actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th October 2011, 22:34
Lynn.Van.Hoof Lynn.Van.Hoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 45
Eén student op vier wekelijks dronken

Europeanen zijn de zwaarste drinkers ter wereld. Dat blijkt uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO. Uit een Belgische peiling blijkt dat één student op vier minstens één maal per week dronken is.

Gemiddeld wordt in Europa jaarlijks 9,24 liter pure alcohol per persoon geconsumeerd. Meer dan 20 pct van de volwassenen bedrinkt zich regelmatig, aldus de WHO. Vooral in het oosten van Europa is er een stijgende trend in het alcoholverbruik de voorbije jaren, in het westen is de trend dalend.

De gezondheidsorganisatie van de VN wil de 53 Europese landen een actieplan aanbieden om de alcoholconsumptie de komende tien jaar te doen dalen. De WHO beveelt onder meer een belasting op alcohol aan, een beperking van het aantal plaatsen en openingsuren van waar en wanneer alcohol kan worden verkocht, leeftijdsgrenzen en een daling van de toegelaten promilles in het verkeer.

Uit een peiling aan de UCL blijkt intussen dat één student op vier minstens één maal per week dronken is, en iets meer dan één student op acht minstens vier maal per week drinkt. De gemiddelde weekconsumptie is elf glazen. Vooral in de eerste jaren wordt veel gedronken.

In totaal werden 6.992 studenten van de UCL ondervraaagd. De zwaarste drinkers bij de studenten zijn mannen, tussen 18 en 20 jaar, die op kot zitten en actief meedoen aan het studenteleven. (belga/sps)

Dat Europeanen zware drinkers zijn lijkt me logisch, met de Belgen, Duitsers en Zweden in de groep. En dat studenten minsten 1 keer per week dronken zijn lijkt mij ook logisch, tenslotte spreekt men niet voor niets van het studentenleven. Maar dat men per week 11 glazen consumeert vind ik echt veel. Ofwel is dat bijna 2 glazen alcohol per dag, of 11 glazen op 1 avond. Dit vind ik persoonlijk te gek voor woorden. Natuurlijk weet je niet of deze percentages en cijfers wel correct zijn. Ik heb dit bij Sociaal-Economisch gezet omdat ten eerste alcoholgebruik meestal een sociaal gebeuren is. Ten tweede omdat het langs ene kant goed is voor de economie (er worden meer pintjes verkocht) en langs de andere kant helemaal niet (meer ongevallen e.d. waarvan de schade door de staat betaald wordt).
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th October 2011, 07:49
Suzy Buyens Suzy Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 98
Eén student op vier wekelijks dronken

Het is toch gezellig, pintjes drinken. Daar word je vrolijk van... Toch?
Zullen we maar vergeten wat voor leed het kan teweeg brengen als die student die wekelijks dronken is, dit na zijn schooltijd verder zet? Het is uiteindelijk een verslaving, drinken. Een sociaal aanvaarde dan nog wel. Er wordt niet bij stilgestaan wat voor leed drinken teweeg brengt: in een gezin (vaak verdoken armoede want drinken kost geld, véél geld), op de werkvloer (want dan is het niet meer goed voor de economie) en denken we ook maar eens aan alle verkeerslachtoffers die er vallen door die gezellige drinkers. Weinig mensen weten dit: vele notoire drinkers eindigen als alcoholieker, met afgestorven hersencellen en levercirrose en tot slot eindigen ze in een psychiatrische instelling. Ook goed voor de economie, toch? Het kost de gemeenschap handenvol geld om maar te zwijgen van hoeveel het de familie kost om hen nog te onderhouden. Drinken: 't is toch zo gezellig hé!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th October 2011, 08:04
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Cijfers komen soms hard aan, zo blijkt hier nu weer. Ik ben er zeker van dat er wel studenten zijn die met verstand drinken en hun grenzen kennen. Maar in tegenstelling tot deze verstandigen, of de nog verstandigeren die niet drinken, zijn er ook heel wat die er een kick aan beleven hun helemaal te pletter te drinken. Vaak denken deze niet na bij de eventuele gevolgen dat dit drinken zou kunnen hebben. Dit zou misschien ook wel wat meer campagne mogen krijgen, zoals het verbod op roken. Ik zeg niet dat drinken niet mag, want het hoort er soms bij om nog wat extra plezier te kunnen beleven. Maar men moet wel de gevolgen van overmatig drinken leren kennen. Drinken voor het plezier is prima, drinken om te drinken kan slecht aflopen. Maar je bent maar eens student.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th October 2011, 15:41
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Jesse Daneels
Alcohol is en blijft een harddrug, of die nu maatschappelijk is aanvaard of niet. Het kan geen kwaad om daar even bij stil te staan wanneer je eens iets drinkt. Dan toch zeker zwaardere alcoholische dranken.

Om het wat grof uit te drukken: iemand die één lijntje cocaïne snuift op een avond wordt scheel bekeken maar niemand die ervan wakker ligt als diezelfde persoon in plaats daarvan een shot tequila in een teug naar binnen giet. Ik zeg niet dat we nu met zen allen aan de cocaïne moeten gaan. Ik zeg wel dat mensen hier eens bij mogen stilstaan en (overmatig) alcohol gebruik zien voor wat het is.

Volledig mee eens.
Als alcohol nu pas 'uitgevonden' zou worden, zou het verboden worden. Het heeft nl. alle eigenschappen die een drug bij de hard drugs indelen zijnde dat het geestelijk én lichamelijk verslavend is.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th October 2011, 21:41
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Tgoh, ik denk dat de reacties hieronder toch wel ergens overdreven zijn. Ja, drinken is niet gezond en het kan verslavend zijn, dat geef ik toe. Maar is het niet een beetje overdreven om mensen die voor de gezelligheid eens een pintje drinken direct te vergelijken met drugsverslaafden en dergelijke?
Ten eerste is drinken legaal, daardoor is er ook een veel sterktere controle op. Je weet steeds wat er in de drank zit die je drinkt, want het is wettelijk verplicht om dat er op te zetten. Dat is niet zo met illegale drugs.
Ten tweede zijn 11 consumpties per week niet zo overdreven. Als je twee keer per week op café gaat (wat niet echt problematisch gedrag is denk ik) en je drinkt elke keer 5 pintjes (wat ook weer niet echt gek is), ben je dan een alcoholieker? Ik denk dat dan een groot deel van de bevolking alcoholieker is.
Laten we deze discussie ook niet verwarren met drinken en rijden. Dat is verboden en maar goed ook.
Ik ken in mijn naaste omgeving alcoholiekers. Dit zijn inderdaad drama's, maar dat zijn ook vaak mensen die geen maat kennen in andere delen van hun leven en daardoor iets vatbaarder zijn denk ik.
Het leven mag af en toe toch wel eens leuk zijn en een pintje daarbij is volgens mij geen drama.
En over dat hele sociaal aanvaard gedoe. Alcoholieker zijn is niet sociaal aanvaard, af en toe een pintje drinken wel.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th October 2011, 09:01
Joren.Paulussen Joren.Paulussen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Lille
Posts: 30
Ik ben het eens met Jens.
Bovendien vergeet het WHO blijkbaar wat dit soort maatregelen voor gevolgen zou kunnen hebben op sociaal en economisch vlak. Als er een regeling komt op de tijden waarop er alcohol geconsumeerd mag worden betekent dit volgens mij het einde van talloze café's, want wees nu eerlijk er staan meer pinten dan cola's op de toog. Ook is samen met vrienden een pintje drinken een sociaal evenement, ik kan mij goed voorstellen dat veel mensen en jongeren een hele week uitkijken naar het weekend om met maten 'éne te gaan drinken'. Dit zijn dingen die je niet zomaar uit de maatschappij wegneemt.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 5th November 2011, 00:51
Wannes.Daems Wannes.Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 32
Iedereen kiest voor zichzelf of hij veel drinkt of niet. Elke mens heeft een eigen levensstijl. Diegene die teveel drinken zullen hier later wel de gevolgen van ondervinden, maar dat is hun keuze natuurlijk
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.