actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th August 2016, 17:59
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Arendonk
Posts: 117
Groot aantal jobstudenten werkt in 'grijze zone'

Groot aantal jobstudenten werkt in ‘grijze zone’

Almaar meer minderjarige jobstudenten werken in een ‘grijze zone’: deels met een contract, deels in het zwart. Dat blijkt uit een bevraging bij 4.000 -18-jarigen door de KU Leuven, zo bericht het VRT Journaal maandag.
Vandaag om 17:28 Biz
De helft van de minderjarige jobstudenten werkt volledig in het wit, een kwart werkt volledig in het zwart, maar een kwart werkt ook in een grijze zone. ‘Grijze zones zijn zones waar wel een contract wordt afgesloten en een loonfiche bestaat, maar waar extra uren worden bijbetaald en buiten het contract om worden gepresteerd’, zegt Stef Adriaenssens, professor economische sociologie aan de KU Leuven.

Beter betaald

Grijze jobs blijken het vaakst voor te komen in de detailhandel en de horeca. Opmerkelijk is ook dat ze het best betaald worden. Het gemiddeld uurloon voor een jobstudent onder de 18 met een contract bedraagt 7,70 euro. Voor wie zonder contract werkt, is dat 6,30 euro. Voor wie in het grijs werkt, is dat echter 8,30 euro per uur.

‘We denken dat het typisch jobs zijn in een sector waar relatief goed gereguleerd wordt, maar waar ook heel flexibel gewerkt wordt’, aldus professor Adriaenssens. Extra uren worden dan ‘onder de tafel’ bijbetaald.

Meer flexibiliteit

De staatssecretaris voor Fraudebestrijding Philippe De Backer wil studentenarbeid flexibeler maken en dat moet zwart- en grijswerk terugdringen. ‘Nu mogen studenten 50 dagen werken. We zullen dat aanpassen naar 475 uur per jaar. Er zal zo minder “nood” zijn aan zwartwerk’, aldus De Backer.

Bron: De Standaard (15/08/2016)

Mijn mening: Ik begrijp heel erg goed dat veel studenten in het zwart werken of in de grijze zone. Dit vooral door het 50-dagen principe. Ookal ga je op 1 dag maar 2uurtjes werken, ben je een volledige dag kwijt. Ik begrijp het dan ook heel goed als studenten hierdoor in het zwart gaan werken of in de grijze zone gaan werken. Ik vind dat er dringend moet worden overgegaan op een uurregeling waarbij men zegt hoeveel uren studenten op een jaar mogen werken. Dit principe zal veel effectiever zijn en er zal gewoon weg ook minder nood zijn aan zwartwerk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.