actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2009, 16:45
Sharon van Ballaer
Gast
 
Posts: n/a
Obama: "Oorlog soms nodig om vrede te bewaren"

Obama: "Oorlog soms nodig om vrede te bewaren"

www.destandaard.be

Obama: "Oorlog soms nodig om vrede te bewaren" Belga do 10/12/2009 - 15:44
De Amerikaanse president Obama heeft in Oslo de Nobelprijs voor de Vrede in ontvangst genomen. Obama bleef bescheiden: "Ik denk dat er andere kandidaten waren die de prijs meer verdienden dan ik." Hij verdedigde zich tegen de kritiek dat hij de prijs kreeg, en daarna meer troepen stuurde naar Afghanistan.


Barack Obama neemt de Nobelprijs in ontvangst
Obama was vanmorgen samen met zijn vrouw Michelle aangekomen in de Noorse hoofdstad Oslo. Hij werd eerder dit jaar tot laureaat uitgeroepen na "zijn buitengewone inspanningen om het internationale overleg en de samenwerking tussen de verschillende landen en volkeren te versterken" en na "zijn inspanningen voor een wereld zonder kernwapens."


Belga De prijs bestaat uit een 18 karaats gouden medaille, een officieel diploma en een cheque van 10 miljoen Zweedse kroon, zowat 1 miljoen euro). Obama heeft al gezegd dat hij dat geld aan een goed doel zal schenken.

Critici vinden dat Obama nog niet genoeg bewezen heeft om de prijs te krijgen. Vorige week heeft hij aangekondigd dat hij 30.000 extra soldaten naar Afghanistan stuurt.

"Ik twijfel er niet aan dat er andere kandidaten waren die de prijs meer verdienden dan ik", bleef Obama bescheiden net voor het in ontvangst nemen van de trofee.

"Hitler kon ook niet geweldloos gestopt worden"
Na de ceremonie gaf Obama een lange speech. Daarin verdedigde hij het gebruik van militair geweld, maar dan enkel in bepaalde omstandigheden. Oorlog heeft soms een rol te spelen in het behoeden van de vrede, zei Obama. Een geweldloze aanpak of onderhandelingen volstaan niet altijd, redeneert de president.


Belga "De mensen moeten de harde waarheid aanvaarden dat geweld niet kan worden uitgeroeid en dat er soms oorlog moet worden gevoerd om de burgers te beschermen tegen terrorisme of slechte regimes", zei Obama.

Obama maakte de vergelijking met Adolf Hitler: "Vreedzaam protest zou zijn legers niet gestopt hebben, net zoals onderhandelingen nu Al Qaeda niet zouden kunnen overtuigen om te ontwapenen. Dat moeten we aanvaarden. En dat is geen cynisme, maar een erkenning van het feit dat de mens niet perfect is."

Mijn mening:

Toen ik het artikel begon te lezen kreeg ik een gevoel van ongenoegen. Ik was al op de hoogte van het feit dat Obama meerdere troepen zou sturen en ik vond dit niet helemaal juist. Ik vond de de theorie die zegt dat je 'geen oorlog kan voeren om een andere oorlog te stoppen' en het filosofische idee daar achter zeer mooi. Ik was het er dan ook mee eens. Maar zoals Obama aantoont met zijn uitspraak over Hitler zien we dat de praktijk het in dit geval wint van de filosofie. Zo had ik het helemaal nog niet bekeken. Dit is het eerste artikel waar ik echt wat wijzer van wordt. Nu, ondanks het feit dat ik iets bijgeleerd heb van Obama van ik net zoals de critici dat Obama veel te vlug de Nobelprijs voor de vrede heeft gekregen. Tot bijna een jaar geleden had zelfs nog niemand van ons van hem gehoord. Ik vind dat hij zich eerst moet bewijzen over een langere periode. Net zoals hij de verkiezingen won, denk ik dat dit veel met zijn charisma te maken heeft. Ook wil ik nog even zeggen dat ik de prijs die Obama ontvangt een schande is. Hij schenkt het geld aan het goede doel. Dit zou naar mijn mening onmiddelijk naar een goed doel moeten gaan. Die keuze zou niet bij de winnaar moeten liggen. Inzet voor de vrede is een mooie zaak, maar in dit geval wordt ze naar mijn mening op een totaal foute manier beloont.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th December 2009, 21:18
elise.van.den.brande elise.van.den.brande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 39
Bij het lezen van dit artikel reist bij mij de vraag of Obama de nobelprijs voor de vrede wel had mogen krijgen. Hij is president van een land dat actief deel neemt aan 2 oorlogen en heeft eigenlijk zijn nek nog niet uitgestoken voor de vrede. Er is wel de gedachte dat hij het zal doen in de toekomst, maar is deze gedachte en hoop al sterk genoeg voor iemand deze prijs te geven . Anderzijds kunnen we ons volgens mijn mening ook is afvragen wie deze prijs wel verdiende? In de uitspraak Oorlog is soms nodig voor vrede kan ik hem in sommige gevallen wel volgen. Want niet ieder regime laat zich overtuigen door woorden en sanctie's om een vrede's akoord af te sluiten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th December 2009, 11:35
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 139
Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
Citaat:
Orgineel gepost door elise.van.den.brande
... en heeft eigenlijk zijn nek nog niet uitgestoken voor de vrede.

Ik denk niet dat jij al een hele toespraak van Obama hebt gezien, aangezien dat hij constant zijn nek uitsteekt voor vrede over heel de wereld. Hij krijgt hierdoor ook dikwijls massa's kritiek als hij bepaalde onderwerpen aanhaalt. De manier waarop hij moeilijkheden aankaart en steeds een tussenweg probeert te zoeken met als uiteindelijk uitgangspunt vrede, zijn fantastisch mooi verwoord en tonen aan dat hij een echte wereldleider is. Als iedereen nu eens naar hem zou luisteren, dan zou er pas geen oorlog meer zijn. Volgens mij heeft Obama deze prijs gekregen, omdat hij voor veel mensen symbool staat voor vrede.
Ik heb gisteren zelf op canvas de herhaling gezien van zijn speech 'A New Beginning' in Caïro begin juni 2009. Canvas herhaalde deze uitzending naar aanleiding van de Nobelprijs voor vrede die naar Obama zelf ging. De volledige speech liet een grote indruk bij mezelf na en verklaart grotendeels waarom hij de Nobelprijs voor vrede in ontvangst moest nemen. Of hij er zelf blij mee is, dat is iets anders....
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.