actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th April 2012, 18:57
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Criminaliteit in Antwerpen vijf procent gestegen

De totale geregistreerde criminaliteit in Antwerpen nam vorig jaar met 5 procent toe ten opzichte van 2010. Dat blijkt uit cijfers die de Antwerpse politie vandaag heeft voorgesteld. Ook bij de vormen van criminaliteit die tot het prioriteitenlijstje van de politie behoren, viel een toename van 4 procent te noteren.

Opvallende stijgers zijn onder meer gewapende diefstallen (met 14 procent), auto-inbraken (12 procent) en handtasdiefstallen (9 procent). Het aantal woningbraken daalde daarentegen met 5 procent, in tegenstelling tot bij de omliggende politiezones en de nationale trend.

Auto-inbrekers blijken in 2011 meer dan ooit hun weg gevonden te hebben naar buurten met veel uitgaansgelegenheden, zoals het Eilandje en de omgeving van het Sportpaleis. De diefstallen met geweld en handtasdiefstallen vonden meer gespreid over de stad plaats, voornamelijk in januari en september. Telkens kon snel een aantal verdachten worden gevat, waarop het aantal feiten sterk daalde.

"Dit soort criminaliteit blijft een prioriteit voor ons, zeker gezien de grote impact op de slachtoffers. Vaak gaat het immers om oudere dames die ernstige kwetsuren oplopen", zegt Eddy Baelemans, korpschef van de Antwerpse lokale politie.

Overlastboetes
2011 was in Antwerpen ook het jaar van de overlastboetes. Alcoholgebruik werd op en rond het De Coninckplein verboden, net als zoeken naar drugs. Beide maatregelen leverden bijna 4.000 pv's op. Overtreders kregen een boete of gingen een bemiddelingstraject aan. De sterke stijging van het aantal geregistreerde drugsgerelateerde feiten (21 procent) heeft volgens Baelemans dan ook met deze nieuwe focus te maken. (belga/mvdb)

Bron : Van Den Bossche M., Criminaliteit in Antwerpen vijf procent gestegen, 16-04-2012, (www.hln.be)

Mening:
Ik verschiet er niet van dat de criminaliteit in Antwerpen is gestegen. De criminelen richten zich vooral op bejaarden omdat zij zich niet goed meer kunnen verweren, dit zijn gemakkelijke slachtoffers voor hen. De auto-inbrekers maken het zichzelf ook gemakkelijk door op zoek te gaan waar veel auto's staan, namelijk in uitgaansbuurten. Ikzelf zou mijn auto daar nooit parkeren! Wordt er toezicht gehouden? Wat als je als burger iemand ziet inbreken in een auto. Ik zou er zeker niet heen stappen maar wel bellen naar de politie, anders ben je gewoon om problemen aan het vragen. Maar tegen dat de politie er is, is de vogel al gaan vliegen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2012, 19:18
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Het is erg schrijnend om te zien dat de cijfers weeral stijgen. Elk jaar stijgen de cijfers weer. Het lijkt niet te stoppen.
Zoals Britt al zei worden vaak oudere mensen gekozen als slachtoffer omdat zij zich moeilijk of niet kunnen verweren. Deze mensen durven vaak al helemaal niet meer over straat te lopen.
De overvallen gebeuren niet enkel 's nachts maar zijn ook overdag geen uitzondering. Dit zorgt voor een constant angstgevoel.
Ik heb wel een dubbel gevoel bij de auto's die vooral in uitgangsbuurten gestolen worden. Ik zou toch denken dat daar dan altijd veel mensen rondlopen en dus iemand het toch zou opmerken wanneer er een auto gestolen wordt. Wil dit dan zeggen dat deze mensen het gewoon negeren wanneer er een auto gestolen wordt, dat ze geen actie ondernemen? Dit zou ik nog schrijnender vinden dan de stijgende criminaliteitscijfers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.