actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2013, 07:49
s*rah.christianssen s*rah.christianssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: oostmalle
Posts: 29
[B]Zelfstandigen gooien vennootschap overboord. [/B]

Zelfstandigen gooien vennootschap overboord.
Honderden managers en beoefenaars van een vrij beroep overwegen hun vennootschap op te doeken en hun activiteiten voort te zetten in een eenmanszaak.

Dat blijkt uit een rondvraag van De Tijd bij adviseurs die dagelijks de pols voelen van bestuurders en vrijberoepbeoefenaars zoals artsen en advocaten. De aanleiding is de verhoging van de roerende voorheffing op de liquidatiebonus, zeg maar de spaarpot die vooral oudere ondernemers in hun vennootschap hebben opgebouwd. De roerende voorheffing op de liquidatiebonus bedraagt nu nog 10 procent, maar wordt vanaf oktober 2014 opgetrokken naar 25 procent.

'Voor 55-plussers, die ondertussen een mooi vermogen in hun persoonlijke vennootschap hebben opgebouwd, is die verhoging de druppel die de emmer doet overlopen', zegt Philippe Verhoeven, partner bij EY (Ernst & Young). 'Je kan zonder overdrijven zeggen dat dit hét topic van het moment is’, zegt een collega bij EY.

Vrijberoepbeoefenaars en managers betwijfelen of een vennootschap nog zin heeft nu de regering-Di Rupo het opzetten van die vehikels door opeenvolgende maatregelen fiscaal minder aantrekkelijk maakte.

De ondernemers zien er dus steeds minder graten in om de inkomsten uit hun activiteiten aan te geven in de personenbelasting in plaats van in de vennootschapsbelasting. Bij de kleine zelfstandigen moet de impact van de jongste belastingverhoging nog doordringen.

Het is mogelijk dat duizenden zelfstandigen vervroegd met pensioen gaan. De commotie is slecht nieuws voor de consultancykantoren. Op vennootschappen rusten meer fiscale verplichtingen dan op eenmanszaken. Als er vennootschappen verdwijnen, betekent dat minder werk voor boekhouders en accountants.

bron: De Tijd 25/10/13 http://www.tijd.be/r/t/1/id/9423735.
Commentaar: Ik vind het persoonlijk niet zo'n goede verandering. Zoals in de tekst is vermeld gaat deze nieuwe reglementering er wel eens voor kunnen zorgen dat er meer eenmanszaken komen en minder vennootschappen. Ik stel me hier dan weer vragen bij of het dan de mensen niet moeilijker maakt om de stap te zetten om eigen baas te worden. Zo krijgen we misschien minder bedrijven of bedrijven die minder innovatief zijn. In de tekst staat ook duidelijk vermeld dat er dan misschien jobs kunnen sneuvelen voor accountants en boekhouders. Dit is toch ook wel een zorgpunt vind ik met de huidige hoge werkloosheidsgraad. Het enige voordeel in dit artikel dat ik kan vinden is dat de overheid meer geld binnenkrijgt. De overheid heeft nu immers een grote begrotingsschuld maar of dit er een goede oplossing voor is betwijfel ik ten zeerste. Ik vrees dat de volgende stap zal zijn om de eenmanszaken meer te belasten en dat dit wel eens kan leiden tot een daling van het aantal eenmanszaken in België.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.