actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2016, 17:37
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
Groen lanceert de Refterrevolutie: gezond en lekker eten op school

Ik had dit item op het radionieuws van Studio Brussel gehoord vandaag. Ik kon hier echter geen krantenartikel over vinden. Dit is wat ik op de website van Groen heb gevonden.

Groen lanceert de Refterrevolutie: gezond en lekker eten op school

21 apr, 2016

Groen heeft een concreet plan klaar om de schoolmaaltijden gezonder en lekkerder te maken: de Refterrevolutie. “Met deze Refterrevolutie willen we de schoolmaaltijden lekkerder maken, leerlingen bewuster leren omgaan met voedsel, de refters gezelliger maken en kinderarmoede bestrijden. Zelfs leerkrachten zullen de schoolmaaltijden niet kunnen weerstaan”, legt Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman uit.


Kinderen die lekker en gezond eten, het is de wens van elke ouder. Jong geleerd is oud gedaan, dat geldt zeker ook voor gezonde voeding. De school is de plaats waar kinderen een groot deel van hun tijd spenderen, waar ze tussendoortjes en maaltijden eten en waar ze een deel van hun opvoeding rond voeding en beweging meekrijgen.

Momenteel eet 1 op 3 scholieren ’s middags een warme maaltijd op school. Zo’n 60 % van de basisscholen voorziet in een aanbod. Maar de Vlaamse schoolmenu’s zijn op dit moment slechts ‘gematigd evenwichtig’. Het kan beter, gezonder en lekkerder.

Groen heeft een concreet plan klaar om de schoolmaaltijden gezonder en lekkerder te maken: de Refterrevolutie. “Met deze Refterrevolutie willen we de schoolmaaltijden lekkerder maken, leerlingen bewuster leren omgaan met voedsel, de refters gezelliger maken en kinderarmoede bestrijden. Zelfs leerkrachten zullen de schoolmaaltijden niet kunnen weerstaan”, legt Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman uit.

Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman lanceerde de Refterrevolutie donderdag door samen met topkok Fatima Marzouki van het Marokkaanse restaurant El Warda een lekkere en gezonde maaltijd te maken voor 40 scholieren in Borgerhout. Ook Groentenkok Frank Fol was er bij.

De Refterrevolutie is gebaseerd op 3 pijlers:

Gezondheidsgarantie: gezond én lekker, het kan!

Ouders en kinderen krijgen de garantie dat alle voedsel en drank aangeboden op school niet alleen lekker, maar ook echt gezond is. De overheid legt een aantal eenvoudige, duidelijke en wetenschappelijk onderbouwde standaarden op waaraan schoolmaaltijden en het schoolmenu moeten voldoen. Deze worden voldoende breed gehouden zodat schoolkoks en cateraars hun creativiteit kwijt kunnen, en flexibel kunnen inspelen op het lokale aanbod. Gezondheidsbuddy’s ondersteunen de scholen in deze overgang en bouwen aan een draagvlak voor een gezond voedingsbeleid. In de aanbestedingprocedures van de schoolbesturen komt ook aandacht voor duurzaamheid, versheid, seizoensgebondenheid en fair trade.

Tof Tafelen: eten op school moet aantrekkelijk zijn
We willen van schoolmaaltijden een sterk merk maken: kinderen eten op school in een comfortabele ruimte, samen met hun vrienden, op hun tempo en in een gezellige sfeer. Kinderen worden ingeschakeld in het opdienen van de maaltijd en de organisatie ervan. De maaltijden zien er aantrekkelijk uit en zijn ook lekker. Dit vraagt natuurlijk wel wat inspanningen van scholen. Ze hebben nood aan infrastructuur, refter, soms ook een schoolkeuken en personeel. Op dit moment biedt slechts 60% van de scholen warme schoolmaaltijden aan, vaak via een externe cateraar of traiteur. 23 % van de scholen beschikt niet over een eetgelegenheid. Op termijn willen wij dat alle scholen een refter of zaaltje kunnen gebruiken waar kinderen hun maaltijd kunnen opeten. Daarvoor voorzien we in ons plan ook de nodige financiële ondersteuning via infrastructurele investeringen.

Prijsprikkel: 1 euro per maaltijd
Als we via de schoolmaaltijden een écht hefboomeffect willen op de volksgezondheid, dan is ook een duidelijke prijsprikkel welkom. Met één-euromaaltijden gaan we ook de kinderarmoede tegen en pakken we de lege boterhammendozen aan. Het is een alternatief voor de één-euromaaltijden van N-VA-minister Homans die nauwelijks kinderen bereiken en stigmatiserend zijn omdat kinderen ‘s avonds na school naar een apart sociaal restaurant moeten gaan.

Met honger op de schoolbanken zitten is niet bevorderlijk voor de schoolprestaties. In Finland, dat geroemd wordt om zijn aanpak, krijgen kinderen al jaren gratis en gezonde schoolmaaltijden. In het Verenigd Koninkrijk gingen de gezonde eetgewoontes en zelfs de schoolprestaties van kinderen erop vooruit dankzij de universele, gratis maaltijden.

Pilootfase en verdere implementatie


In de pilootfase 2017 komen alle Vlaamse kleuters en eerste, tweede en derde leerjaar in aanmerking:

•Met het opgegeven budget bereiken we 160 basisscholen in Vlaanderen. We bereiken ongeveer 23.700 leerlingen in die scholen.

•Het gaat om de 160 basisscholen met het grootste gemiddeld budget voor SES-middelen in Vlaanderen. In technische termen: waar het gemiddelde SES-budget per leerling afgerond meer dan 280 euro bedraagt.

•Het gaat in de praktijk voornamelijk om scholen in en rond de grootste Vlaamse steden: voornamelijk scholen uit het Gentse, het Antwerpse, het Brusselse, maar ook bvb. scholen uit Mechelen, Genk, Vilvoorde, Lokeren…
Op termijn komen alle Vlaamse kleuters en de lagere schoolkinderen in eerste, tweede en derde leerjaar in aanmerking.

Budget

We starten met een pilootproject in 2017. Daarvoor vragen we de regering om 10 miljoen euro vrij te maken. Bijkomend investeren we in 2017 een eerste deel van 22 miljoen euro in refters en keukens.
We voorzien een groeipad voor de invoering van de gezonde één-euromaaltijden vanaf 2018 van 15 miljoen euro jaarlijks extra. Op deze manier kunnen de gezonde één-euromaaltijden in alle Vlaamse basisscholen ingevoerd zijn op 10 jaar tijd.
We voorzien de komende 10 jaar een jaarlijkse (niet-cumulatieve) extra impuls van 22 miljoen euro voor investeringen in refters en keukens.


Bron: https://www.groen.be/nieuws/groen-l...-eten-op-school


Eigen mening
Ik denk dat Groen hier zeker een punt heeft. Ik ben zelf, toen ik nog in het laatste jaar van de middelbare school zat, een aantal scholen in Antwerpen Brussel gaan bezoeken waar veel kansarme leerlingen les volgden. De directie zag elke dag het aantal lege brooddozen of ongezonde snacks toenemen. Zij hadden hiervoor op dat moment niet de middelen om in te grijpen omdat er vanuit de overheid ook geen extra subsidies komen.
Minister Homans had dan het goede idee om de 1-euro maaltijden aan te bieden, wat op zich een goed initiatief is. Ik sluit me dan ook aan bij Groen wanneer zij denken dat dit beter in de scholen geïntegreerd kan worden. Zo bereiken ze veel meer leerlingen.
Jong geleerd, is oud gedaan. Zeker en vast. Niet alle kinderen krijgen van thuis uit het goede voorbeeld krijgen in verband met gezonde voeding. De school is de plaats waar kinderen de meeste uren per week doorbrengen en heeft ook een grote invloed op de manier waarop zij denken en zich ontwikkelen. Ik sta dus zeker achter dit project om leerlingen de belangrijkheid van gezonde voeding mee te geven op school.
Zoals er in het artikel zelf al wordt aangehaald, zal dit een enorme aanpassing van de scholen vragen. Er is infrastructuur en personeel nodig, organisatie, enzovoort. Er wordt dan wel de mogelijkheid van ‘gezondheidsbuddy’s’ meegegeven, maar ik vraag me af of dit wel voldoende zal zijn?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th May 2016, 20:35
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Gezondheid op school

Mijn mening komt volledig overeen met de mening van Janne. Als school moet je gezondheidsadvies meegeven met de leerlingen. Het is hierbij ook belangrijk om het schoolklimaat hierop af te stemmen. We mogen er niet vanuit gaan dat elke leerling beseft wat gezonde voeding is en we mogen er al helemaal niet van uitgaan dat elke leerling de mogelijkheden heeft om elke dag een gezonde maaltijd voorgeschoteld te krijgen. Een rede te meer om hier extra aandacht aan te besteden op school.
De initiatieven die in het artikel beschreven staan vind ik al zeer goed, ze zullen naar mijn mening zeker helpen. Of dit genoeg is weten we nooit op voorhand, dat zal de ervaring ons leren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.