actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Ging de RTBF te ver met zijn nep-uitzending over Vlaamse onafhankelijkheid?
Ja 21 50.00%
Nee 21 50.00%
Stemmers: 42. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #21  
Oud 18th December 2006, 10:52
JorisBasoB JorisBasoB is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Kontich
Posts: 2
Ik was wel teleurgesteld dat de rtbf de 12 W's er niet bijhaalde:

Wij Willen Walen Weg
Willen Walen Wijzer Worden
Wij Willen Walen Weer
Met citaat antwoorden
  #22  
Oud 18th December 2006, 16:24
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Post Open brief aan de collega's van Le Soir

Open brief aan de collega's van Le Soir


Chers amis,


Met belangstelling en verbazing, maar vooral met veel enthousiasme, hebben we op de redactie van De Standaard de ,,Lettre à nos amis flamands'' gelezen die u in het weekeinde op de voorpagina van uw krant hebt afgedrukt. Het is een uitgebreid antwoord op het artikel (,,Nous en avons marre'') dat wij vrijdag in deze krant hadden geschreven na het ophefmakende RTBF-,,journaal'' over de onafhankelijkheid van Vlaanderen en enkele daaropvolgende analyses in de Franstalige pers.

Uw antwoord bestaat in essentie uit drie delen. Om te beginnen ontkent u verontwaardigd dat u op de redactie van Le Soir in clichés zou denken en schrijven over Vlaanderen. U geeft goede argumenten om aan te tonen dat u wel degelijk inspanningen doet om Vlaanderen in uw krant te brengen.

In de tweede plaats probeert u ons duidelijk te maken dat wat wij in Vlaanderen verstaan onder ,,confederalisme'', bij jullie weleens klinkt als een ,,lege schelp''. Ons streven naar een efficiëntere staat, zien jullie als een afbouw van de ,,solidariteitstransfers''. ,,Nous ne sommes pas naïfs '', schrijft u...

Tenslotte reikt u de hand. ,,Mettons dès lors nos esprits critiques et notre professionalisme en commun au service d'une grande enquête sur la Belgique.'' Een groot gemeenschappelijk journalistiek project dus over de toekomst van België.

Voor ik antwoord op uw voorstel, formuleer ik drie bedenkingen.

1. Ik wil hier niet meteen de polemiek voeren. Maar ik kan enkel vaststellen hoe moeilijk de dialoog is als er, in onze ogen, slechte wil is aan de andere kant van de taalgrens. Eén voorbeeld: niet later dan dit weekeinde ruimden wij in onze krant plaats voor een interview met Philippe Dutilleul, de maker van de RTBF-,,documentaire''. Zonder verpinken beweert de man dat ,,zeventig procent van de Vlamingen separatistisch stemt''. Dit klinkt in onze oren als complete nonsens. Alleen het Vlaams Belang (desnoods eenzijdig) en eventueel de N-VA, (via het ,,bruistabletmodel'') willen het separatisme. Samen zijn die twee niet goed voor zeventig, maar voor zowat dertig procent van de stemmen. Ik geef het graag toe, Philippe Dutilleul maakt geen deel uit van uw redactie. Maar ziet u mijn punt?

2. Ik wil meteen in eigen boezem kijken. Ook wij maken dergelijke fouten. Ook wij moeten er ons voor hoeden Wallonië te herleiden tot de corruptie van sommige bonzen in Charleroi of Namen. En, al vele jaren levend met een extreemrechtse partij, dreigen we verblind te raken voor de racistische uitspattingen ervan. Maar moeten jullie, beste collega's, de hand ook niet in eigen boezem steken? Zijn jullie hard genoeg voor jullie politieke klasse? Zijn jullie kritisch genoeg voor zij die van Brussel een van de slechtst bestuurde steden van West-Europa hebben gemaakt? Verdedigen jullie zelf niet een te gemakkelijke status-quo?

3. Dat bijna negen op de tien kijkers van de RTBF geloof gehecht hebben aan de reportage over de Vlaamse onafhankelijkheid - inclusief tegengehouden trams -, heeft velen in Vlaanderen de ogen geopend. Het toont dat u, de Franstalige media, én wij, de Nederlandstalige media, er de voorbije jaren niet in geslaagd zijn om het genuanceerde denken over verdere stappen in een mogelijke staatshervorming aan ons beider publiek duidelijk te maken. Het toont dat wij beiden een immense ,,chantier d'expliquation'' voor de boeg hebben.

Daarom, beste collega's, klinkt jullie voorstel ons bij De Standaard als muziek in de oren. Laat ons inderdaad een groots onderzoek opzetten waaraan journalisten van Le Soir en De Standaard samen werken. Waarin we vragen noch taboes uit de weg gaan. Waarin we duidelijk maken aan onze lezers wat er leeft in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Wat België is, en in de ogen van de enen of de anderen, moet zijn. Laat ons doen waarin ons beider kranten goed zijn: steengoede journalistiek afwisselen met diepgravende debatten. Feiten en meningen. Geen karikaturen.

Vriendelijke groet,

Peter Vandermeersch, algemeen hoofdredacteur

www.standaard.be/rtbf
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #23  
Oud 18th December 2006, 17:36
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
De volledige (ondertitelde) uitzending heb ik nog niet gevonden, maar hier voor diegenen die het gemist hebben, de Ter Zake-uitzending:

http://youtube.com/watch?v=cpPHGo-L...related&search=

Wim, zoals u ziet, weldegelijk een vendelzwaaiende, gekke menigte; trams die stoppen aan de grens van Tervuren en de indruk die men nalaat over Vlaanderen is allesbehalve positief.

Let op die beelden van het Sportpaleis en de files op de Brusselse Ring... qua beeldmanipulatie kan het tellen.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain

Laatst aangepast door Kenny : 18th December 2006 om 17:41.
Met citaat antwoorden
  #24  
Oud 18th December 2006, 19:59
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Het komt inderdaad wel wat serieuzer en geloofwaardiger over dan ik in eerste instantie dacht. Maar werd er in de originele uitzendig niet gemeld dat het fictie was? Want ik zie dat er hier linksonder staat dat het fictie is...
Anderzijds 'de 10de ondergrondse, ultra-geheime bol van het atomium is via tunnels verbonden met het centrum van Brussel'

Het is overigens toch algemeen geweten dat er in Vlaanderen genoeg separatistisch, vendelzwaaiend volk rondloopt om zo'n gekke menigte te vormen?
Ze hebben het trouwens wel specifiek over 'de nationalistische Vlamingen' die afspraak hadden in het sportpaleis...

Maar ik geef toe: het was geen goede zet.
Gingen ze te ver? Misschien wel ja.
Wat me wel erg stoort is dat ze niet de échte gevolgen laten zien, ze parodiëren het eigenlijk een beetje. Het had wel iets kunnen uithalen denk ik als ze (ook aan de Vlamingen) hadden laten zien wat de gevolgen van een onafhankelijkheid zouden kunnen zijn voor bepaalde bevolkingsgroepen in Wallonië.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #25  
Oud 18th December 2006, 20:33
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Het komt inderdaad wel wat serieuzer en geloofwaardiger over dan ik in eerste instantie dacht. Maar werd er in de originele uitzendig niet gemeld dat het fictie was? Want ik zie dat er hier linksonder staat dat het fictie is...


In de originele uitzending werd pas gemeld dat het fictie was toen ze bijna was afgelopen. Als ik het artikel vind, zal ik het posten.

Citaat:
Anderzijds 'de 10de ondergrondse, ultra-geheime bol van het atomium is via tunnels verbonden met het centrum van Brussel'


Tsja.

Citaat:
Het is overigens toch algemeen geweten dat er in Vlaanderen genoeg separatistisch, vendelzwaaiend volk rondloopt om zo'n gekke menigte te vormen?


Het past allemaal binnen het kader van de eigen agenda om zich toe te spitsen op deze groep. Als dit de enige groep is die men toont, welk beeld blijft er dan hangen bij de mensen? Zoals ik al zei, de enige Vlamingen waarvan men een rationeel beeld ophangt zijn de uitgesproken belgicisten, zoals Herman De Croo.

Citaat:
Maar ik geef toe: het was geen goede zet.
Gingen ze te ver? Misschien wel ja.
Wat me wel erg stoort is dat ze niet de échte gevolgen laten zien, ze parodiëren het eigenlijk een beetje.


Als men het duidelijk als parodie had voorgesteld, dan had ik er ook om kunnen lachen. Dit was echter niks meer dan angst inboezemen om nadien schaapachtig te verkondigen dat 't allemaal de bedoeling niet was
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #26  
Oud 18th December 2006, 21:26
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Als dit de enige groep is die men toont, welk beeld blijft er dan hangen bij de mensen?

Een verkeerd beeld, dat klopt.
Maar denk je dat de Walen dit ook niet weten?
Zou kunnen hoor, maar ik vermoed dat die ook wel snugger genoeg zijn om te beseffen dat we lang niet allemaal zo zijn.
Anderzijds lees ik hier ergens op het forum ook wel iets over een peiling die stelt dat 70% van de Vlamingen separatistisch zou stemmen als het erop aankomt. Achteraf wordt dit wel weerlegd en teruggebracht tot 30% maar het is toch weeral gezegd
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #27  
Oud 18th December 2006, 22:23
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Buiten al het gedebatteer om wil ik toch wel even zeggen dat dat van die treinen aan de grens en die politieagenten en hun taalgrens zo uit een tv-programma à la 'Willy's en Marietten' kan komen => Absoluut absurd dus!

Maar bon: bestaat die 10 bol echt? Want dat zou toch echt wel cool zijn! Zo'n tiende bol ... dat bindt Walen en Vlamingen toch echt wel aan elkaar
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #28  
Oud 20th December 2006, 12:51
toon caers toon caers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Pulle
Posts: 79
geslaagd?

Hoe verregaand de uitzending ook mag zijn, ze doet ons wel even stilstaan bij hoe ver België ondertussen al gebarsten is. Oké, gewaagde zet van de rtbf, en misschien betreurenswaardig, maar de impact is volgens mij wel leerrijk.

- De uitzending heeft bij meerdere politici (VB, CD&V-NVa) reacties uitgelokt die ze normaal gezien voor zichzelf zouden houden. De Wever bijvoorbeeld uitte zich pal na de uitzending enthousiast over de gebeurtenissen met de woorden "helaas was het niet echt", terwijl hij enkele dagen later, als de storm wat is gaan liggen, braafjes de gematigde woorden van Leterme herhaalt.

- Ze heeft ook het volk wakkergeschud: politiek wordt boven de hoofden van de mensen gevoerd, en dus hebben weinig gewone burgers er erg in hoever het al staat met de staatshervormingen. Hoe vaak is het al niet gezegd dat enkel de koning ons nog samenhoudt?
Een vooraf aangekondigde uitzending of een fictiereeks à la Robland zou veel minder impact hebben gehad. De reacties tonen ons ten minste dat veel Belgen in hun hart geraakt zijn en dat, als het volk ECHT mocht beslissen in dit land, de federalisering veel minder verregaand had geweest dan ze heden is.

Citaat:
Barst: pragmatische bevoegdheids(her)verdeling

Hoe 'pragmatisch' is die bevoegdheidsverdeling eigenlijk? Het is begot gewoon 'België barst' in slow motion.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.