actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th October 2012, 12:54
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Straks ook boetes voor 14-jarigen

Straks ook boetes voor 14-jarigen

Gemeenten krijgen binnenkort de mogelijkheid om minderjarigen vanaf veertien jaar te beboeten, in plaats van zestien jaar. Dat kwam het kernkabinet overeen. De maximumbedragen van de gemeentelijke administratieve sancties gaan omhoog. De jeugdsector reageert misnoegd.

"We betreuren deze evolutie heel erg", zegt de Vlaamse kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen. "We leven blijkbaar in een samenleving die over jongeren spreekt in termen van overlast. Het is triest dat men op die manier problemen wil aanpakken die dieperliggende oorzaken hebben. Jongeren haal je niet uit een negatieve spiraal door ze te beboeten, integendeel. Het is pure symptoombestrijding."

De leeftijdsgrens voor GAS-boetes ligt nu nog op 16 jaar, maar zal worden verlaagd naar 14. Gemeenten kunnen de gemeentelijke administratieve sancties opleggen in de strijd tegen overlast, zonder dat er een rechtbank bij te pas komt. De maximumboetes bedragen vandaag 250 euro voor meerderjarigen en 125 euro voor minderjarigen. Dat wordt binnenkort opgetrokken naar respectievelijk 350 en 175 euro.

Absurd, zo zeggen de Vlaamse jongerenorganisaties. In een gemeenschappelijke platformtekst verwerpen 33 jeugd- en welzijnsorganisaties de uitbreiding van de GAS-boetes. En ook uit wetenschappelijke hoek komt kritiek.

"Ik zie het nut van deze uitbreiding van het GAS-systeem niet in. Uit evaluaties van het bestaande systeem blijkt helemaal niet dat er nood is aan een verlaging van de leeftijd", zegt criminoloog Stefaan Pleysier (KU Leuven). Bruno Vanobbergen bevestigt: "Slechts 2 à 2,5 procent van de GAS-boetes wordt uitgedeeld aan minderjarigen. Als 98 procent van de GAS-boetes bij meerderjarigen terechtkomt, waarom focust het beleid dan zo hard op jongeren?"

"De aanpassing van het systeem is gebaseerd op vage buikgevoelens", vindt Groen-Kamerlid Eva Brems. "Als men resultaten wil bereiken is dit niet de juiste aanpak. Het Kinderrechtenverdrag zegt ook dat dit soort sancties de laatste optie moet zijn. Bovendien bestaan er grote verschillen tussen de verschillende gemeentes. Dat werkt willekeur in de hand."

Criminoloog Brice De Ruyver kan zich wél vinden in de leeftijdsverlaging. "Het is goed dat we jongeren ter verantwoording kunnen roepen op een moment in hun leven dat ze mogelijk het verkeerde pad opgaan. Vooral voor gelegenheidsdelinquenten - jongeren die zich laten meeslepen door foute vrienden - kan zo'n GAS-boete een stok achter de deur zijn. Het is ook een kans om de ouders te responsabiliseren."

Bron: De Morgen, 04/10/12, http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...4-jarigen.dhtml

Mening: Ik vind het heel gek dat de meerderheid van het parlement achter deze maatregelen staat. Door jongeren hogere boetes te geven, zullen ze niet minder overlast veroorzaken. Volgens mij zullen de GAS-boetes een foute doelgroep raken. Jongeren die af en toe wat kattenkwaad uithalen, zonder grote gevolgen, kunnen worden gestraft. Jongeren die echt op het slechte pad zijn, worden door deze boetes niet meer afgeschrikt.
Ik vind het belangrijk dat jongens en meisjes zich kunnen uitleven. 14-jarigen zitten volop in hun puberteit en moeten dus niet behandeld worden als volwassenen. Laat de jeugd toch jeugd zijn!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th October 2012, 13:40
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Ik ben het deels eens met Jasmien. Geldboetes zijn inderdaad niet de goeie manier om jongeren te straffen. Vooral jongeren die omwille van hun sociaal-emotionele achtergrond kattekwaad uithalen zullen door deze boetes niet geholpen worden. Integendeel dit zal hen alleen nog maar meer in die negatieve spiraal brengen ( zoals ook Bruno Vanobbergen vermeldt). Langs de andere kant vind ik wel dat jongeren die dingen doen die niet door de beugel kunnen gestraft moeten worden. Zeker voor jongeren die kattekwaad uithalen voor de fun zijn geldboetes geen slecht idee. Op deze manier zullen ze schrikken en de volgende keer beter nadenken. Maar ik vind wel dat als men de leeftijd verlaagt naar 14 jaar dat men hier grondige redenen voor moet geven. En net dat doet men naar mijn mening niet in dit artikel.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th October 2012, 14:27
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Ik sluit me aan bij de mening van Lien.
Ergens vind ik het goed dat jongeren, jonger dan 16, ook gestraft kunnen worden als ze iets gedaan hebben dat niet door de beugel kan. Wel stel ik me hierbij de vraag of een boete de gepaste manier is om te straffen. Als er sprake zou zijn van vernieling vind ik een boete toepasselijker. Dan betalen ze de schade die ze hebben aangericht gewoon terug en zullen ze wel eens schrikken hoeveel geld sommige dingen kosten.
Wat ik niet goed vind aan deze boetes is, net zoals Lien zei, dat er niet echt een gegronde reden is aangehaald om de grens ervan te verlagen tot 14 jaar.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th October 2012, 14:57
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Naar mijn mening zijn geldboetes niet de beste oplossing om deze jongeren duidelijk te maken dat hun gedrag niet gepast is. Als ze dit toch gaan toepassen dan zou ik de geldbedragen zeker niet verhogen zoals ze nu wel van plan zijn, maar de boete afstemmen op de ernst van de zaak.
Ik denk dat het efficiënter is om de kinderen op een andere manier duidelijk te maken dat hun gedrag niet door de beugel kan. Ze moeten namelijk wel beseffen dat ze iets fouts doen. Vanaf het moment dat dat besef er is, zullen ze niet zo snel terug iets doen dat niet gepast is.
Ik ben het zeker eens met hetgeen Jasmien zei, nl. dat jongeren zich moeten kunnen ontplooiien en dat ze zich dus mogen uitleven. Ze moeten kunnen leven als jongeren en niet als volwassenen die gestraft worden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th October 2012, 09:03
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Alternatief voor GAS-boetes in Leuven

Terwijl de federale regering het systeem van Gemeentelijke Administratieve Sancties, de zogenaamde GAS-boetes uitbreidt en verstrengt, komt stad Leuven met een alternatief op de proppen. Vanaf vandaag krijgen studenten de kans om een dag mee te draaien met de gemeentelijke reinigingsdiensten, in plaats van een GAS-boete te betalen.

MARGOT HOLLEVOET
“Dit initiatief komt er na een vraag van studenten,” zegt studenteninspecteur Nick Vanden Bussche. “Stad Leuven en de politie heeft dan onderzocht of het juridisch mogelijk was om een alternatief aan te bieden. In het kader van herstelbemiddeling ging dat perfect.”

ENKEL BIJ WILDPLASSEN EN VUILNISZAKKENVOETBAL

Vanden Bussche: “Vanaf heden mogen studenten die een GAS-boete krijgen omwille van wildplassen of vuilniszakkenvoetbal, kiezen voor die alternatieve straf: een dag meedraaien met de gemeentelijke reinigingsdienst. Het is dus niet verplicht om de alternatieve straf te aanvaarden.”
“We denken dat een dag meewerken met de mensen die dag in dag uit de straten proper houden een meer sensibiliserende ervaring zal zijn dan een boete te betalen,” gaat Vanden Bussche verder. “Studenten zitten geregeld in geldnood, dus het zou kunnen dat beboete studenten massaal voor de alternatieve straf kiezen. Het toont ook aan dat de stad de GAS-boetes niet gebruikt om de stadskas te spijzen.”

LOKO TEVREDEN

Studentenraad LOKO juicht het initiatief toe. Voorzitter Ruben Bruynooghe: “Hoe meer sensibilisering, hoe beter.”

Bron: http://www.veto.be/jg39/veto39plus/...oetes-in-leuven

Mening: Ik vind dat Leuven hier wel voor een betere oplossing heeft gezorgd. 14-jarigen halen wel eens kattenkwaad uit, maar vaak was dat gewoon omdat ze pubers zijn, en dus niet zozeer omdat ze slechte bedoelingen hebben. Natuurlijk kan men niet alles door de vingers zien en vind ik het goed dat ze echt specifiek gaan zeggen wat bestraft zal worden. Jongeren moeten duidelijk verteld worden wat mag en wat niet mag. Soms denken ze dat het nog wel door de beugel kan, of dat het maar een mopje is. Maar nu weten ze dus perfect wat aanzien wordt als 'overtreding'. misschien dat ze dit naar verloop van tijd een beetje kunnen uitbreiden, maar het is al wel een goed idee dat voor meer duidelijkheid zorgt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.