actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th April 2014, 08:39
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 159
‘Elk dossier van grote financiële criminaliteit moet voor rechter komen’

‘Elk dossier van grote financiële criminaliteit moet voor rechter komen’

Vandaag om 05:00 door Christof Vanschoubroek
Mail Print
‘Elk dossier van grote financiële criminaliteit moet voor rechter komen’ Foto: BELGA
‘De volgende regering moet bij wet vastleggen dat er bij grote financiële criminaliteit, geen minnelijke schikking meer mogelijk is.’ Dat zegt staatssecretaris voor Fraudebestrijding John Crombez.

De wet op de verruimde minnelijke schikking – in de volksmond de afkoopwet – kwam er in 2011. Die geeft het openbaar ministerie de bevoegdheid om in elke fase van de procedure een schikking te treffen op voorwaarde dat minstens de ‘schade’ door de fraudeur vergoed is.

Crombez heeft dit soort deals altijd verdedigd als een tijdelijk noodzakelijk kwaad. Het alternatief was dat de zaak helemaal op niets uitdraaide. Maar hij is ervan overtuigd dat nu ‘aan het gemis aan ondoeltreffendheid bij de strafrechtelijke vervolging werd tegemoetgekomen’.

‘Het gerecht kan zich niet blijven verschuilen achter een gebrek aan middelen.’ Om te voorkomen dat het gerecht opnieuw overspoeld wordt met zaken, stelt hij ook voor een Cel Financiële Criminaliteit op te richten die selecteert welke zaken zeker voor de rechter moeten komen.

Bron : http://www.standaard.be/cnt/dmf20140403_051
Commentaar : Ik vind dit het een zeer goed voorstel om elke grote financiële criminaliteit voortaan voor het gerecht te brengen, maar ik vraag me wel af waarom het niet tijdens deze regeerperiode is gebeurd : staatssecretaris Crombez had daar momenteel misschien niet de bevoegdheid toe , maar ik hoop dat hij dan wel een wetsvoorstel daartoe heeft ingediend. Met zijn afkoopwet heeft hij bij het grote publiek niet zo goed gescoord , daarom dat hij tegen de komende verkiezingen zijn imago wet wil oppoetsen. Ik vind het toch opmerkelijk dat men naar de verkiezingen toe het steeds weer heeft over wat ze gaan doen , in plaats van het over hun eigen verwezenlijkingen te hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.