actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Identiteitscontroles bij fuiven goed idee?
Doen! 73 87.95%
Nee bedankt! 10 12.05%
Stemmers: 83. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th January 2011, 15:54
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Steeds meer identiteitscontroles bij fuiven

Steeds meer identiteitscontroles bij fuiven


ZELZATE - Ook Eeklo en Zelzate willen de identiteitskaarten van fuifgangers scannen. Wie op de zwarte lijst staat, komt er niet in.



Het idee voor de identiteitscontroles komt uit Kortrijk. Daar werd een controlesysteem ontwikkeld dat werkt met een 'zwarte lijst', een database waarin zware ruziemakers, drugsdealers en vandalen die met de politie in aanraking komen, worden opgenomen.

Bij de ingang van fuifzalen wordt de identiteitskaart van de feestvierders gescand. Wie op de zwarte lijst staat, krijgt rood licht en komt er niet in. Speciale fuifbuddy's staan in voor de controles, de burgemeesters stellen de database samen.

Het systeem, dat de naam Safe Party Zone kreeg, werd al getest in het Kortrijkse. Aanvankelijk had de privacycommissie bezwaren, maar ze heeft die intussen laten varen.

Eeklo en Zelzate overwegen het systeem ook te gebruiken. De invoering van de Safe Party Zone staat op de agenda van de speciale commissie tegen jongerengeweld, die volgende week in Zelzate bijeenkomt. De commissie werd opgericht na een Chirofuif op 30oktober, waar rake klappen werden uitgedeeld.


DS, 15-01-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th January 2011, 14:46
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
Ik zeg doen.
Daar ik nu zelf in het Reprobatum zit (voor de onwetenden: de studentenclub van Vorselaar) en meewerk aan de organisatie van de TD's, kom ik vaak in aanraking met de 'iet wat lastigere fuifgangers'.
Dit jaar zijn er al zeer vaak 'schermutselingen' geweest. Van wat geduw tot echte vechtsituaties. Het spreekt voor zich dat dit een domper is op de feestvreugde. Wat ook opvalt is dat het vaak dezelfde mensen zijn die betrokken blijken bij vechtpartijen.

Ik hoop dan wel op een eerlijk systeem, dat bepaalt of je al dan niet op de zwarte lijst komt. Na 1 keer betrokken te zijn geweest bij een vechtpartij of schermutseling ben je nog geen doelbewuste feestbederver. Mensen die echter zeer regelmatig betrokken zijn bij vechtsituaties of vandalenstreken mogen wat mij betreft zeker op die lijst geplaatst worden. Het geeft toch een extra gevoel van veiligheid.

Wat de privacy betreft is dit niet echt zo'n groot probleem lijkt me. Maar dit hangt natuurlijk grotendeels af van de manier waarop dit toestel werkt.
Als het toestel enkel maar je naam nakijkt in de zwarte lijst en vervolgens je naam vergeet (als deze niet in de lijst voorkomt) lijkt me dit absoluut geen probleem.
Als het toestel echter je naam opslaat, wat volgens mij totaal overbodig is, dan wordt de privacy natuurlijk wel geschonden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th January 2011, 18:12
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 127
Ik sta ook volledig achter dit systeem.

Wel een nadeel: Nu moet je soms al vrij lang wachten voor je op een fuif binnen kan, identiteitscontrole zal die wachttijd enkel nog verlengen. Vooral bij erg grote (tent) fuiven zal dit problemen geven volgens mij.

Voordelen: Dit komt niet enkel de veiligheid van de "reguliere" fuifgangers ten goede, het systeem kan ook aangewend worden om -16 jarigen de toegang te ontzeggen die op sommige evenementen echt niet thuishoren.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th January 2011, 22:15
Charlotte Van Helshoecht Charlotte Van Helshoecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Mol
Posts: 101
DOEN!
Ik vind dit een mooi initiatief. Door het inlassen van dit systeem zullen fuiven veiliger verlopen. Drugsdealers of ruziemakers die gekend zijn bij de politie zullen zeker geen toegang krijgen. Dit is voor ouders ook al meer een geruststelling als ze hun kinderen naar de fuif laten gaan.
Wat er misschien ook op de 'zwarte lijst' gezien kan worden is de leeftijdstoegang van de fuivers. Misschien moeten ze ook meteen kijken naar de leeftijd en jongeren onder de 16jaar niet binnen laten. Dit is vooral in cafés nodig. Wat Felix zegt over de privacy vind ik ook wel belangrijk. De namen van de fuivers zouden niet mogen opgeslagen worden. Zo bewaart men toch nog een zekere anonimiteit.
Voor de rest vind ik het zeker iets dat binnenkort overal toegepast mag worden, dit zou veel problemen voorkomen!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th January 2011, 13:26
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: geel
Posts: 63
Doen gewoon!

Ik ga al bijna niet meer naar fuiven omdat het er toch vol loopt met echt veel te jonge pubers en bijna elke keer zie je mensen vechten. Ik vind dit echt zeer storend. Als je elke keer ook een duw krijgt omdat ze achter je aan het vechten zijn en de mensen uit de weg willen gaan maar niet door hebben dat ze zelf ook veel mensen duwen dan vind ik de lol er toch wel af. En het is zoals hiervoor gezegd meestal altijd dezelfde mensen. Soms wisten we op voorhand al dat er gevochten zou worden omdat we wisten dat er 2 groepen kwamen die steeds met elkaar in conflict gaan. Waar gaat dat dan toch heen met die fuiven?

Dus ik vind het zeker een goed idee en ik denk echt dat het de veiligheid en het pleziergehalte van heel wat fuifgangers zal verhogen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd January 2011, 11:08
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Het is zeker geen slecht idee om vechters en andere gevaarlijke personen te weigeren op fuiven. Zo wordt het voor iedereen veiliger. Het vraagt ook niet zo veel tijd om een identiteitskaart te scannen dus het is zeker een handige methode en als je niets te verbergen hebt, denk ik dat je er probleem van zult maken en gewoon even je identiteitskaart te laten scannen. Het is snel en geruststellend want je weet dat gevaarlijke personen geweigerd worden om binnen gelaten te worden.
Zo 'n controle: zeker doen dus!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd January 2011, 20:06
marie.vanhoof marie.vanhoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 74
Laat maar komen, die controle.
Ik ben zelf ook lid van het Reprobatum, en kan dus de mening van Felix beamen. Het komt tegenwoordig frequent voor dat de feestvreugde verstoord wordt door een of andere schermutseling. Dit is zeker niet leuk wanneer je ook nog eens geld hebt betaald om te gaan feesten. Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst naar een fuif geweest ben, maar ik hoor van vrienden dat het elke keer weer hetzelfde liedje is. Het is ook vaak de jonge garde die betrokken is bij zulke feiten. zoals Sanne zegt, de fuiven van tegenwoordig beginnen meer en meer op een kinderopvang te lijken. En deze jongeren vinden het stoer om, zoals wij in de volksmond zeggen, 'vroom' te doen.

Ikzelf verkies bijvoorbeeld liever een discotheek waar pascontrole al vanzelfsprekend is. Zo is de kans dat je een -16-jarige tegen het lijf loopt zo goed als uitgesloten. Toch kunnen drugs en andere illegale middelen nog te makkelijk binnen worden gesmokkeld. Ook kunnen de vechtersbazen vaak nog niet worden ontmaskerd aan de ingang.

Dit nieuwe systeem kan dan inderdaad de veiligheid nog meer garanderen. Ze moeten er wel voor zorgen dat de wachttijden aan de inkom van grote fuiven niet oplopen en dat er voldoende rekening gehouden wordt met de privacyrechten. De toekomst van de fuiven ziet er alleszins rooskleurig uit.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 24th January 2011, 22:31
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
Ook ik ben helemaal te vinden voor dit initiatief. Als je hier in de buurt naar een fuif gaat, is de kans zeer groot dat het uitdraait op een ruzie. Vaak wordt het zelfs al op voorhand gezegd: “Ze gaan vechten op die fuif!” Alsof fuiven steeds gepaard moet gaan met een vechtpartij. Dat het er dan nog eens vol met minderjarigen rondloopt, is ook een feit. Neen, dan blijf ik liever thuis!

Zulke controles zouden het voor de feestganger veel aangenamer maken en bovendien denk ik dat ouders je ook met een geruster hart laten gaan. Het zou inderdaad de wachttijden wat kunnen verhogen, maar wat heb je het liefst? Veiligheid en plezier of narigheden?
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 31st January 2011, 00:08
jelle.vos jelle.vos is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: oevel
Posts: 33
Ik vind het initiatief wel in orde. Minder vechten, geen drugs die gedeald kunnen worden. Het is ook makkelijker voor de politie, zo kunnen ze dit allemaal nog makkelijker bijhouden. Misschien de fuif verbieden binnen te gaan is een slecht idee. Maar als ze dit systeem gebruiken om te controleren of er politie in de buurt moet blijven of niet vind ik wel goed. Zo weten buitenwippers ook wel wie ze in de gaten moeten houden en kan men ingrijpen voor er iets ernstig uit de hand loopt.
Misschien nu nog een soort van kenteken (plaatje met een bepaalde kleur) ofzo voor minderjarigen zodat er geen dronken 14 jarige meer afgevoerd moeten worden met de ambulance. Dan zou het helemaal goed kunnen komen met de fuiven van nu (voor de bezoekers, de fuiven zelf zouden hier groot verlies bij maken)
De start is goed ik hoop dat ze er nog verder aan gaan werken.
~Alles kan altijd beter.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 2nd February 2011, 10:53
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Dit is een mooi initiatief. Ruziemakers zijn altijd en overal al een probleem geweest op fuiven. Ik vind het vergelijkbaar met de controles bij voetbalwedstrijden, als je je misdraagt, kom je er de volgende keer niet meer in. Om nog maar te zwijgen over het aantal -16-jarigen op fuiven. In principe is dit een verantwoordelijkheid van ouders, zij weten ook dat hun kind nog geen leeftijd heeft om naar een fuif te gaan, maar spijtig genoeg weten sommige ouders niet waar hun kind uithangt (of zijn ze er niet echt mee bezig).
Dus JA, laat die controles maar komen! =)
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 7th February 2011, 14:15
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Ik vind het net zoals de meeste onder ons een goed systeem.
Toch heb ik een bedenking bij het hele systeem. Wanneer kom je bijvoorbeeld op "de zwarte lijst"? Wat maakt iemand een feestbederver?
Ik denk dat het heel erg moeilijk is om hier een duidelijke grens te stellen. Dit maakt dus dat het systeem in theorie heel erg mooi klinkt, maar in de praktijk niet eenvoudig uit te voeren is.
__________________
Divide and Conquer
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 7th February 2011, 20:16
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Aangezien ik zelf als bewakingsagent werk, sta ik volledig achter dit systeem. Maar ik stel me er toch wel enorme vragen bij. Ten eerste is het verboden om als bewakingsagent of iets dergelijk een identiteitskaart te vragen van iemand. Dit mag enkel gedaan worden door mensen met de juiste bevoegdheid.

Dus enkel diegene die echt 'gepakt' worden kunnen volgens mij via dit systeem opgenomen worden.

De personen die zijn opgenomen zijn zoals vermeld in het artikel al betrokken geweest bij eerdere zware vechtpartijen. Ze schuwen dus geen geweld. Wanneer zij op een fuif aankomen, waar zij 'black-listed' zijn mogen ze dus niet binnen. Maar uit het verleden bleek dat zij geen probleem maken om geweld te gebruiken. Ik denk dat wanneer deze personen binnen willen, ze dit gewoon doen met de nodige gevaren tot nieuwe agressie.

Ik denk dat een betere manier zou zijn om de nodige politie in de zaal te plaatsen. Niet enkel undercover, maar ook politie die herkenbaar is. Dit schrikt zeker meer af.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 8th February 2011, 19:30
IsabellHoremans IsabellHoremans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herentals
Posts: 40
Op zich is dit wel een goed systeem dat men kan invoeren om de 'onschuldige' partygangers veilig te stellen en een 'rustige' avond te laten beleven, maar zitten er niet een paar gaten in dit systeem.

Welke criteria gaat men stellen in verband met de personen die op de zwarte lijst staan? Wie staat er op? Men zegt dat men ruziemakers, drugsdealers en vandalen die in contact zijn gekomen met de politie buiten houden op de fuiven. Zij staan zogezegd op de zwarte lijst bij de politie. Maar staat niet iedereen die al eens zware criminele feiten heeft gepleegd op de zwarte lijst. Het kan zijn dat iemand twee jaar geleden een diefstal heeft gepleegd, maar na zijn straf zijn leven echt heeft verbeterd. Deze jongen wil eens een feestje gaan bouwen op een fuif, maar nee hoor, hij mag er niet in want hij staat op de zwarte lijst.

Ik hoop dat men deze criteria goed zullen uitzoeken en dat men ervoor zorgt dat het een waterdicht systeem wordt. En anders moet men gewoon voor gemakkelijkere en voor de hand liggende alternatieven kiezen, zoals meer security of politie inzetten op fuiven. Zoals Jens Cuypers al zei, is dit al zeer doeltreffend, want iedereen heeft bang van een security of een persoon in uniform. Zeker fuifgangers met een bekend verleden zal dit afschrikken en ze zullen zich gedragen, omdat ze weten wat de gevolgen zijn.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 16th February 2011, 11:16
Geert.Janssen Geert.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Olen
Posts: 84
Ik hoop persoonlijk dat dit in meerdere gemeenten gaat gebeuren. Toen ik in mijn " jongere " periode uitging was dit zeker anders. Toen wij uit gingen en tussen al dat volk stonden had je echt iets van: ik hoor hier niet, ik ben te jong.

Wanneer ik nu naar een fuif ga, voel ik mij gewoon oud!?
Ik ben nog geen 21 en ik voel mij oud op een fuif. Waar gaan we dan naar toe?

En het probleem is dat die jongeren ook " denken dat ze het zijn!"
Meermaals als ik uit ga zie ik dat jongeren ( - 16 ) ruzie aan het maken zijn tegen andere jongeren. Veel van die jongeren kunnen ook nog niet drinken en zijn zat en met gevolg dat ze andere mensen gaan storen.

Om daarop verder te gaan zie je bijna wekelijks jongeren ( -16 ) afgevoerd worden door misbruik van alcohol.

Ik ben echt volledig mee akkoord dat ze vaker controles gaan doen, regels zijn regels!
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 21st February 2011, 13:34
thibaut.verrelst. thibaut.verrelst. is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herentals
Posts: 58
Wat met mijn rechten?

Nee bedankt!

Hoewel het doel goed zit draagt dit soort controle enkel bij tot een verdere afbreuk van persoonlijke vrijheiden en rechten. Hier kunnen zoveel bezwaren op geformuleerd worden dat ik niet weet waar te beginnen. Toch wil ik het wel proberen.

Zoals sommigen al aanhaalden kan je een probleem vinden in de criteria die gesteld worden om mensen op deze ‘zwarte lijst’ te plaatsen. Wat met de onschuldige persoon die ooit betrokken raakte in een vechtpartij uit zelfverdediging maar er geen getuigen waren om zijn verhaal te bekrachtigen? Deze persoon vind je ook terug in het politiebestand als betrokken persoon bij een vechtpartij. Toch zou ik deze mens het recht niet ontnemen om zich nog eens te amuseren op een fuif.
Weg recht om naar een fuif te gaan!

Waarvoor kan deze lijst met personen nog aangewend worden in de toekomst? Kan het bijvoorbeeld zijn dat bedrijven deze in handen krijgen en hun personeel hierop screenen? Of meer toegepast op ons toekomstige leerkrachten; scholen die bij sollicitaties nog een instrument in handen krijgen om een persoon af te wijzen.
Weg eerste indruk, weg job, weg loon…!

Wie kan de lijst raadplegen? Zoals zoveel lijsten die op het internet gelekt worden kan dat hier ook wel gebeuren. Open en bloot, zichtbaar voor iedereen staat er plotseling jouw naam tussen een lijst met dealers, messentrekkers en andere personen die al in aanraking zijn gekomen met het gerecht of ooit eens zijn aangehouden voor de politie.
Weg recht op privacy en weg goede naam!

Wat gaan de personen doen die niet binnen mogen op zulke feestjes? Waar gaan zij naartoe? Kan het zijn dat dit op zijn beurt bij de cafés tot overlast zorgt? Of denk je dat zij braaf naar huis gaan? Weg criminelen …? Ik dacht het niet!

Je hebt het dus al door dat ik niet akkoord ga met een uitbreiding van dit systeem. Meer bepaald vind ik het een gemakkelijkheids oplossing. Veiligheid moet gegarandeerd worden op andere manieren. Er zullen altijd onruststokers zijn, het is aan de organiserende instantie om deze personen pas na het gepleegde feit naar buiten het domein begeleiden en hem of haar daar mogelijk overdraagt aan de politie moest dit nodig zijn. Een persoon op voorhand uitsluiten leidt tot stigmatisering en een onmogelijkheid voor die persoon om te tonen dat hij of zij zich ook normaal kan gedragen.
Besluit : NEE BEDANKT
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 21st February 2011, 19:30
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 108
Controle zou goed zijn, maar vergeet niet dat dikwijls organisaties die fuiven organiseren wel leven van het geld van de -16 jarigen. Gaat de fuif dan nog wel renderen als we die jongeren de ingang weigeren? Plus, waarom zouden jongeren thuisblijven als die fuiven het enige is waar ze binnen mogen? In discotheken, zoals Noxx, Pure, Highstreet,... controleren ze zowiezo je leeftijd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.