actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2012, 12:00
M*eke.Van.Dessel M*eke.Van.Dessel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Nijlen
Posts: 9
Strijd tegen homogeweld vordert amper

BRUSSEL - Een half jaar geleden beloofde de regering snel werk te maken van een actieplan tegen geweld op homo's, verbeterde aangiftes en zwaardere straffen. Vandaag is er nauwelijks iets veranderd. Ondertussen blijft het gescheld duren.

‘Oh my god, regarde ces pd's', schalt een meisjesstem in een reportage die het VRT-programma Volt gisteren uitzond. Twee mannen lopen daarin arm in arm door Brussel en Antwerpen. Een verborgen camera legt de reacties van voorbijgangers vast. De verbaasde blikken, scheve opmerkingen (‘Zo vies. Zeg eens, wie van jullie is het meisje?') en wijzende vingers volgen elkaar snel op.

Meestal blijft het bij roepen en kijken, maar op het einde worden de bedreigingen plots fysiek en ontspint zich een halve achtervolging.

Zoals de film ‘Femme de la rue' afgelopen zomer helder maar confronterend toonde welke opmerkingen vrouwen op straat horen, legden VRT-reporter Sven Pichal en Michiel Vanackere, woordvoerder van ‘Wel Jong Niet Hetero', vast wat holebi's te verduren krijgen als ze publiek hun geaardheid tonen. Het fragment werd gisteravond uitgezonden.

‘Ik kon me niet voorstellen hoe snel de reacties zouden komen', zegt Sven Pichal. ‘Ik loop zelden hand in hand met mijn eigen man (Vanackere is niet zijn partner, red.) over straat. Maar ik had nooit verwacht dat het zo gemakkelijk zou zijn om opmerkingen te krijgen.'

‘In onze reportage komen alle opmerkingen van machojongeren tussen tien en vijfentwintig jaar. Ze hebben een allochtone achtergrond en riepen alleen dingen als ze in groep waren. Wanneer we ons omdraaiden en antwoordden, was er wel altijd ééntje die zich verontschuldigde. Het zijn ook niet alleen maar allochtonen die dit doen. Afgelopen zomer vielen twee “Vlaamse” broers in Aalst twee mannen aan.'

Beloftes

In mei sloegen vier Luikse mannen de 32-jarige Ihsane Jarfi dood omdat hij homo was. Niet lang daarna beloofden premier Di Rupo (PS), minister van Justitie Turtelboom (Open VLD) en minister van Binnenlandse Zaken Milquet (CDH) geweld tegen holebi's op korte termijn aan te pakken.

Pichal: ‘Het beleid kan de zaken veranderen, ook al heeft het federale niveau nog nooit iets gedaan. Ik hoop dat Milquet het meent met haar aanpak, maar ik ben er niet zeker van.'

De minister zou onder meer tegen deze maand een actieplan uitwerken, Justitie zou strenger bestraffen, de antidiscriminatiewet zou worden uitgebreid, een rondzendbrief uitgestuurd... Tot vandaag is het bij woorden gebleven.

Een stand van zaken.

Nationaal actieplan

Begin deze maand is volgens de woordvoerster van Milquet een eerste ontwerp van het actieplan voorgelegd aan een stuurgroep. Daarna moet het nog door de werkgroepen van de kabinetten worden goedgekeurd. De nadruk ligt deels op preventie (via onderwijs), een bevoegdheid van de gemeenschappen.

Betere pv's en opsporing

De Brusselse politie kreeg de afgelopen jaren training over hoe ze kunnen omgaan met geweld tegen holebi's en transgenders. Daarin komt onder meer aan bod hoe ze de processen-verbaal moeten opstellen zodat ze tot een vervolging kunnen leiden. De kennis is daar voorhanden, maar wordt niet verspreid. ‘Referentie-ambtenaren' staan op het programma, maar het kabinet-Milquet weet niet wanneer die aan de slag kunnen. Een gemeenschappelijke rondzendbrief die richting moet geven aan de opsporing van dit type geweld is nog niet klaar.

Zwaardere straffen

Op 20 juli keurde de ministerraad een wetsvoorstel goed dat de maximumstraf voor slagen en verwondingen door discriminatie optrekt van vijf naar dertig jaar. Vooraleer een rechter die straf kan uitspreken, moet het voorstel nog het parlement passeren. ‘Volgende week behandelt de commissie Justitie het voorstel', zegt de woordvoerster van Turtelboom.

Eigen mening:
Ik vind het goed dat men hierover eens een reportage heeft gemaakt, zodat iedereen met eigen ogen kan zien hoe mensen elkaar soms behandelen. Ik begrijp dat het voor mensen die een andere geloofsovertuiging hebben soms moeilijk te aanvaarden is dat deze mensen zo openlijk over straat lopen, maar dan nog is dit geen reden om deze mensen te beledigen of zelfs fysiek te bedreigen. België is een vrij land, dus iedereen moet hier dan ook kunnen zijn wie of wat hij/zij wilt, tenzij dit iets te maken heeft met haatdragendheid tegenover anderen. Mensen die een andere geloofsovertuiging hebben, dienen dit dus ook te respecteren, net zoals anderen hun geloofsovertuiging moeten aanvaarden. Het is gewoon heel erg belangrijk dat mensen zichzelf kunnen zijn en daarin ook aanvaard worden. Zoniet, geeft dit op termijn veel problemen voor die mensen zelf, en hun omgeving. En zoiets moet natuurlijk voorkomen zien te worden.

Bron:
De Standaard, 8 november 2012, (http://www.standaard.be/artikel/det...121107_00361506 )
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.