actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th March 2017, 00:25
jens.s*olders jens.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herentals
Posts: 75
Donororganen vaak niet geschikt

Artikel:
Een derde van de longen en harten die gedoneerd worden, zijn niet geschikt voor transplantatie. Dat blijkt uit cijfers van Volksgezondheid die de nieuwswebsite Apache heeft opgevraagd. Vaak zijn de donororganen te oud. Elk jaar stijgt de gemiddelde leeftijd van donoren in ons land.
Momenteel wachten zo'n 1.200 mensen op een orgaan maar vaak zijn de gedoneerde organen niet geschikt voor transplantatie. In 33 procent van de gevallen krijgt een hart bijvoorbeeld geen nieuwe ontvanger. Voor longen is dat 34 procent. Ook 21 procent van de levers en 13 procent van de nieren wordt niet gebruikt. De kwaliteit van de organen is vaak niet goed genoeg.

En de leeftijd van de donor speelt hierin een rol. "Onze donoren worden ouder en als men ziet vorig jaar was de gemiddelde leeftijd 56 jaar", vertelt Luc Colenbie transplantatiecoördinatior Volksgezondheid. "De helft van onze donoren zijn ouder dan 55 jaar en een derde is ouder dan 65 jaar."

Iedereen is in principe in ons land orgaandonor maar vaak weigert de familie de organen te doneren bij een overlijden. Daarom is het belangrijk om je te laten registreren op het gemeentehuis als je donor wil zijn. Dan ben je 100 procent zeker en kan je het leven van iemand anders redden.

Bron:
Het laatste nieuws 12 maart 2017
http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gez...-geschikt.dhtml

Eigen mening:
Ik snap beide kanten van het verhaal hier wel. Ik snap dat de transplantatiedokters heel hard hameren op het feit dat ze organen nodig hebben, maar ik snap ook de kant van de vrienden en familieleden van de gestorven persoon.
Dit is natuurlijk een zeer persoonlijke en delicate kwestie, maar ik vind toch dat meer jonge mensen zich kandidaat moeten stellen als orgaandonor.
Je kan met jouw organen een ander mens een langer leven bieden en hiermee heel veel mensen gelukkig maken.
De gemiddelde leeftijd van donoren stijgt, en dit is natuurlijk zeer negatief voor het percentage organen dat echt geschikt is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.