actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2012, 19:26
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
Gedood met wapen dat ze het huis uit wilde

EREMBODEGEM - Een onbegrijpelijk ongeval heeft Marina Roeland (54) uit Erembodegem vrijdagnacht het leven gekost. Haar man schoot haar ongewild een kogel door het hoofd toen hij in de slaapkamer zijn geweer probeerde te laden, omdat hij inbrekers dacht te horen. Even werd gedacht aan moord, maar na een reconstructie liet het gerecht Alfons V.d.S. (63) vrij. 'Hij is totaal ontredderd', zeggen vrienden en kennissen. 'Die twee waren een geweldig koppel.'

Marina Roeland (54) had haar man vorige week nog gevraagd zijn wapen weg te doen, omdat ze het te gevaarlijk vond om een geweer in de slaapkamer te hebben. Ze had haar man eerder die dag meegenomen naar een lezing van strafpleiter Jef Vermassen in cultureel centrum De Werf in Aalst. Vermassen had er de toehoorders op het hart gedrukt dat wapens in huis al te vaak voor ongelukken zorgen. 'Gooi weg, die dingen', was zijn boodschap. In de auto onderweg naar huis vroeg Marina dan ook aan Fons: 'Je gaat dat geweer nu toch wegdoen hé? Je hebt van Jef Vermassen gehoord hoe gevaarlijk dat kan zijn.' En Fons had zijn Marina beloofd dat hij het oude jachtgeweer, dat hij toch nooit gebruikte, bij de politie zou indienen.

Vrijdag was dat helaas nog niet gebeurd. Marina, overdag loketbediende van de jeugddienst van de stad Aalst, was 's avonds als hostess in De Werf de ontvangst gaan verzorgen voor het optreden van De Nieuwe Snaar. Fons wachtte thuis op haar terugkeer en samen gingen ze slapen. Van een ruzie was geen sprake.

Lawaai

Midden in de nacht werd Fons plots wakker door lawaai. Hij wist niet goed of dat van buiten of van binnen het huis kwam. Hij stond op zonder het licht aan te steken. Hij dacht eerst dat Nicolas, Marina's zoon uit haar eerste huwelijk, thuis kwam. Hij ging een kijkje nemen, maar zag nergens de auto van Nicolas geparkeerd staan.

Omdat er in de buurt een inbrakenplaag is, dacht Fons toen dat inbrekers de woning waren binnengedrongen - ten onrechte, zo bleek later. Hij greep naar zijn oude jachtgeweer. Hij draaide zich om, want de munitie lag in de lade van zijn nachtkastje. Zo stil mogelijk, want hij wilde Marina niet wakker maken.

Fatale hapering

Wat hij niet wist, was dat er een defect was aan het geweer. Toen hij het geladen geweer dichtklapte, ging het schot meteen af. Nog voor hij de trekker had aangeraakt. De loop wees op dat moment per ongeluk recht op het hoofd van de slapende Marina. Ze was op slag dood. Fons belde nog in shock naar de hulpdiensten, maar voor Marina kon geen hulp meer baten.

Dat is ook het relaas dat hij aan de politie deed, nadat die hem had meegenomen voor verhoor. Hoe ze ook doorvroegen, Fons bleef volhouden dat het allemaal een verschrikkelijk ongeval was. En toen er zaterdagavond een reconstructie werd gehouden in hun huis, bleken zijn verklaringen perfect overeen te stemmen met de bevindingen van onder meer de wapendeskundige. Het stokoude jachtgeweer van Fons vertoonde inderdaad een fatale hapering: de slagpin bleef constant in de kamer steken alsof de trekker werd overgehaald. Zodra het wapen met de munitie in de loop werd dichtgeklapt, ging het schot automatisch af.

Bed op blokken

De dood van Marina is het gevolg van een reeks ongelooflijke toevalligheden. Had Fons zijn wapen iets hoger gericht, dan zou het schot haar niet geraakt hebben. Had Fons drie jaar geleden geen houten blokken onder de poten van het bed geplaatst om Marina, die rugklachten had, gemakkelijker in en uit bed te laten stappen, dan zou ze enkele centimeters lager gelegen hebben en met de schrik weggekomen zijn.

Voor de Dendermondse onderzoeksrechter is ondertussen duidelijk dat de dood van Marina Roeland een ongeluk was. Een tragische samenloop van omstandigheden. De man werd niet aangehouden, maar zaterdagnacht al vrijgelaten.

Volgens vrienden en kennissen is hij totaal ontredderd door de gebeurtenissen. 'Hij zit boordevol zelfverwijt', zeggen ze. De dienst Slachtofferhulp heeft erop aangedrongen dat hij tijdelijk zijn intrek zou nemen bij goede vrienden, om te voorkomen dat het verdriet hem te veel zou worden. Naar huis kan hij sowieso nog niet, want de woning in de Ronsevaaldreef in Erembodegem is nog altijd verzegeld. Vrienden vermoeden dat hij nooit meer naar dat huis terug zal willen.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...cleid=GNG3Q28UA

Eigen mening: Wapens in huis hebben, ik vind dat het voor niets nodig is.
Het gekke aan heel deze situatie vind ik dat het koppel enkele dagen voordien nog naar een lezing van Jef Vermassen ging waarin deze pleitte om wapens niet in huis te halen. Hij waarschuwde zijn toehoorders voor ongevallen en hij benadrukte het gevaar ervan. En toch gebeurt net bij deze mensen datgene waar Jef Vermassen het tijdens zijn lezing over had. Zoiets is vreselijk jammer en ik moet zeggen, ik heb echt medelijden met de man die zijn vrouw per ongeluk doodschoot. Hoe kan deze man nu nog een goed leven leiden? Hoe kan hij ooit nog rust vinden? Ik hoop voor de man dat hij alsnog gelukkig kan worden ondanks het tragische ongeval. Het erge aan heel dit gebeuren is dat het een samenloop van toevallige factoren was die ervoor zorgden dat het schot net op de verkeerde plaats terecht kwam.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2012, 20:10
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
Ik vind het vreemd dat zoiets kan gebeuren.
Zelf ben ik ook geen voorstander voor het bewaren van wapens in huis. Ik denk dat je hier meer slecht mee kan doen dan goed. Wanneer je bijvoorbeeld inbrekers zou neerschieten, loop je tegenwoordig ook het risico zelf bestraft te worden wanneer het niet om zelfverdediging zou gaan. Ik raad dus iedereen af om wapens in huis te bewaren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.