actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2013, 21:59
Wouter.M*eeusen Wouter.M*eeusen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 20
N-VA en Open Vld willen mensen uit bedrijfsleven niet uit de politiek weren

BINNENLAND Ook N-VA en Open Vld zijn voor een afkoelingsperiode voor afscheidnemende ministers, alvorens die een functie mogen opnemen in bedrijven uit sectoren waarvoor ze zelf bevoegd waren. Mensen uit het bedrijfsleven weren uit het parlement is echter "quasi ondemocratisch en gaat te ver", vindt N-VA'er Ben Weyts (links op de foto).
Weyts wijst erop dat hij vorig jaar - naar aanleiding van de heisa rond het boek 'De Keizer van Oostende' - al voorstelde de Europese ontluizingsregels toe te passen. Ook partijgenote Cathy Coudyser stelde donderdag nog voor de deontologische code voor ministers in die zin uit te breiden.

Ook Open Vld-vicepremier Alexander De Croo (rechts op de foto) vindt een "cooling off-periode" een goed idee, zegt hij in Het Nieuwsblad op Zondag. "Maar je mag het kind niet met het badwater weggooien. Het is niet verkeerd om als politicus ook op andere terreinen actief te zijn." De Croo - die zelf uit het bedrijfsleven komt - waarschuwt immers voor een "wereldvreemde klasse van beroepspolitici". "Want zo'n verbod geldt natuurlijk niet enkel voor de privé, maar ook voor ngo's of sociale organisaties", vervolgt hij. "Natuurlijk is er nood aan meer politieke moraliteit, dat is deze week bewezen. al veroordeel noch verdedig ik Johan Vande Lanotte."

Een deontologische code lost voor de liberaal zeker niet alles op. "Dat hangt in de eerste plaats van de politicus zelf af. Zelfs als je de wet respecteert, kun je nog altijd via andere personen invloed uitoefenen", zegt hij nog.

Omzendbrief

Voor N-VA'er Weyts zijn de Vlaamse deontologische regels uit de omzendbrief van 2009 rond 'Onverenigbaarheid, cumulatieverbod en andere ontzeggingen' toch al een goede leidraad, die ook de federale regering bijvoorbeeld zou kunnen overnemen. "Zo mag een Vlaams minister geen enkele activiteit uitoefenen waardoor onder meer de waardigheid van het ambt in het gedrang komt en/of het vertrouwen van het publiek in het ambt wordt aangetast, de eigen onafhankelijkheid wordt aangetast of een conflict tussen tegenstrijdige belangen ontstaat", aldus Weyts. Dat sp.a-vicepremier Johan Vande Lanotte nog steeds titelvoerend voorzitter is van de Oostendse haven, zou dan volgens hem bijvoorbeeld niet meer mogelijk zijn.

Maar hoe dan ook kan de premier al "veel kordater optreden tegen mogelijke belangenvermenging dan vandaag", vindt de N-VA'er. Alle ministers moeten immers net als de parlementsleden hun mandaten opgeven. "Het volstaat dat de diensten van de premier die lijst doornemen en aftoetsen op mogelijke conflicten", aldus nog Weyts.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...tiek-weren.aspx

Eigen mening:
Ik vind dat ze gelijk hebben, want ik zou niet inzien waarom een politicus niet actief mag zijn op een ander terrein. Volgens mij is dat zelf een goede. En het zou gewoon te belachelijk en te moeilijk zijn om al de mensen uit het bedrijfsleven uit het parlement te weren. Dat is voor mij echt onvoorspelbaar, dus voor mij persoonlijk hoeft dat ook zeker niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.