actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Leraar slacht konijntje om te tonen dat vlees niet uit supermarkt komt...
Slecht idee 49 73.13%
Moet kunnen 18 26.87%
Stemmers: 67. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2011, 19:53
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Talking Leraar slacht konijntje om te tonen dat vlees niet uit supermarkt komt

Afgrijzen alom: leraar slacht konijntje om te tonen dat vlees niet uit supermarkt komt


Een leraar in de Duitse plaats Ratekau wilde kinderen leren dat het vlees niet uit de supermarkt komt. Voor de ogen van de tien- en elfjarige kinderen heeft hij daarom een konijntje gedood. Met afgrijzen alom tot gevolg.



Aaien en dan gekeeld

De leraar liet de kinderen eerst nog één voor één het wit-grijze diertje aaien en afscheid nemen. Elk kind moest zeggen: "bedankt voor het vlees". Daarna sneed hij de keel door van het diertje, midden op het schoolplein. Enkele kinderen begonnen te huilen, aldus de lokale krant Lübecker Nachrichten donderdag.


Geschokte ouders

Ouders reageerden geschokt. Een moeder zei dat haar zoon lijkbleek thuiskwam en problemen heeft met slapen. Directeur Georg Krauss van de César-Klein-Schule heeft voor volgende week een ouderavond belegd. Volgens hem hebben enkele ouders ook positief gereageerd. "Los daarvan zal ik me bij de ouders verontschuldigen. Zo'n actie zal niet meer plaatsvinden".


Blog HLN, 31/03/11 (anp/eb)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st March 2011, 20:21
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Waarom moet dat diertje geslacht worden voor de ogen van deze kinderen? Hij had evengoed een afbeelding kunnen laten zien van een koe vanwaaruit er allerlei pijlen wijzen met de vleessoorten, waar bijvoorbeeld een biefstuk vandaan komt... Waar was die leraar zijn gezond verstand?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st March 2011, 20:41
Nico.Peeters Nico.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: brasschaat
Posts: 68
Ik begrijp volledig dat ouders geschokt zijn. Een levend wezen doden in de klas,
wat wordt er aan de kinderen geleerd?!?
En ja het is inderdaad erg voor dat diertje om geslacht te worden, maar bedenk
wel dat er vroeger geen supermarkten waren en geen slachterijen. Vroeger ging men nog jagen, nu zelfs nog. Wij hebben nu gewoon de luxe dat er voor ons
konijnen gekweekt worden zodat we de moeite niet meer moeten doen om het dier te vangen. Nu zijn het zelfs huisdieren geworden.
Niet dat ik iets tegen deze diertjes heb. Ik wil gewoon aanduiden dat het vroeger, en dat is nog niet zo lang geleden, ook gebeurde.

Natuurlijk speelt de leeftijd wel een rol. Dit is niet geschikt om aan kleine kinderen te tonen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 31st March 2011, 22:50
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Stijnvdv
Waarom moet dat diertje geslacht worden voor de ogen van deze kinderen? Hij had evengoed een afbeelding kunnen laten zien van een koe vanwaaruit er allerlei pijlen wijzen met de vleessoorten, waar bijvoorbeeld een biefstuk vandaan komt... Waar was die leraar zijn gezond verstand?

Ik zou dit zelf nu niet direct doen, maar ik heb totaal geen probleem met de man zijn aanpak. Beetje vergelijkbaar met wat de Neveneffecten in 'Basta' gedaan hebben met 'kalfje Willy'.
Wat Nico aanhaalt als reden om het niet te doen, vind ik net een reden om het wel te doen: het is tegenwoordig zo gemakkelijk om klaargemaakt vlees te halen, dat veel mensen er niet meer bij stilstaan dat voor hun (onnodige) portie dagelijks vlees wel een dier gedood is. Laat kinderen maar weer eens bewust worden van zulke zaken.
Niet dat iedereen vegetariër moet worden, maar ietsje bewuster omgaan met de vleesconsumptie zou zeker geen kwaad kunnen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 31st March 2011, 23:37
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Ik vind dit toch wel een drastische manier om dit duidelijk te maken aan kinderen van 10 a 11 jaar. Natuurlijk slachten wij thuis ook kippen voor de ogen van onze kinderen... en kunnen we zeggen dat dit toch hetzelfde is? Toch denk ik dat dit niet op deze manier in een school (aan leerlingen van 10 jaar) moet aangetoond worden. Er zijn genoeg andere manieren om leerlingen van die leeftijd duidelijk te maken dat we respect moeten hebben voor ons vlees. De manier waarop de leerkracht er is mee omgegaan, vind ik persoonlijk een beetje onverantwoord. Zulke kinderen kunnen maanden lang nachtmerries overhouden van zijn 'daad'. Oke, ik ben het er mee eens dat we kinderen op een vroege leeftijd bewust moeten maken van zulke zaken. Maar ik ben er van overtuigd dat dit op verschillende andere manieren kan aangetoond worden: bezoeken aan boerderijen, slachterijen eventueel, kippenfabrieken, etc. Zolang we de leerlingen psychologisch maar goed begeleiden zodat ze er zeker geen trauma's aan overhouden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 1st April 2011, 11:03
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
De reden waarvoor ik ' moet kunnen' heb gestemd is omdat vele leerlingen niet begrijpen van waar het eten komt.
Vraag iemand van waar melk komt, wees er maar zeker dat er een aantal zeggen uit een melkkarton van de supermarkt.

Nu het deel dat iedereen het beest mocht aaien en afscheid nemen gaat er wat over... maar als het al verdoofd tot bijna dood was op voorhand , dat zou veel realistischer zijn geweest.

Hoeveel mensen begrijpen dat het vlees ook allemaal spier is?

De manier waarop gaat er wat over... maar de reden er achter vind ik zeer goed ! Je leert er veel van. Ik hoop dat de leraar in kwestie ook ineens alle organen bekeken hebben.

DIT jaar nog ! hebben ze in bijna alle scholen ook een konijn open gesneden in het 2de jaar om daar alle organen te bekijken. Tjah .... Leerstof is leerstof
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 1st April 2011, 14:28
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Leraar slacht konijntje om te tonen dat vlees niet uit supermarkt komt

Als leraar moet je tegenwoordig heel wat didactisch materiaal in je les verzamelen om de leerlingen te laten vertrekken vanuit feiten, waarnemingen, ... Op zich vind ik het wel een goed idee om aan te brengen aan leerlingen/studenten dat vlees inderdaad niet uit de supermarkt komt. Maar ik vind wel dat het absoluut niet kan bij leerlingen van een eerste graad. Zoiets kan je veel beter doen met leerlingen derde graad (tweede graad is ook nog een randgeval in mijn ogen). De overstap van het lager naar het secundair onderwijs is voor sommigen redelijk groot en velen zijn nog niet volledig ontwikkeld op gebied van volwassenheid. Konijntjes blijven schattig in die eerste jaren. Als je plots vooraan in de klas een konijntje mag aaien dat na tien minuten wordt koud gemaakt, zou ik ook in shock zijn! Het is natuurlijk de beste manier om zoiets te kunnen bewijzen, het komt eigenlijk op hetzelfde neer als een dissectie biologie in de klas uitvoeren in plaats van een video laten zien. Maar voor zo'n leerlingen, en natuurlijk nadien ook verontwaardigde ouders, kan dit niet in goede aard schieten. Ik heb daarom ook gestemd voor 'moet kunnen', maar natuurlijk blijf ik bij mijn standpunt dat je moet uitkijken in welke groepen of klassen dat wel/niet kan gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 1st April 2011, 15:16
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Zoals Michael hieronder vermeldde, moet je als leerkracht heel veel didactisch materiaal voorzien. Alles doen om de 'werkelijkheid' dichter in bij de leerlingen te brengen.
Ik zou zelf nooit een levend dier in de klas gebruiken. Mij lijkt het niet slim om een dier, dat leerlingen als huisdier kunnen hebben, in de klas te gebruiken als studiemateriaal.
Want hoeveel kinderen hebben thuis geen konijntje of vogeltjes? Dan lijkt het mij niet slim van de leerkracht om een levend konijntje te gebruiken als voorbeeld van 'vleesconsumptie'. Met de bedoeling om het heel duidelijk uit te leggen aan de leerlingen, heeft hij eigenlijk meer voor choquering gezorgd.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 1st April 2011, 15:34
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Leeftijd speelt niet echt een rol vind ik. Ik ben 19 jaar en voor mijn ogen moet er toch ook geen konijn geslacht worden. Ik ben me ervan bewust dat dit gebeurt en ik heb zelf ook al gezien dat er een schaap werd geslacht, maar om dit in een klas te doen? Ik vind het te ver gaan en kinderen leren hier bijna niets uit. Zoals Nico aanhaalde, vind ik ook dat het beter is om het aan te tonen aan de hand van een prent.

Tot slot wil ik hier mijn echte persoonlijke mening geven: ik zou zelf nooit een konijntje kunnen slachten, enkel wanneer ik echt honger heb en dit de enige manier is om aan voedsel te geraken.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 1st April 2011, 16:14
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
Oké ik zou ook wat gruwelen wanneer er voor mijn ogen een konijntje werd geslacht, maar hij heeft tenminste wel zijn doel duidelijk gemaakt Ik denk dat die kinderen wel twee keer zullen nadenken voor ze een stuk vlees naar binnen werken. Zoals Wim zegt is dit inderdaad te vergelijken met wat men met kalfje Willy gedaan heeft. Of deze leeftijd (10-11 jaar) al dan niet geschikt is valt nog te betwisten. Het openstellen van eventuele psychologische hulp zou hier misschien wel een goed idee zijn.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 2nd April 2011, 10:34
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Evelien.Van.Lieshout
Ik vind het te ver gaan en kinderen leren hier bijna niets uit. Zoals Nico aanhaalde, vind ik ook dat het beter is om het aan te tonen aan de hand van een prent.

Afgezien van het feit dat het konijn hopelijk wel gebruikt is voor een les over de inwendig bouw van zoogdieren, leren ze er sowieso uit dat het vlees op hun bord wel degelijk afkomstig is van schattige koetjes, kalfjes, varkentjes en kippetjes. Als ze daardoor 2 keer gaan nadenken voor ze weeral hun dagelijkse biefstuk op hun bord kieperen, hebben ze daar wel degelijk iets door geleerd.
Nu laat ik in de les biologie ook wel altijd een - zeer mooie en duidelijke - video zien voor de dissectie, ik zou het niet kunnen, zo'n konijntje doden. Wat niet wegneemt dat ik het wel erg belangrijk vind dat de leerlingen beseffen waar dat vlees op ons bord vandaan komt.

Citaat:
Het openstellen van eventuele psychologische hulp zou hier misschien wel een goed idee zijn.

Laten we nu niet overdrijven. Nog geen 100 jaar geleden was het zelf slachten van dieren de normaalste zaak ter wereld en gegarandeerd dat de kinderen daarbij betrokken werden of op zijn minst op de hoogte waren van het feit dat het vlees op hun bord van joske het schaap kwam. Zijn die kinderen allemaal getraumatiseerd geweest? Ik denk het niet. Ik heb in de lagere school ook het slachten van kippen meegemaakt, mijn vader liet dan telkens netjes de organen zien, vertelde waar ze voor dienden enz. Heel leerrijk. Het meest traumatische daaraan was op die leeftijd dat mijn vader met zijn hand in die kip haar achterste ging om de organen er uit te halen...

Ik bedenk me wel net dat je dit ook niet te vaak moet doen om niet het tegenovergestelde effect te bereiken: dat het slachten van dieren hen niets meer doet na een tijd omdat ze het al zo vaak gezien hebben. Het shock-effect is hier - in tegenstelling tot wat hierboven aangehaald is - net heel belangrijk. Als dat er niet meer is, werkt het niet.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 2nd April 2011, 11:22
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Leerlingen moeten weten dat vlees niet afkomstig is uit de supermarkt. Maar er zijn andere manieren om dat aan te tonen. Ik vind dat daar geen dieren voor moeten worden geslacht voor de ogen van de leerlingen. De afbeelding van de koe met de pijltjes vind ik daarvoor een goed idee ;-).
De leerlingen het konijntje eerst nog laten aaien, is er toch echt voor vragen om ze te choqueren?!!! Ik zou er ook niet goed van zijn als onze leerkracht tijdens de les een konijn zou slachten.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 3rd April 2011, 19:45
Elise.Laureys Elise.Laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 94
Leraar slacht konijntje om te tonen dat vlees niet uit supermarkt komt

Er zijn inderdaad wel wat tactvollere manieren om dat aan te tonen. Eerst en vooral vind ik het niet goed dat de leerlingen het konijntje mochten vertroetelen en aaien. Kinderen raken snel gehecht aan een dier en al helemaal als het er pluizig en schattig uitziet. Als je het dan voor hun ogen gaat doden, is het logisch dat ze hierdoor geschokt zijn.

Eigenlijk vind ik het al ver gekomen als kinderen niet meer weten waar vlees vandaan komt. Het is toch ook een beetje de taak van de ouders om de kinderen duidelijk te maken dat vlees, melk enzovoort afkomstig zijn van dieren en niet zomaar uit het niets in de supermarkt belanden.

Langs de andere kant is het soms goed dat mensen een keer met de neus op de feiten gedrukt worden. Ik herinner me nog dat de Neveneffecten in het programma "Basta!" een hetze veroorzaakten omdat ze kalfje Willie gingen slachten voor de barbecue. Vele mensen reageerden toen verontwaardigd, maar uiteindelijk hadden de Neveneffecten wel gelijk. Wanneer wij vlees op ons bord krijgen, is daar een (schattig) dier voor gestorven. Toch blijf ik erbij dat het slachten van een konijntje, voor de ogen van tien- tot elfjarigen, een stap te ver is.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 4th April 2011, 11:36
Renka De Weerdt Renka De Weerdt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hoogstraten
Posts: 27
Ik heb voor deze poll op ' slecht idee' gestemd. Ik vind het inderdaad belangrijk dat leerlingen inzien dat het vlees niet zomaar uit de supermarkt komt maar zoals eerder vermeld zijn er ontelbare andere manieren om dit te illustreren. Daarbij denk ik inderdaad aan prenten en fragmenten uit documentaires of sinds kort de reeks Basta. Als je ziet hoeveel emoties het tonen van een filmpje bij volwassen teweeg brengt kan je je wel voorstellen hoeveel emoties het bij de kinderen teweeg bracht om een levend konijntje dat ze dan nog hebben mogen aaien geslacht te zien worden. De leerlingen worden inderdaad met de neus op de feiten gedrukt maar we hebben het nog steeds over kinderen. Dit gaat naar mijn mening te ver.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 5th April 2011, 10:21
stef.ven stef.ven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 61
Slecht idee !!

"Oké ik zou ook wat gruwelen wanneer er voor mijn ogen een konijntje werd geslacht, maar hij heeft tenminste wel zijn doel duidelijk gemaakt Ik denk dat die kinderen wel twee keer zullen nadenken voor ze een stuk vlees naar binnen werken."

Ik vind deze reactie ook nogal fout.
Er is al enkele keren aangehaald dat dit doel ook op andere manieren bereikt kan worden, ik denk zelfs dat de meeste kinderen wel weten dat vlees niet gewoon uit de supermarkt komt.
Ik vraag me ook af waarom iemand twee keer zou moeten nadenken alvorens een stuk vlees te mogen opeten, zijn wij geen omnivoren meer?

En last but not least, is het zomaar toegelaten om kinderen te traumatiseren in het belang van 'onderwijs'?
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 5th April 2011, 10:51
IsabellHoremans IsabellHoremans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herentals
Posts: 40
Voor tien- of elfjarige kinderen is het toch niet echt verstandig om met zo'n banale praktijken te beginnen. Zij zijn zeer gevoelig voor zulke dingen en kunnen hier inderdaad trauma's aan overhouden.

Eigenlijk moet je je echt de vraag stellen: Waar is die leerkracht in godsnaam mee bezig? Weet hij dan niet dat zoiets heel gevaarlijk is bij jonge kinderen? Voor hen is een konijntje een huisdier dat ook bij hen in de tuin zit. Voor oudere leerlingen en studenten is het wat meer te relativeren denk ik. Zij weten ondertussen al dat er dieren geslacht moeten worden voor het vlees op hun bord.

Ik vind wel dat de school en de leerkracht zijn excuses moet aanbieden aan de ouders en ook een uitleg geven aan de kinderen, hen gerust stellen. Maar dan op hun niveau.
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 5th April 2011, 11:53
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door stef.ven
Ik vraag me ook af waarom iemand twee keer zou moeten nadenken alvorens een stuk vlees te mogen opeten, zijn wij geen omnivoren meer?

Wij zijn inderdaad omnivoren maar de hoeveelheid vlees die de gemiddelde Belg/Westerling dagelijks naar binnen werkt zit vér boven de benodigde hoeveelheid. Vlees op zich is niet gezond. De belangrijkste reden waarom vegetariërs een speciaal dieet moeten volgen is omdat vlees ons vooral voorziet van ijzer en eiwitten (die een vegetariër uit peulvruchten en noten kan halen). Maar de hoeveelheid dierlijk vet die we tegelijkertijd binnenkrijgen (vnl. door het eten van rood vlees) heeft een grote impact voor ons hart- en bloedvaten en vergroot het risico op darmkanker (artikel over vleesconsumptie en darmkanker ). Om nog maar te zwijgen van de milieu-impact die ons dagelijks biefstukje of varkenslapje oplevert en het onnodig dierenleed dat er vaak mee gepaard gaat.

Citaat:
En last but not least, is het zomaar toegelaten om kinderen te traumatiseren in het belang van 'onderwijs'?

Waarom zouden die kinderen daardoor getraumatiseerd worden? Er zijn tal van kinderen die op een boerderij leven en daar regelmatig het eigenhandig slachten van dieren meemaken, nog geen 100 jaar geleden was dat de normaalste zaak ter wereld. Zoals reeds gezegd heb ik meermaals kippen gedood zien worden (kop werd er gewoon afgerukt) en ben ik daardoor getraumatiseerd geraakt? Integendeel, ik ben leerkracht biologie geworden en benadruk bij mijn leerlingen respect te hebben voor alles wat leeft.

Citaat:
Weet hij dan niet dat zoiets heel gevaarlijk is bij jonge kinderen?

Gevaarlijk? Een konijn is een planteneter, dus waarom zou dat gevaarlijk zijn? Als hij nu een leeuw zou slachten, ja, dan zou je je kunnen afvragen of zoiets niet gevaarlijk is...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 10th April 2011, 14:27
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts

Citaat:
Orgineel gepost door stef.ven
Citaat:
En last but not least, is het zomaar toegelaten om kinderen te traumatiseren in het belang van 'onderwijs'?


Waarom zouden die kinderen daardoor getraumatiseerd worden? Er zijn tal van kinderen die op een boerderij leven en daar regelmatig het eigenhandig slachten van dieren meemaken, nog geen 100 jaar geleden was dat de normaalste zaak ter wereld. Zoals reeds gezegd heb ik meermaals kippen gedood zien worden (kop werd er gewoon afgerukt) en ben ik daardoor getraumatiseerd geraakt? Integendeel, ik ben leerkracht biologie geworden en benadruk bij mijn leerlingen respect te hebben voor alles wat leeft.


Ik denk dat je wel moet voor ogen houden dat kinderen van nu niet meer de kinderen zijn van 100 jaar geleden, of van uw generatie.
Tegenwoordig zijn er wel degelijk kinderen die het verband niet zien tussen die schattige diertjes die zo leuk zijn om te aaien en tussen het vlees op hun bord. Ik kan er dan ook zeer goed inkomen dat leerlingen getraumatiseerd kunnen raken door zo'n live-slachting.
Ze hebben al jaren vlees zitten eten, nu ze beseffen dat dit van schattige diertjes komt, wordt die lijn doorgetrokken naar het feit dat er voor hen al jaren dieren geslacht worden.
Voor kinderen die opgroeien op een boerderij is dit inderdaad de gewoonste zaak van de wereld. En als dit voorval gebeurde op een lanbouwersschool is dit ook een totaal andere context. Maar voor zover ik weet was dat in dit specifieke geval niet zo.

Mijn persoonlijke mening over deze kwestie: Ik ben zelf ook voorstander van een schokeffect als het het slachten van dieren betreft. Tijdens de aflevering van Basta! was ik dan ook enorm tevreden over hun aanpak. Eventjes heel Vlaanderen schokken, spelen met hun enorm manipuleerbare gevoelen en hen even bewust maken van de oorsprong van hun vlees.
Maar in deze situatie betreft het kinderen, die in mijn ogen nog iets te dicht bij de schattigheid van de dieren stilstaan, i.p.v. bij de reden waarom deze dieren aanwezig zijn op boerderijen en kwekerijen. Het eerste werk van de leerkracht is dan ook om hen hiervan bewust te maken.
Als de leerlingen beseffen dat vlees niet uit de lucht komt vallen, maar toch nog steeds vlees blijven eten tegen de sterren op, dan kan zo'n schokeffect wel het gewenste resultaat bereiken. Maar zonder een hele voorgaande lessenreeks over de oorsprong van vlees, lijkt dit mij iets te drastisch om de kinderen plots mee te confronteren.
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 11th April 2011, 10:46
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Zoiets gaat er wel degelijk over. Ik vind dit disrespectvol, zowel ten opzichte van het dier, als de kinderen. Het is belangrijk om kinderen in de loop van de tijd het besef bij te brengen dat vlees van dieren komt, maar om het op zo een schokkende manier duidelijk te maken, dat kan er bij mij niet in. Als je kijkt naar reality-programma's op tv, hebben zelfs volwassenen het moeilijk wanneer er een dier moet geslacht worden in hun bijzijn. Voor deze kinderen moet het nog veel erger zijn. Etisch totaal onverantwoord!
Met citaat antwoorden
  #20  
Oud 18th April 2011, 00:11
Jynthe's Avatar
Jynthe Jynthe is offline
Jynthe.Stabel
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 66
Zeer slecht idee!! Het is volgens mij absoluut niet nodig om zulke gruwelpraktijken te tonen aan de klas. Erover praten kan toch ook al wel een grote impact hebben op de manier waarop de leerlingen over zulke slachtingen denken?

Zoals het merendeel van mijn voorgangers hierboven al zeiden, is dit absoluut ethisch onverantwoord en snap ook ik niet waar deze leerkracht met zijn gezond verstand zat op dat moment!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.