actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th December 2015, 17:27
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
25 procent extra klassen voor jonge vluchtelingen

Na de kerstvakantie starten in vijftien scholengroepen nieuwe onthaalklassen voor minderjarige asielzoekers. Dat is een kwart meer dan het huidige aanbod, dat in één jaar duizend extra leerlingen kreeg.

Jonge vluchtelingen krijgen in onthaalklassen één jaar lang een stoomcursus Nederlands, daarna stappen ze over naar het gewone onderwijs. In het jargon gaat het om OKAN, of onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers. Dit tussenjaar moet het hen makkelijker maken om onze taal te leren en te wennen aan ons onderwijssysteem. "Op die manier willen we voor iedereen, nieuwkomer of niet, kwaliteitsvol onderwijs garanderen", zegt minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).

Al deze klassen liggen in de buurt van de geïmproviseerde asielcentra die de federale regering de voorbije maanden in allerijl moest oprichten. Vaak liggen die in gemeenten waar voorheen nauwelijks asielzoekers woonden, wat betekent dat het een hele uitdaging is om deze kinderen te begeleiden. "Het gaat om een heel diverse groep kinderen en jongeren", stelt Crevits. "Sommigen hebben zeer goed onderwijs genoten, anderen zijn nog analfabeet."

Kinderen van asielzoekers moeten binnen de zestig dagen na hun registratie in ons land worden ingeschreven in een school. Voor sociale woningen, om maar een voorbeeld te geven, ligt dat anders. Daarop hebben vluchtelingen pas recht na hun erkenning. Deze nieuwe klassen tonen dus nog maar een fractie van de impact die de opvangcrisis uiteindelijk zal hebben.

Per scholengroep kan het om meerdere klassen gaan. Die zullen uiteraard ook extra leraren met zich meebrengen. Over heel Vlaanderen gaat het over tientallen, zoniet honderden extra aanwervingen. Exacte aantallen kan het kabinet van Crevits nog niet geven, omdat de scholengroepen, zelfs in deze vakantie, volop aan het aanwerven zijn. Als er geen plaats is in hun normale gebouwen, dan voorziet de regering ook containerklassen.

Niet alleen aan begin schooljaar

De grote instroom van kinderen van asielzoekers noopte de regering ook tot een aanpassing van de regels. Vroeger was het enkel mogelijk om onthaalklassen in te richten aan het begin van het schooljaar, maar daardoor holde ze te veel de realiteit achterna. In één jaar kwamen er meer dan duizend extra leerlingen in het voltijds onthaalonderwijs. Stond de teller op 1 oktober 2014 op 2.033, dan voorspelt Crevits dat hij na de kerstvakantie boven de 3.000 zal pieken.

Alle basisscholen en secundaire scholen die onthaalonderwijs organiseren, krijgen extra lesuren toegewezen. Automatisch krijgen ze daarvoor ook de nodige budgetten, zoals in het gewone onderwijs. Voor elke extra leerling krijgen ze extra middelen. Voor kleuters is dat alvast 950 euro van januari tot juni volgend jaar.

Crevits ziet geen problemen om deze extra klassen te blijven financieren. "Als we de mensen verplichten zich in te burgeren, dan moeten we hen ook de mogelijkheid bieden om zich te integreren. Al het geld dat je in onderwijs stopt, verdient zichzelf ook terug. Mocht er hiervan ooit een punt worden gemaakt binnen de regering, dan zal ik mij daar fel tegen verzetten."

Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/2...ingen-b259c1db/

Eigen mening: We willen dat vluchtelingen hier integreren. Die integratieopdracht valt niet te onderschatten. Onderwijs speelt hierin een belangrijke rol. Het is broodnodig dat vluchtelingen zo snel mogelijk onze taal leren, naar school gaan, contacten kunnen leggen,.. om te kunnen integreren in onze maatschappij. Niet alleen de overheid moet vluchtelingen hier in begeleiden, ook de burger moet actie ondernemen. De integratieopdracht is te groot, de overheid kan dit alleen niet dragen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th December 2015, 17:29
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Ik vind het niet meer dan juist dat vluchtelingen, wanneer ze erkend zijn, meteen mee onderwijs volgen. Ze zullen hier enige tijd of levenslang blijven wonen, dus daarom is het goed dat kinderen meteen de Nederlandse taal leren. Eigenlijk zouden de volwassen vluchtelingen ook een verplichte cursus Nederlandse taal moeten volgen. Zo zullen ze zich sneller thuis voelen in ons land. Als je de taal van het land kunt spreken waar je verblijft, ben je al een hele stap verder. Zowel op de arbeidsmarkt als op sociaal vlak. Kinderen van vluchtelingen die hier goed geschoold worden, zullen evenveel kans maken op een goede job als een persoon afkomstig uit België.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th December 2015, 18:50
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Net zoals Hilde Crevits vind ik dat iedereen moet kunnen genieten van kwaliteitsvol onderwijs. Om die reden vind ik het fantastisch dat er extra OKAN-klassen geopend worden. Als blijkt dat er nog meer klassen nodig zijn, mogen die van mij ook zeker en vast volgen!
Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de werking van een OKAN-klas. Ik vraag me af hoe zij de Nederlandse taal aangeleerd krijgen. Uiteindelijk gaat het toch om klassen waarin verschillende nationaliteiten vertegenwoordigd zijn?! Ik vind het dan ook heel knap werk van de leerkrachten die hier les in geven. Chapeau!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.