actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2012, 09:31
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Helft van werkstraffen niet binnen het jaar uitgevoerd.

Helft van werkstraffen niet binnen het jaar uitgevoerd.

Bijna de helft van de mensen die veroordeeld worden tot een werkstraf slagen er niet in die binnen het jaar uit te voeren. Een op de vijf straffen wordt zelfs niet of onvolledig uitgevoerd. Dat schrijft Metro maandag op basis van cijfers die Open Vld-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu opvroeg bij justitieminister Annemie Turtelboom.

Het aantal opgelegde werkstraffen daalde vorig jaar met ruim tien procent, van 10.530 in 2010 tot nog 9.306 in 2011. De jaren voordien stagneerde het aantal rond 10.000.

Maar slechts in 55 procent van de gevallen werden werkstraffen binnen het jaar uitgevoerd. Aan de basis van die vertraging liggen de moeilijke combinatie met een voltijdse job, andere gevangenisstraffen of gezondheidsproblemen. Maar ook de wachtlijsten bij de justitiehuizen dikken aan, luidt het nog.

Bron: De Standaard

Mening
Persoonlijk ben ik van mening dat de werkstraffen die opgelegd worden zo snel mogelijk moeten worden uitgevoerd. Ik begrijp natuurlijk ook dat voor sommige personen die reeds een andere straf moeten uitzitten of gezondheidsproblemen hebben deze straf niet meteen kan uitgevoerd worden. Misschien moeten ze voor deze mensen dan een alternatieve straf zoeken zodat ze toch beseffen dat ze een misdrijf gepleegd hebben. De gestrafte moet echt beseffen dat hij een fout gemaakt heeft waarvoor hij gestraft is. Het mag niet zolang duren dat van uitstel afstel komt in mijn ogen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th May 2012, 13:41
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Helft van werkstraffen niet binnen het jaar uitgevoerd

Ik vraag mij af wat het effect is van werkstraffen als deze niet fatsoenlijk worden uitgevoerd. Wanneer iemand een misdaad pleegt, dan moet deze persoon daarvoor worden gesanctioneerd. Deze werkstraffen kunnen aan de situatie van de misdadiger aangepast worden. Wanneer iemand een voltijdse job heeft, dan moet hij de straf in het weekend doen. Wanneer iemand gezondheidsproblemen heeft, dan moeten er werkstraffen worden gegeven die men gemakkelijk kan uitvoeren zonder dat dit extra belastend is voor de zieke. Het punt is dat als iemand een werkstraf krijgt, hij moet voelen dat dit daadwerkelijk een straf is. Het is niet de bedoeling dat de misdadiger hierbij denkt dat hij er wel erg gemakkelijk vanaf komt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.