actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2013, 20:40
lieselot.o*ms lieselot.o*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Turnhout
Posts: 20
Klimaat zoals we dat nu kennen is definitief verleden tijd in 2056

Als er niet snel werk wordt gemaakt van het terugdringen van broeikasgassen, behoort het klimaat zoals we dat nu in België kennen tegen 2056 voorgoed tot het verleden. Vanaf die datum zullen zelfs de koudste dagen warmer zijn dan de heetste in de voorbije 150 jaar. Dat besluiten onderzoekers van de universiteit van Hawaii in een studie die gepubliceerd is in de toonaangevende wetenschapskrant Nature.

Veertien onderzoekers van de universiteit van Hawaii hebben 39 computermodellen bestudeerd. Zo reconstrueerden ze de klimaatwijzigingen van 1860 tot 2005 en projecteerden ze hun bevindingen naar de toekomst. De resultaten werden vergeleken met actuele observaties en kwamen daar grotendeels mee overeen.

"De resultaten van de studie zijn schokkend", zegt Camilo Mora, leider van het onderzoek in The Guardian. "Tegen het midden van deze eeuw kan ons klimaat, zoals we dat nu kennen, voorgoed tot het verleden behoren." Als er niet snel acties worden ondernomen, komt dat keerpunt er globaal gezien in 2047. De eerste regio die eraan moet geloven, is de streek rond Manokwari in Indonesië. In België is de klimaatverandering een feit in 2056.

Uitstel
Dat dat keerpunt er snel komt, staat vast, aldus de studie. Al kan het wel met enkele jaren uitgesteld worden als in de hele wereld de toename van de emissies stopt. Boosdoeners zijn vooral het verbranden van fossiele brandstoffen, het rooien van bossen en bepaalde industrieën. Snelle acties zouden het keerpunt nog met 22 jaar kunnen uitstellen, tot 2069. België zou dan 'gespaard' blijven tot 2086 (30 jaar later), Indonesië tot 2025 (5 jaar later).

Dat de opwarming van de aarde Indonesië als eerste en de westerse wereld als laatste treft, is niet toevallig. Volgens de onderzoekers zijn gebieden met de meeste biodiversiteit het gevoeligst voor klimaatveranderingen. In tropische gebieden duikt een nieuw, ongezien klimaat dan ook zo'n tien jaar eerder op dan in de rest van de wereld.

Koraalriffen
De medewerkers van de universiteit van Hawaii onderzochten de effecten van de klimaatwijziging op koraalriffen, mangroves, zeeën, zoogdieren, vissen, vogels, reptielen, amfibieën en planten. Koraalriffen vormen het eerstvolgende slachtoffer. Indien de emissies niet teruggedrongen worden, zouden die tegen 2034 ten prooi vallen aan het veranderende klimaat. In de oceanen heeft zich al een verschuiving in het ecosysteem voorgedaan in 2008.

Nog verontrustend is het aantal mensen dat tegen 2050 in het nieuwe klimaat zal leven. Afhankelijk van hoe snel en waar de wereldpopulatie groeit, gaat het om één tot vijf miljard mensen. Als eerste zijn vooral landen met een laag inkomen aan de beurt - zij die geen economisch voordeel halen uit de processen die tot de klimaatverandering geleid hebben.

Mening

Het veranderende klimaat is iets wat me enerzijds heel erg bezig houd in die zin dat ik er vaak over pieker, aan de andere kant kom ik steeds tot de conclusie dat ik als 'gewone mens' niks aan kan veranderen. We kunnen enkel zorgen dat het niet erger wordt, door simpele dingen zoals : de fiets of het openbaar vervoer nemen, niet vervuilen etc,.. Maar waarom maken ze dan bv het openbaar vervoer niet toegankelijker? Volgens mij kunnen ze hiermee al een heel groot deel van de vervuiling tegengaan, maar als je weet dat ik van Turnhout naar Geel maar één bus per uur heb, waarmee ik dan nog niet eens rechtstreeks naar huis kan én veel geld voor moet betalen, dan ga je snel met de auto. Als alle bussen gratis zouden zijn (zoals bijvoorbeeld binnen Hasselt), en er zouden echt VEEL meer bussen rijden, zouden er al veel minder uitlaatgassen geproduceerd worden.

Bron
http://www.hln.be/hln/nl/2656/Globa...d-in-2056.dhtml

Datum : donderdag 17 oktober '13
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.