actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2013, 10:47
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
Kernkabinet overlegt over nieuwe bankenwet

Kernkabinet overlegt over nieuwe bankenwet

Het kernkabinet zit maandagochtend bij elkaar over de langverwachte nieuwe bankenwet. Minister van Financiën Koen Geens (CD&V) had al laten optekenen dat hij de nieuwe wet die de Belgische bankensector grondig moet hervormen voor het einde van de legislatuur wil goedgekeurd krijgen door het parlement.

De nieuwe wet moet allereerst de banken in ons land veiliger en stabieler maken, zorgen voor een betere risicocontrole (zowel intern als extern), betere en meer voorspelbare afwikkelbaarheid, meer toezichtsinstrumenten, een betere bescherming van de deposito’s en een stabieler economisch klimaat.

Minister van Financiën Koen Geens (CD&V) werkt al maanden aan het wetsontwerp en zou maandag drie belangrijke hoofdstukken voorstellen: regels die de speculatieve activiteiten van banken aan banden leggen, regels over de bonussen voor de topbankiers, en regels over de spaarfiscaliteit.

Banken zouden maar 2,5 procent van hun eigen vermogen aan beursactiviteiten mogen spenderen. Verder moet de fiscaliteit van het spaarboekje aangepast worden op vraag van het Europees Hof van Justitie. Nu is spaargeld fiscaal vrijgesteld tot 1.880 euro rente per jaar.

De regering moet nu kiezen: die vrijstelling uitbreiden tot buitenlandse banken of tot andere spaarproducten, zodat het niet meer mogelijk is dat spaarders hun geld over verschillende boekjes spreiden.

De belangrijkste vraag blijft echter hoe Geens de besmetting van depositobanken door de zakenactiviteiten van diezelfde banken wil vermijden in de toekomst. Een optie is de verplichte splitsing van deposito- en zakenbanken, maar het is volgens Geens' woordvoerster nog niet duidelijk wat daar de beslissing van de kern zal zijn.

'De minister legt parameters voor, die vervolgens besproken zullen worden', verklaarde ze aan Belga.

DS, 25/11/2013

Eigen mening: De nieuwe wet, die de bankensector grondig hervormt, moet er zo snel mogelijk komen vind ik. Er is de laatste jaren veel gebeurd met de banken. In het artikel wordt vermeld dat het de banken veiliger en stabieler moet maken. Ik vind dit zeker belangrijk want als burger vertrouw je je geld toe aan de bank. Dit geld moet dan goed besteed worden, en de bank moet ervoor zorgen dat het goed bewaard wordt. Als men over veiligheid spreekt denk ik meteen terug aan de bankdiefstallen in Antwerpen. Zo een praktijken mogen zeker niet meer gebeuren in de toekomst. Ik ben ervan overtuigd dat het zeker positieve gevolgen heeft, dus van mij mag de nieuwe wet er komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.