actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2012, 17:04
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Dronken tienjarigen beschadigen bussen in Nijvel

Twee tienjarigen zijn gisteren opgepakt in Nijvel omdat ze voor het station geparkeerde bussen van de Waalse vervoersmaatschappij TEC aan het beschadigen waren. Op het moment van hun arrestatie verkeerden de twee in kennelijke staat van dronkenschap.

De politiezone van Nijvel-Genappe kreeg omstreeks 17 uur een telefoontje van medewerkers van de TEC, met de melding dat jongeren vernielingen aanbrachten aan bussen van de openbaarvervoermaatschappij. De jongeren namen de benen, maar twee van hen konden snel in de kraag gevat worden. De twee, die school lopen in Nijvel, bleken duidelijk boven hun theewater.

Er werd een proces-verbaal opgesteld en overgemaakt aan het jeugdparket van Nijvel. Er loopt ook een onderzoek naar waar de kinderen aan alcohol raakten. Als zou blijken dat een caféhouder hen alcohol serveerde of een handelaar hen drank verkocht, kunnen die vervolgd worden voor de verkoop van alcohol aan minderjarigen.

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...in-Nijvel.dhtml

Weer 2 minderjarige tieners die gewelddadige feiten plegen. Ik zeg het nog eens, waar gaat dat naartoe met onze jeugd? Hier moet echt dringend iets gebeuren.
Gisteren heb ik een artikel gepost over een spray die je het gevoel van dronkenschap kan geven. Als de jongeren hun drank niet meer op café of in de winkel krijgen, is het toch zeer makkelijk om zo'n spray aan te kopen. Voor 20 euro heb je al zo'n onding, een paar keer sprayen en je hebt hetzelfde effect als dat van 1 of meerdere glazen bier.
Mijn mening is dus dat ten eerste die spray nergens voor nodig is en ten tweede dat we de jongeren van tegenwoordig echt beter moeten opvoeden. Ouders moeten proberen vaker thuis te zijn voor hun kind en kinderen moeten leren om respect te hebben voor andermans eigendom, dus ook voor bussen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th May 2012, 15:26
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
Ook ik vind dit totaal niet kunnen, twee tienjarigen die én dronken zijn én aan vandalisme doen. Maar ik heb toch wel enkele aanmerkingen voor Leen.

Ten eerste, omdat er toch een serieus stuk overdreven was:
Citaat:
Orgineel gepost door Leen.Buyens
een paar keer sprayen en je hebt hetzelfde effect als dat van 1 of meerdere glazen bier.
Citaat:
Orgineel gepost door Leen.Buyens
Een verstuiving maakt 0,075 ml alcohol vrij. Dat is net voldoende om de hersenen te stimuleren. Er zijn bijna duizend verstuivingen nodig om aan het equivalent van een glas alcohol (40 tot 60 ml alcohol) te geraken.

En ten tweede denk ik niet dat we mogen beginnen veralgemenen. Je praat over "de jeugd van tegenwoordig", dat het een zeer slechte kant opgaat en dat deze beter moet worden opgevoed. Op deze manier klink je als een verbitterde bejaarde die met oogkleppen rondloopt en de jeugd op voorhand veroordeelt zonder de goede dingen te zien. Geloof me, ik kan tál van voorbeelden van jongeren opnoemen waar het wél de goede kant mee opgaat en die wél goed zijn opgevoed, veel meer dan het tegenovergestelde.
De oorzaak van dit foute beeld over de jeugd ligt vooral bij de media. Zij tonen bijna uitsluitend negatieve dingen waar dan fel op gereageerd wordt en amper positieve dingen (waar toch ook bijna geen reactie op is). Dit is ook logisch, want ze willen kijkcijfers. Toch ben ik op dit gebied zeer kritisch naar de media toe, omdat ik weet dat wat we te zien krijgen veel meer uitzondering dan regel is.

Om terug op het artikel zelf te komen; wordt er rekening gehouden met het feit dat ze deze alcohol misschien hebben gekregen via (een) oudere vriend(en)? Hoe dan ook, ik hoop dat deze twee jongeren hun lesje wel geleerd hebben.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th May 2012, 22:07
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Gaat het hier nu echt om tienjarigen (10 jaar oud) of om tieners? Wat toch nog wel een groot verschil is...
Laten we er nu vanuit gaan dat deze jongeren (kinderen eigenlijk) 10 jaar zijn, dan vind ik dit artikel tot wel zeer opmerkelijk. De politie moet zeker en vast uitzoeken waar deze kinderen die alcohol hebben gehaald. Het zou echt schandalig zijn dat ze dit gewoon in een café konden krijgen. In dat geval moet de caféuitbater zwaar gestraft worden!
Zoals zo vaak kunnen we hier ook de opvoeding weeral in vraag stellen. Het kan toch echt niet dat kinderen van 10 jaar al bezig zijn met alcohol. Ook het vandalisme is er zorgwekkend. Deze kinderen moeten dringend op het rechte pad worden gezet. Als de ouders hiervoor niet bekwaam zijn, dan moeten andere instanties (bv. instelling) hier maar voor zorgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.