actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2012, 18:49
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Griekenland is te arm voor Olympische Spelen Vandaag werd in Griekenland de Olympisch

Griekenland is te arm voor Olympische Spelen

Vandaag werd in Griekenland de Olympische vlam ontstoken, maar het land waar de wieg van de Spelen stond verkeert in een crisis waar de eigen atleten zwaar onder lijden. Komende zomer stuurt Griekenland slechts 75 atleten naar de Spelen in Londen, minder dan de helft van het team dat in Peking aantrad en een zesde van het team op de Spelen 'thuis' in Athene in 2004. Door besparingsmaatregelen die Europa de Grieken oplegde, zag de Griekse atletenfederatie zich genoodzaakt alle binnenlandse competities voor onbepaalde tijd te schrappen.

Polsstokspringer Kostas Filippidis moet in erbarmelijke omstandigheden trainen.
Atleten moeten hun thuisland verlaten om te trainen voor de Spelen, maar velen onder hen kunnen zich dat niet veroorloven.

Bedelen bij familie en vrienden
Kostas Filippidis is een olympische polsstokspringer die, mits een goede training, in aanmerking komt voor een podiumplaats. "De regering geeft me niets. Ik moet familie en vrienden aanspreken om me financieel bij te staan", verklaart hij aan SkyNews.

Verwaarloosde infrastructuur
Hij traint in een sporthal waar in 2004 demonstratiewedstrijden werden gespeeld. Maar na acht jaar verwaarlozing zijn er gigantische gaten in het dak. Griekse topatleten hebben zelf goten geïnstalleerd die het regenwater naar grote vaten leiden.
"In de winter is er geen verwarming en geen warm water. Als het regent, staat alles blank. Het was gevaarlijk. We zijn vergeten, hoewel wij het land zijn dat de wereld de Olympische Spelen schonk. De politici hebben geen respect voor ons".
Dimitris Kyteas, nationale coach polsstokspringen, zag een derde van zijn salaris geschrapt. Voor een nieuwe valmat heeft hij 1.000 euro nodig, maar dat krijgt hij niet bij elkaar. De Spelen van 2004 in Athene noemt hij een vergissing.

"Ze hebben me toen advies gevraagd en ik heb gezegd dat het een politieke vergissing was. Waar is het geld naartoe? Het verdween in de zakken van mensen. Wij, de atleten, kregen niets. Waar zijn de atleten nu? Wat wij doen, is belangrijk, maar niemand geeft erom". Hij wijst naar een met onkruid overwoekerde zandbak: "Kijk naar de bak voor het verspringen. Het is een tuin".

Steun van internationaal comité
De voorbije twee jaar kreeg het Griekse nationaal olympisch comité geen euro. Sommige teams kregen steun van het internationaal olympisch comité zodat ze konden deelnemen aan kwalificatietornooien.

Bron:
De Morgen
Link naar artikel.

Mening:
De Olympische Spelen zijn al sinds 776 vóór Christus een grootse sportgebeurtenis die vandaag de dag nog steeds toeschouwers van over de hele wereld naar zich toetrekt. De Spelen zijn geboren in het Oude Griekenland en daarom is het ergens wel spijtig dat dit land haar deelname aan deze wedstrijd drastisch moet verminderen. Voorlopig lijkt er nog geen einde aan de economische crisis te komen en zal de financiële situatie van het land niet snel verbeteren. Ik begrijp de wanhoop van de Griekse atleten, maar ook voor de houding van de Griekse regering kan ik begrip opbrengen. Hopelijk komt Griekenland deze problemen ooit te boven en laat het de hele wereld versteld staan met een prachtige en onovertrefbare editie van “hun” Olympische Spelen.

Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 10th May 2012 om 18:56.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2012, 18:49
Jonas Lievens Jonas Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Geel
Posts: 29
reactie

Wanneer sporters niet kunnen deelnemen aan zulke activiteiten als de olympische spelen is dit niet de schuld van de regering en hun financiën. Sporters van dit niveau hebben sponsors rondom hen, wanneer jou atleet naar de olympische spelen kan moet je deze kans grijpen en hem sturen.
De overheid staat los van sportwedstrijden maar willen hier enkel in meedelen om populair te worden, wanneer deze goede resultaten krijgen zullen de sportscholen een boost krijgen wat weer mooi klinkt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th May 2012, 19:31
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
Ik ga hier akkoord met Jonas. De sporters die aan de Olympische Spelen deelnemen hebben naar mijn mening sponsors genoeg om hieraan deel te nemen. Het neemt niet weg dat de hele ceremonie wel onder de kosten van de regering valt. Zoals Niels zegt, de Olympische spelen dateren van 776 voor Christus, dit is dus deel van het Griekse erfgoed, maar laten we eerlijk zijn, wie gaat er sterven als de Olympische vlam niet in Griekenland wordt aangestoken? Als er echt geen geld meer is, laat deze ceremonie dan vallen en geef het geld aan doelen die het harder nodig hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.