actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2009, 09:26
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 74
Opvoeder neergeslagen door jonge moordverdachte

Opvoeder neergeslagen door jonge moordverdachte

Al maanden agressieprobleem in jeugdinstelling Mol

MOL - De 17-jarige Dimitri L., die verdacht wordt van de brutale moord op de moeder van zijn vriendinnetje op 9 juli in Heppen, is in de gesloten instelling De Hutten in Mol opnieuw door het lint gegaan. Totaal onverwacht sloeg hij een opvoeder neer met een stoel. Het blijkt geen geïsoleerd incident.

Dimitri L. zit weer opgesloten in de jeugdinstelling van Mol, zo raakte gisteren bekend. Sinds kort, want de voorbije maanden zat hij in de jeugdgevangenis van Everberg. Zijn verblijf daar was zijn straf na een gewelddadige aanslag tegen een opvoeder van de jeugdinstelling. Maar langer dan twee maanden kon hij niet in Everberg blijven, omdat de wet dat niet toelaat. En dus moest hij terug naar Mol, hoewel het personeel daar niet op hem zat te wachten.

Uiteindelijk kwam er een akkoord uit de bus. De opvoeders van De Hutten, waar veertig jongens verblijven, gingen akkoord om de 17-jarige voor eventjes opnieuw op te nemen. Maar ze eisten wel dat het parket de uithandengeving van de jongen zou eisen. Want dat maakt het mogelijk hem door te sturen naar de pas geopende jeugdgevangenis in Tongeren.

Dimitri L. moet begin december voor de jeugdrechter verschijnen, kort voor zijn 18de verjaardag. Het parket zal er inderdaad aan de jeugdrechter vragen om hem uit handen te geven, maakte het Hasselte parket gisteren bekend. Dat betekent dat hij als volwassene kan worden bestraft.

Tikkende tijdbom

De feiten waarvoor de jongeman opgesloten is, zijn bijzonder ernstig. L. bekende dat hij begin juli Gwenn Vangestel, de moeder van zijn vriendinnetje Joy (15), met een hamer heeft doodgeslagen. Hij deed dat omdat het slachtoffer niet wilde dat hij en Joy elkaar nog zouden zien.

Na de arrestatie raakte bekend dat Dimitri een ernstig agressieprobleem heeft. Hij had al eerder in een jeugdinstelling gezeten, nadat hij zijn eigen vader met een hamer te lijf was gegaan. Hij wordt 'een tikkende tijdbom' genoemd, die op elk moment kan afgaan. Ook voor de aanval tegen de opvoeder van de jeugdinstelling was er geen duidelijke aanleiding. De man in kwestie stond zelfs met de rug naar Dimitri, toen die hem met een stoel te lijf ging. Sindsdien zit het slachtoffer arbeidsongeschikt thuis.

Opvoeders kraken

Het is niet de enige opvoeder van De Hutten die er de voorbije weken onderdoor is gegaan. Volgens een betrouwbare bron, die anoniem wil blijven, zijn er in de instelling op korte tijd vijf opvoeders (tijdelijk) uitgevallen omdat ze de sfeer van agressie niet meer de baas konden.

'We hebben in het verleden al vaker moeilijke momenten doorgemaakt. En natuurlijk vielen vroeger ook wel eens collega's uit. Maar niet aan dit tempo', klinkt het. 'De jongste maanden kampen we met een echt agressieprobleem. Fysieke bedreigingen, zoals die aanval met een stoel, maar ook verbale. Het is de normaalste zaak van de wereld geworden om opvoeders te bedreigen met Ik weet uw vrouw wonen of Ik krijg uw dochter wel te pakken. We krijgen zodanig moeilijk aan te pakken jongeren binnen dat er van opvoeden - toch onze taak - vaak amper nog sprake is.'

Beroepsrisico

Bij het hoofdbestuur van de jeugdinstellingen wil men niet reageren op de klacht. 'Anonieme meldingen wil ik niet bevestigen en niet ontkennen', zei Frank Mulier, hoofd van de afdeling Gemeenschapsinstellingen van het Vlaamse Agentschap Jongerenwelzijn. Mulier zegt wel dat agressie door jongeren 'nu eenmaal een beroepsrisico is'.

bron : Het Nieuwsblad , 27/11/2009
http://www.nieuwsblad.be/article/de...cleid=GTI2IUNCV

eigen mening :

Met elk beroep gaan risico's gepaard maar ik vind het wel frapant dat men dit als excuses gebruikt wanneer opvoeders naar hun thuissituatie toe bedreigd worden. 'Ik weet je wel wonen hoor!' Wat als men echt daden bij woorden voegt?! Je bent geen seconde meer gerust.

Als opvoeder wil je mensen helpen en natuurlijk kunnen hier 'erge' gevallen tussen zitten maar er moet ook een zekere veiligheid voor deze mensen gecreert worden. Is de aanpak in jeugdinstellingen dan te laks? Moeten er strengere maatregelen getroffen worden? Men zou dit eens goed moeten bekijken want zo kan het niet verder, stel je eens voor dat je elke dat met angst moet gaan werken. Het zou een ware hel betekenen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2009, 14:24
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Verschrikkelijk nieuws, vind ik dit!
Hierdoor worden toch heel wat mensen afgeschrikt om een beroep als opvoeder in een jeugdinstelling aan te gaan? Dat is natuurlijk wel in het nadeel van de mensen die zich reeds in deze sector bevinden, want zij komen er alleen voor te staan. Het is ook in het nadeel van de jongeren die niet zo agressief uit de hoek komen. Zij zullen hier waarschijnlijk mee problemen door ondervinden in de instelling, terwijl zij misschien wel gemotiveerd zijn om hun best te doen en zo spoedig mogelijk weer in het gewone leven te stappen.
Men zal inderdaad moeten zoeken naar mogelijke oplossingen om incidenten als deze te vermijden, want op deze manier kan het niet verder.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th November 2009, 15:29
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
geweld in jeugdinstelling

Misschien moet men er in de eerste plaats voor zorgen dat jongeren niet in een jeugdinstelling kan terecht komen.
Ik ben eigenlijk tegen jeugdinstellingen, ik ben niet overtuigd van hun werking. Men zou delinquente jongeren een zwaardere en effectievere straf moeten geven. Bijvoorbeeld meer werkstraffen of zelfs legerdienst. Dat zou denk ik meer effect hebben.
Misschien moet men jongeren naargelang hun misdaad straffen en hen laten zien wat ze hebben aangericht, bij sommige zal dit ook geen effect hebben, maar dan zie ik enkel nog de gevangenis als oplossing en geen te zachtaardige jeugdinstelling.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.