actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th April 2012, 11:43
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Proef met genetisch gewijzigde maïs in Wetteren

Proef met genetisch gewijzigde maïs in Wetteren

wo 11/04/2012 - 08:45



In Wetteren komt een nieuwe veldproef, nu met genetisch gewijzigde maïs. De federale regering heeft daarvoor groen licht gegeven.

Het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) wil nagaan of maïs op het veld evenveel opbrengt als in de serre. Daar bleek dat manipulatie van één bepaald gen meer maïs oplevert.

"De wereldbevolking neemt toe, en de aanbeveling is dat er meer opbrengst geleverd moet worden per areaal", zegt Geert De Jaegher van het VIB. "Er moet tegelijkertijd ook minder input zijn per areaal: minder water en minder meststoffen. Dat realiseren is een enorme uitdaging voor de komende decennia en daar past de proef met de maïs in."

Vorig jaar hebben actievoerders in Wetteren een proefveld met genetisch gewijzigde aardappelen deels vernield.


Bron: www.deredactie.be

Mijn mening: Ik zie het al gebeuren dat mensen hier weer commentaar langs alle kanten op gaan hebben, maar ik vind dit heel goed nieuws. Zoals het artikel zegt stijgt de wereldbevolking als maar meer en hebben we dus meer voedsel nodig. Toen men vroeger ontdekte dat men meer en betere groenten kon kweken door de grond te bemesten begonnen ze daar ook mee, en dit is gewoon een stap verder in de kennis rond het telen van groenten.
Dat actievoerders zulke proeven laten mislukken vind ik dus ook een heel spijtige zaak. We moeten verder met de kennis die we krijgen over vanalles en nog wat, en waarom zouden we die kennis niet aanwenden om het leven eventueel wat aangenamer te maken?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th April 2012, 12:45
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Ik vind het net als Malou geen slecht idee om technieken uit te proberen om meer opbrengst als resultaat te krijgen. Er kan altijd iets misgaan, maar dat weet je alleen als je het uittest. Het is ook niet zo dat deze maïs daarna rechtstreekst naar de winkelschappen gaat, dus ik begrijp niet goed waarom de actievoorders in zo'n vroeg stadium van het 'experiment' willen ingrijpen. Hoe meer mensen, hoe meer voedsel we nodig hebben, dus ik vind het alleen maar logisch dat men nieuwe manieren probeert om tot dat meer voedsel te komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.