actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2011, 22:47
Ive.Torfs Ive.Torfs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Kessel
Posts: 23
Hongarije gooit daklozen de cel in

Hongarije gooit daklozen de cel in

In Hongarije belanden daklozen voortaan in de cel als zij op straat leven. Een omstreden wet van die strekking over administratieve overtredingen is vandaag door het parlement in Boedapest goedgekeurd. Het ontwerp was opgesteld door politici van de rechtse regeringspartij FIDESZ, die in de volksafvaardiging over een tweederdemeerderheid beschikt.

De nieuwe wet schrijft voor dat daklozen een boete tot 150.000 forint (500 euro) moeten ophoesten. Als ze dat geld niet op tafel kunnen leggen en op een half jaar tijd tweemaal op straat betrapt worden, zullen ze achter tralies verdwijnen. Uitzondering wordt gemaakt voor de gemeentes die over een te klein hulpaanbod voor daklozen beschikken.

Hongarije telt naar schatting ongeveer 20.000 daklozen; voor slechts 9.000 van hen bestaan er opvangaccomodaties. Een dakloze op de vijf weigert onderdak in zulke opvangcentra. Sinds begin dit jaar al mochten gemeenten naar eigen goeddunken beslissen om mensen die op straat overnachten of in vuilnisbakken naar iets eetbaars zoeken met geldboetes te bestraffen. (dpa/svm)


Bron: Hln.be


Mijn mening:
Ik vind wel dat men zeer correct moet zijn wat betreft de administratie. Maar ik vraag me af of het opsluiten van daklozen wel doeltreffend is. Wanneer ik persoonlijk geen dak boven mijn hoofd heb en ik zou alles krijgen in de gevangenis met een dak boven mijn hoofd zou ik misschien wel expres er voor zorgen dat ik daar beland. Het is te hopen voor Hongarije dat het aantal daklozen zal dalen en dat er geen bijkomende problemen veroorzaakt worden (bijvoorbeeld: overbevolking van de gevangenissen).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th November 2011, 15:24
michiel.bouwen's Avatar
michiel.bouwen michiel.bouwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 103
Ik heb bij dit artikel een dubbel gevoel. Enerzijds is het fijn om een dak boven je hoofd te hebben en warme maaltijden, maar is dit wel het geval in de Hongaarse gevangenissen? En hoe zijn de anderen gevangen daar? Er zullen waarschijnlijk wel echte criminelen zijn in Hongarije, kunnen die dan geen bedreiging vormen voor de mensen die daar zitten omdat ze dakloos zijn? Ik denk ook dat je op straat je beter op je gemak zult voelen dan in een gevangenis waar je constant in de gaten wordt gehouden. Persoonlijk ben ik er dan minder een voorstander van.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.