actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2014, 08:40
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Sterke toename van drugs in verkeer

Sterke toename van drugs in verkeer
De politierechters in ons land hebben vorig jaar 36.859 bestuurders veroordeeld voor het rijden onder invloed van alcohol of drugs. Dat is een lichte stijging in vergelijking met het jaar voordien, blijkt uit cijfers van het Vast Bureau voor Statistiek en Werklastmeting.
'Het aantal bestuurders dat bij mij terechtstaat omdat ze betrapt werden onder invloed van drugs, is de jongste tijd spectaculair gestegen', zegt de Dendermondse politierechter Peter D’Hondt. Guy Meyns, politierechter in Brugge, bevestigt de trend.

Een duidelijke oorzaak voor de spectaculaire opmars is er volgens de politierechters niet. 'Na de invoering van de speekseltest heeft de politie ongetwijfeld meer controles uitgevoerd', zegt de Leuvense politierechter Kathleen Stinckens. Maar dat is volgens haar Brugse collega Meyns niet de enige oorzaak. 'Mensen grijpen tegenwoordig gewoon ook veel meer naar roesmiddelen. Ik heb al veel bestuurders voor mij zien staan die aan de amfetamines zaten. En dat zijn heus niet alleen maar jongeren die terugkomen van de discotheek. Evenzeer gaat het om havenarbeiders, handelsreizigers of zelfs kaderleden van grote bedrijven.


Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141007_01307557 (geraadpleegd op 7/10/2014)

Eigen mening:
De toenamen van rijden onder invloed van drugs had ik niet verwacht. Er worden zeer vaak acties gehouden om autorijders te sensibiliseren om geen drugs te gebruiken. Deze acties worden al gevoerd in het secundair onderwijs. Het gevaar en de gevolgen van drugs worden al op zeer jeugdige leeftijd meegedeeld. Toch blijkt dat bij een grote merendeel deze acties of informatie niet helpt. Uit een onderzoek blijkt dat er nog elke week vier doden vallen die worden veroorzaakt door het rijden onder invloed. Bij het rijden onder invloed van drugs krijg je minimum een rijverbod van 12 uur. Je rijbewijs wordt ook minstens 15 dagen ingetrokken en je wordt doorverwezen naar de rechter voor een fikse boeten. Dat is geen milde straf. Ik vraag mij af wat we hier nog allemaal tegen kunnen doen. Informatie geven, campagne voeren, zware straffen geven blijken blijkbaar niet te helpen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th October 2014, 12:17
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Ik had ook niet verwacht dat er een stijging zou zijn van het rijden onder invloed van alcohol en drugs. In mijn omgeving is het absoluut 'not done' om onder invloed te rijden. Je brengt er jezelf en anderen mee in gevaar. Daarom vind ik het raar dat het toch nog vaak gebeurd. Net zoals Ellen vraag ik me af wat we er nog kunnen tegen doen. De boetes verhogen, celstraf, langer intrekken van het rijbewijs,...? Ik denk dat we meer de gevaren moeten laten zien aan mensen. Dit kunnen we doen met spotjes op televisie, radio, kranten. Men moet iedereen hierover informeren en niet enkel jongeren. Jongeren vormen namelijk maar een klein deel van het probleem.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.