actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2012, 16:25
j*f.haverans j*f.haverans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Herentals
Posts: 7
Brussels Philharmonic ruilt papieren partituren in voor tablet

Het Brussels Philharmonic stopt met het gebruik van bladmuziek. De papieren partituur op de lessenaars van de musici wordt vervangen door tabletcomputers met speciale software. Het filharmonische orkest is, naar eigen zeggen, het eerste ter wereld dat de bladmuziek vaarwel zegt. .

Het orkest, dat onder meer bekend is van het inspelen van de muziek van de film The Artist, kan zo niet alleen besparen op papier, maar ook 25.000 euro aan jaarlijkse kosten. Bovendien hoeven de musici nu niet verschillenden partituren mee te slepen.

De tablet is uitgerust met een speciale concertmodus, die vergelijkbaar is met de vliegtuigmodus, om storingen tijdens concerten te voorkomen. Doorbladeren kan via een veegbeweging. Maar deze is beveiligd zodat de musici niet te ver doorbladeren of ongewild de noten vergroten.

De Morgen
08/11/2012
http://www.demorgen.be/dm/nl/1010/M...or-tablet.dhtml

Dit is naar mijn mening een heel leuk artikel. Telkens ik het Brussels Philharminoc hoor moet ik altijd denken aan conservatieve, stocijnse mensen met een ongelooflijk verlangen naar het behoud van wat is. Hierover moet ik mijn mening klaarblijkelijk herzien. Deze mensen zijn duidelijk zeer vooruitstrevend door het hanteren van een tablet om hun partituren te lezen. Hierdoor moeten ze minder gewicht aan partituren verslepen van repetitie naar optreden. Maar ik zou toch maar zorgen dat de batterij van de tablet goed opgeladen is voor een concert.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.