje! 7 23.33%
Stemmers: 30. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th April 2010, 01:58
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Creastage 1Baso: succes of mislukking?

Creastage van begin april op de 'Heibrand' heeft tot de nodige controverses geleid. Hoewel een groot deel van de studenten duidelijk heeft aangegeven dat het geheel hen echt wel heeft kunnen bekoren, blijft er toch wel een wrange nasmaak na... Kunnen/mogen docenten er nog op aan dat meerderjarige studenten op een creastage in staat zijn om hun verantwoordelijkheid op te nemen op vlak van alcoholgebruik? Of moeten zij integendeel op voorhand studenten een charter laten ondertekenen waardoor docenten de bagage van studenten mogen/moeten controleren op vanallesennogwat?? Maar ging het toch niet om ZELFSTURING?? En wat dan met studenten die achteraf blijk hebben gegeven van allesbehalve dat? Te weten: van zich laveloos half-comateus drinken over het lastig vallen van vrouwelijke medestudenten in de slaapkamers tot en met het leegspuiten van brandblusapparaten (of nog erger)?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 8th April 2010 om 02:04.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th April 2010, 09:31
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Barst, we hebben het hier toch over eerstejaarsstudenten in de LERARENopleiding, niet?
Leraren, behoren die niet tot de groep mensen die aan jongeren het goede voorbeeld moeten geven?

Anderzijds, ik herinner me nog van 'in mijnen tijd' ( ) dat er van het eerste naar het tweede jaar een serieuze schifting gebeurt (als ik me niet vergis is toen bijna de helft van de studenten afgevallen) en ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de verantwoordelijken voor dit baldadig gedrag net die studenten zijn die volgend jaar een andere richting mogen gaan kiezen.

Hoewel ik er niets meer mee te maken heb, lijkt het mij geen slecht idee om dit voortaan in te richten voor de tweedejaars. Als er nog altijd zoveel leerlingen opgeven na het eerste jaar, is dat eigenlijk toch voor een groot deel verspilde moeite? Zowel de begeleiders als de docenten steken in zo'n creastage heel veel werk vermoed ik (zowel voorbereiding als ter plaatse) terwijl achteraf dan blijkt dat de helft van die studenten er later niets nuttigs mee gaat doen (in het onderwijs dan tenminste) wegens geen 'teacher material'.
Ik zal mij overigens onthouden van het stemmen op de poll
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th April 2010, 09:42
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
De creatsage was, in mijn ogen, zeer tof. Het meerendeel van de studenten vonden dit ook. Ik betreur het wel dat er toch studenten zijn die zo'n gedrag hebben vertoond tijdens de creastage.

Ik hoop dat deze studenten dit ook inzien dat zo'n gedrag niet kan en dat er wel gevolgen moeten voor zijn. Wat een super 2 dagen moest worden, werd veranderd door de daden van anderen. Want wij studeren allemaal voor leerkracht en als er nu nog zo'n studenten zijn die zo'n gedrag vertonen, stel ik mij vragen.

Hopelijk is alles wat in orde gekomen, maar de creastage, ondanks die 'beruchte' avond, was geslaagd!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th April 2010, 13:16
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Unhappy Creastage 1Baso: succes of mislukking?

Donderdag, de eerste dag van de creastage vond ik heel fijn. We hebben met onze klasgroep goed kunnen lachen en we hebben elkaar beter leren kennen.
De fuif die georganiseerd was 's avonds vond ik een leuk idee. Dat we er bier konden drinken was op voorhand geweten. Ik snap dus niet waarom er dan toch zoveel drank van thuis is meegenomen. We waren een groep van meerderjarige studenten, van ons wordt verwacht dat we ons volwassen kunnen gedragen. Omdat we voor leerkracht studeren wordt er ook nog eens verwacht dat we verantwoordelijkheid kunnen opnemen. Wat er die nacht is gebeurd was alles behalve volwassen en verantwoord. Ik vind dat we oud genoeg zijn om onze grenzen te kennen. We zijn oud genoeg om te beseffen dat we op een schoolse activiteit onszelf horen te gedragen en dat we ons niet zat moeten drinken.
Ik vond de nacht echt vreselijk... Gelukkig waren mijn kamergenoten niet dronken en respecteerden ze dat er mensen waren die wilde slapen. Al was het haast onmogelijk om goed te kunnen slapen. Tot 3.30u 's nachts werd er een soort van feestje gebouwd op de gang. Verschillende keren vloog de deur van onze kamer open, soms kwam er zelfs iemand binnen die volgens mij niet meer wist waar hij was.
Enkel omdat ik weet dat mijn ouders hun gsm niet mee naar hun slaapkamer nemen, heb ik hen niet opgebeld om te vragen of ze me konden komen halen. Verschillende keren heb ik overwogen om iemand op te bellen. Ook had ik spijt dat ik mijn doosje pijnstillers niet bij me had, anders had ik net zoveel pilletjes genomen tot ik sliep (het werkt effectief, ik heb het al eens gedaan). Ik was die nacht echt bang, ik ben vreselijk bang voor dronken mensen en voor mensen die overgeven. Misschien heb ik wel een vorm van emetofobie.
Als er ooit opnieuw zo'n soortgelijke tweedaagse komt, zal ik er wel voor zorgen dat ik de nacht thuis kan doorbrengen want dit wil ik niet opnieuw meemaken.
Dat er 's nachts zoveel vandalisme is gebeurd vind ik heel spijtig en vooral voor diegene die er niets mee te maken hebben en waarschijnlijk ook zullen moeten opdraaien voor de kosten. Misschien warden de daders zo dronken dat ze het zelf niet meer weten. Wie zal dan nog kunnen bekennen? En als ze het nog wel weten, durven ze het dan nog toe te geven nu ze weten hoeveel het kost om een brandblusapparaat te laten vullen? Hier zal nog lang over gediscussieerd worden vrees ik. Misschien zijn er wel mensen die iets gezien hebben. Maar verklikken en beschuldigen kan ook negatieve bijwerkingen hebben... Ik snap niet dat het zover is kunnen komen.
Een vriendin van mij die ook aan onze school studeert voor leerkracht lager onderwijs heeft enkele maanden geleden ook een tweedaagse gehad met haar klas. Daar is geen vandalisme gebeurd, daar heeft niemand zichzelf zo zat gedronken... waarom kon dit bij ons ook zo niet zijn? :-(
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th April 2010, 16:39
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
Meen je dat nu
hahahahaha u moet natuurlijk super blij zijn geweest dat u docent van dienst was
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 11th April 2010, 12:22
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Antwerpen
Posts: 130
Respectloos

Ik had ook al gehoord dat er vanalles was gebeurd op de bewuste creastage, en toen ik de reactie van Eva Thijs las kreeg ik spontaan medelijden met haar. De angsten die dat meisje heeft moeten doorstaan... dat kan toch niet meer de bedoeling van een creastage zijn.

Natuurlijk ben je jong en wil je al eens "onnozel" doen, maar als je "er over wil gaan" dan doe je dat bij je vrienden en NIET in schoolverband en ZEKER NIET als er mensen zijn die je enorm stoort met je gedrag! Het gaat hier niet alleen over je eigen grenzen kennen maar je hebt gewoon geen greintje respect voor diegenen die zich wel ten volle wilden inzetten en er twee mooie dagen van wilden maken. Ik hoop dat deze mensen beseffen dat ze, zoals voorgaande eerstejaars al beweerden, de laatste nacht echt verpest hebben door hun gedrag en ik hoop dat ze zich hiervoor zullen verontschuldigen tegenover de anderen.

Ik denk misschien dat het ook beter is om creastage in het tweede jaar te doen om dezelfde redenen die Wim Leenaerts reeds aanhaalde. Dan nog is het niet uitgesloten dat zulke dingen kunnen gebeuren, maar toch denk ik dat het al een verschil maakt aangezien de tweedejaars de opleiding beter kennen en deze serieuzer nemen dan de eerstejaars.

Creastage afschaffen mag men zeker niet doen!! Het is iets waar je als student naar kan uitkijken omdat je elkaar beter leert kennen in een "andere omgeving dan de school". Ik zou het onterecht vinden als men de creastage voor volgend jaar zou afschaffen omdat er dit jaar mensen zich niet hebben kunnen gedragen. Men kan natuurlijk wel de mate van alcohol die er zal worden geboden bespreken. Als studenten dan zelf nog alcohol willen meebrengen (ik vraag me af waarom dat nodig is) dan moeten zij hier hun verantwoordelijkheden voor kunnen opnemen en mee opdraaien voor de gevolgen.
Als men dan begint met brandblusapparaten leeg te spuiten, (ja oké, als je pret wil beleven; ieder zijn hobby), maar dan vind ik het niet meer dan normaal dat de persoon in kwestie daar eerlijk voor uit komt en de grote som zal ophoesten zonder hierbij onschuldigen te betrekken.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 11th April 2010, 12:58
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Respectloos

Ik was er bij op deze bewuste creastage. Maar ik heb het uit een totaal ander perspectief ervaren. Ikzelf had ook drank bij... (6 Tauro's om exact te zijn, en hier zijn er dan nog 2 van afgenomen ook! ). Maar ik denk niet dat je met deze 6 Tauro's al van comazuipen kan spreken. Creastage was voor mij een zeer aangename ervaring geweest, elkaar beter leren kennen. En 's avonds een pintje drinken met je klasgenoten. Tot zover nix mis. Na enkele pintjes en westmall voelde ik dat het genoeg geweest was. En ben naar de kamer gegaan en me bij men vriendin in het bed neergeploft. zo'n 30 min later was het feestje gedaan en begon iedereen naar de kamer te stromen. Met het nodige geluid, maar je bent maar één keer jong.
Tot hier toe nog alles positief.

Tot je in de ochtend aan de ontbijttafel zit en een docent komt melden dat er meerdere brandblussers zijn leeggespoten. Je kan een pintje drinken Oké! Maar hou het dan alsjeblief rustig! Deze 4 personen dat dit gedaan hebben horen voor mijn part niet in de lerarenopleiding te zitten. Als leerkracht of toekomstig leerkracht heb je een voorbeeldfunctie te vervullen. Oké, ik ben ook niet altijd een heilige geweest, maar ik denk dat ik voor mezelf nog goed de grens kan trekken tussen plezier maken... en andermans leven verpesten.

Ik hoop dat de docenten weten over welke 4 personen het hier gaat. Zo niet, leg je oor dan maar eens te luisteren bij de leerlingen zelf. Niemand anders moet opdraaien voor de dommigheid van deze 4.
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 11th April 2010, 16:39
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
Ik vind tussen de aangeboden antwoorden niet echt het correcte antwoord terug. Dus stem ik deze poll niet mee. Wat mij betreft was de creastage namelijk een super ervaring waar we enorm veel gelachen hebben tijdens de sessies. Om de creastage in te richten in het tweede jaar is echter inderdaad ook een optie.

Vooraleer ik overschakel op de 'bewuste avond' wil ik toch eerst en vooral onze docenten en de begeleiders ter plaatse bedanken, want de creastage was over het algemeen bekeken echt wel leuk

Nu de negatieve kant.
Ten eerste snap ik al niet dat je je als student op een schoolactiviteit zo 'kapot' kunt/durft/wilt drinken. Er zijn immers docenten aanwezig waar je nog minstens 3 jaar mee in contact zult staan. Dan probeer je normaal gezien jezelf toch een beetje te gedragen.
Wat al enkele keren gezegd is klopt volgens mij ook volledig. Jezelf kapotdrinken is geen aspect van het lerarenprofiel. Dat dit eens kan gebeuren lijkt me logisch, je moet namelijk eerst je grenzen overschrijden om te ontdekken waar ze liggen. MAAR een creastage is hiervoor, vanzelfsprekend, niet de juiste plaats.

Op zich heb ik er absoluut niets op tegen dat er eigen drank van de studenten aanwezig was. Als die studenten zelf maar weten wat ze aankunnen, dan is er geen enkel probleem lijkt me. Een extra glaasje zorgt bij velen vaak voor net dat ietsje extra sfeer dat de avond volledig maakt. Maar wanneer je hiermee overdrijft lijkt me dat vrij zielig. Zeker als je dan blijkbaar je acties niet meer onder controle kunt houden, brandblussers begint leeg te spuiten en andere vandalistische daden begint te verrichten.
Als toekomstig leerkracht is verantwoordelijkheidsgevoel een belangrijk aspect van je opleiding, het lijkt me dan ook niet meer dan normaal dat deze studenten zelf persoonlijk opdraaien voor de gemaakte kosten. (en er dus niet zomaar vanaf komen via de medestudenten of de mama en de papa) Als dat dan nog niet zou helpen om hun verantwoordelijkheidsgevoel onder controle te houden zijn deze mensen in mijn ogen nog lang niet klaar om het middelbaar te verlaten en aan een hogeschool- of universiteitsopleiding te beginnen.

Ik hoop dat de 'daders' dit forum af en toe nog eens bezoeken en deze reacties ook lezen, zodat ze merken dat hun gedrag door de medestudenten absoluut niet als 'cool' of 'wauw' wordt beschouwd.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 14th April 2010, 13:03
Tinne.Buyens Tinne.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 74
De creastage is geen uitstapje met de klas, evenmin een grote zuippartij met de klas. Ik ben het eens met de verschillende meningen dat alcohol moet kunnen, als je, zoals ook al eerder gezegd werd, je grenzen maar kent.
Deze tweedaagse afschaffen is geen goed idee, het is echt een meerwaarde. Je leert iedereen kennen op een andere manier, je leert er samenwerken en laat dat nou net een kenmerk zijn van een leraar. Kunnen samenwerken.
De verantwoordelijken moeten hiervoor opdraaien, en ik zou de eerstejaars steunen als zij in staking gaan, wanneer de schuldigen zich niet bekend maken. 'Wie zijn gat verbrand, moet op de blaren zitten.'
Voor de eerstejaars die de bewuste avond hét einde vonden en er geen graten in zien : check jullie zelfsturingpakket. Er staat nergens ' Leraar als losgeslagen wild'.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 16th April 2010, 13:16
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Ook ik ga niet stemmen, daar mijn antwoord bij geen van allen volledig aansluit.
Ik ga mij ook niet uitspreken over wat er daar allemaal gebeurd is en door wie.
Maar i.v.m. het 'verhuizen' van de creastage naar het tweede jaar, wil ik wel de bedenking maken dat de creastage toch een zeker vorm van teambanding is.
Velen kwamen helemaal anders naar school na de creastage; Je kent meer personen, je leert ze beter kennen, je durft jezelf meer 'openen'...

Indien men de creastage naar het tweede jaar zou verhuizen, zou ik het toch aanraden om een dagje in te lassen om jaargenoten kennis te laten maken met elkaar. (Indien dit er is en ik dit met mijn geweldig korte geheugen niet meer weet, trek ik mijn opmerking terug )
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 18th April 2010, 17:05
Sepp's Avatar
Sepp Sepp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Leuven
Posts: 37
Allereerst wil ik ook niet meestemmen in de poll aangezien ik niet aanwezig was noch in 1 Baso zit (2keer was genoeg). Ik heb ook mijn jaartje nodig gehad om te beseffen wat het is om te studeren aan een hogeschool en me in te passen in het lerarenprofiel, maar het niveau van vandalisme, binnensluipen in andere kamers en/of lastigvallen van medestudenten heb ik niet echt bereikt... Het lijkt mij daarom misschien geen slecht idee om de creastage naar het tweede jaar te verplaatsen zodat toch het merendeel zich al wel bewust is van zijn/haar plaats en verantwoordelijkheid binnen de opleiding. Een soort van teambuildingsdag voor het eerste jaar mag wel zeker niet ontbreken, ik herinner mij dat onze creastage wel zeer groepsbevorderend was, wat niet mag ontbreken binnen een studentengroep war je nog jaren mee moet samenwerken...
Momenteel zit ik op erasmus in Malta en bevind mij in een studentenresidentie van ongeveer 200 studenten. Enkele dagen geleden ben ik van appartement verhuisd omwille van ongeveer dezelfde omstandigheden... Dronken mensen die al wat breekbaar was gebroken hebben met als kers op de taart de grote spiegel in de gang die om 4u 's nachts werd ingeslagen met de keerborstel. Lerarenprofiel of niet, zo'n dingen kunnen eenmaal niet. Je mag gerust een goede tijd hebben, een pintje drinken, maar hou het binnen de perken. De betrokken studenten hier krijgen aan hun thuisuniversiteit een brief die misschien zelfs kan leiden tot het niet afstuderen vanwege hun gedrag. Je bent nog altijd ergens in schoolverband, en je hoort je daar naartoe te gedragen.
Als laatste hoop ik inderdaad dat de mensen hun verantwoordelijkheid opnemen en niet iedereen laten opdraaien voor hun klein avontuurtje... Moest de creastage naar volgend jaar toe toch weer in het eerste jaar doorgaan, kan het misschien geen kwaad om de studenten vooraf attent te maken en de ervaringen van de voorbije jaren even mee te delen en er op te wijzen dat dit totaal NIET de bedoeling is van een creastage...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.